مطالعه نحوه تکوین مغز برای درک بهتر اختلالات عصبی

مطالعه نحوه تکوین مغز برای درک بهتر اختلالات عصبی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 35965
دانشمندان بر روی چگونگی همکاری سلول‌های بنیادی مغزی و محیط زندگی آنها مطالعاتی صورت دادند که نشان می‌دهد مدارهای مغزی طب تکوین چگونه ساخته می‌شود.


دانشمندان بر روی چگونگی همکاری سلول‌های بنیادی مغزی و محیط زندگی آنها مطالعاتی صورت دادند که نشان می‌دهد مدارهای مغزی طب تکوین چگونه ساخته می‌شود. یکی از دلایل بیماری‌های تکوینی عصبی مانند اختلالات طیف اوتیسم نارسایی سلول‌های بنیادی برای تولید صحیح سلول‌های مغزی است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مطالعه‌ای که توسط Freda Miller و همکارانش در دانشگاه Toronto انجام شده است آن‌ها دریافته‌اند که چگونه سلول‌های بنیادی مغزی و محیط زندگی آن‌ها با هم همکاری می‌کنند تا مدارهای مغزی را طی تکوین بسازند. این کشف می‌تواند به درک بهتر اختلالات تکوینی عصبی کمک کند.
طی تکوین، مغز پستانداران به صورت مجموعه‌ای از سلول‌های بنیادی شروع به کار می‌کند که در ادامه نورون‌ها و سلول‌های گلیالی را برای ایجاد شبکه‌ها و ارتباطات عصبی مورد نیاز برای عملکرد مغزی تولید می‌کنند. تصور می‌شود یکی از دلایل بیماری‌های تکوینی عصبی مانند اختلالات طیف اوتیسم نارسایی سلول‌های بنیادی برای تولید صحیح سلول‌های مغزی است.
در این مطالعه پژوهشگران به بررسی سلول‌های بنیادی مغزی پرداختند تا دریابند که طی تکوین عصبی چگونه این فرایند دچار انحراف می‌شود. ازآنجایی که چنین سلول‌های بنیادی در زمان بلوغ نیز وجود دارند، این ایده وجود دارد که بتوانیم چنین سلول‌های بنیادی موجود در مغز را دستکاری کنیم تا رفتاری مانند زمان جنینی داشته باشند و بدین ترتیب شروع به ترمیم مغز کنند.
مهم‌تر این که، در این مطالعه محققان نشان داده‌اند که یافته‌های این مطالعه می‌تواند به درمان آسیب‌های مغزی کمک کند. تولید سلول‌های گلیالی و نورون‌ها از سلول‌های بنیادی عصبی نیازمند دریافت سیگنال‌هایی از محیط پیرامون آن‌ها است. این سیگنال‌ها تضمین می‌کنند که مقادیر کافی از سلول‌های بنیادی برای تولید مقادیر کافی از نورون‌ها و سلول‌های گلیالی در زمان و مکان صحیح از تکوین مغز وجود دارد و هم‌چنین این سیگنال‌های تضمین می‌کنند که این سلول‌های بنیادی تا زمان بلوغ باقی بمانند و درترمیم مغز مشارکت کنند.
شناسایی این سیگنال‌ها می‌تواند به درک آن چه در تکوین طبیعی مغز یا بروز اختلالات تکوینی عصبی مانند اوتیسم اتفاق می‌افتد کمک کند و اطلاعات لازم برای فعال کردن سلول‌های بنیادی در مغز بالغ و تحریک‌ترمیم مغز را در اختیار محققین و پزشکان قرار دهد. برای درک این سلول‌های بنیادی مغز، محققان از رویکردهایی از زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی گرفته تا ترانسکریپتوم و پروتئومیکس برای شناسایی پروتئین‌ها و مولکول‌های RNA که سلول‌های بنیادی را قادر به ساخت مغز می‌کنند استفاده کرده‌اند.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم