منبع انبساط عایق‌دار چه نقشی در مصرف انرژی ساختمان دارد

منبع انبساط عایق‌دار چه نقشی در مصرف انرژی ساختمان دارد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 23772
آب موجود در سیستم گرمایش مرکزی بعد از دریافت گرما منبسط‌شده و حجـم آن افرایـش می‌یابد. به‌منظور جلوگیری از خروج این حجم اضافی از چرخه، منبعی تعبیه می‌شود که به آن منبع انبساط می‌گویند.


آب موجود در سیستم گرمایش مرکزی بعد از دریافت گرما منبسط‌شده و حجـم آن افرایـش می‌یابد. به‌منظور جلوگیری از خروج این حجم اضافی از چرخه، منبعی تعبیه می‌شود که به آن منبع انبساط  می‌گویند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، با توجه به‌قرار گرفـــتن منبع انبساط در روی پشت‌بام ساختمان‌ها، ایـــن مـنـابــع به‌صورت دائـمــی در معــرض وزش باد ، باران ، برف و اختلاف فشـار بوده و بیشترین اتــلاف انـــرژي را حتي در تابستان دارا است، این اتلاف انرژی در منــاطقــی کـه از گازوئیل جهـــــت سوخت شوفاژخانه استـــفاده می‌کنند تا چندین برابر افزایش می‌یابد، ازاین‌رو توسعه  منابع انبساط باز عایق دار جهت جلوگیری از اتلاف انرژی در سیستم حرارت مرکزی مورداحتیاج در تاسیسات ساختمانی است.
با توجه به تبادل حـرارتـی این منـابع با هـوای آزاد ( این مبـادله گرمــایشی بیـش از مبـادله گرمایشی چند رادیاتور است. ) که بار حرارتی اضافی قابل‌توجهی به مشعل و دیگ تحمیل می‌کند، عایق‌کاری مناسب منبع می‌تواند تا حد قابل‌توجهی در هزینه جاری تأمین انرژی مشعل و دیگ صرفه‌جویی کند.
بر اساس این گزارش، منابع بایستی در فضای باز پشت‌بام نصب شوند و همواره در معرض شرایط جوی هوای بیرون قرار دارند. با توجه به اینکه آب داخل این منابع همان آب در گردش سیستم حرارت مرکزی بوده و آب گرم خروجی از دیگ در این منبع سیر کوله می‌شود بنابراین اختلاف دمای آب گرم داخل مخزن با هوای اطراف آن بسیار زیاد است و این امر میزان انتقال و اتلاف حرارت را از آب گرم در گردش بالا می‌برد. علاوه بر آن شرایط جوی مانند وزش باد، باران و برف این تلفات حرارت را به بیش از مبادله گرمای چند رادیاتور داخل ساختمان افزایش می‌دهند و بار حرارتی قابل‌توجهی را به دیگ تحمیل می‌کند.
پرواضح است که افزایش بار حرارتی دیگ بر روی میزان مصرف و هزینه انرژی سیستم گرمایش ساختمان تأثیر می‌گذارد علاوه بر آن این مسئله به دلیل بار تلفاتی اضافی به سیستم  بر آسایش حرارتی ساکنین نیز تأثیر منفی دارد. بنابراین اتلاف حرارت زیاد در منبع انبساط  دلیلی برای به‌کارگیری عایق‌کاری مناسب در منبع انبساط باز است.
منبع انبساط باز عایق دار با حمایت ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی توانسته است اقداماتی را در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب، برق و گاز انجام دهد.
کاهش حداکثر   1000 مترمکعبی گاز در سال با تعبیه منابع انبساط باز صورت گرفت
محمدرضا مهرافزا عضو هیئت‌مدیره شرکت مهر افروز با تأکید بر اهمیت به‌کارگیری منبع انبساط عایق دار در تأسیسات ساختمانی گفت: با توجه به تبادل حرارتی این منابع با هوای آزاد( این مبادله حرارتی بیش از مبادله حرارتی چند رادیاتور است) که بار حرارتی اضافی قابل‌توجهی به مشعل و دیگ تحمیل می‌کند. عایق‌کاری صحیح و مناسب منبع می‌تواند تا حد قابل‌توجهی در هزینه جاری تأمین انرژی مشعل و دیگ صرفه‌جویی می‌کند.
این فعال حوزه فناوری بابیان اینکه محصول گواهینامه صلاحیت کیفی از شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را داراست بیان کرد:  کاهش حداکثر   1000 مترمکعبی گاز و یا 950 لیتر گازوئیل در سال با اوج شرایط  اقلیمی در کوچک‌ترین سایز، کاهش کارکرد مشعل و پمپ درنتیجه کاهش مصرف برق و جلوگیری از استهلاک تأسیسات، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهت حفاظت از محیط‌زیست، عایق‌کاری کامل کف و درب منبع از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح تولیدی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
مهرافزا در ادامه با اشاره به دوام اندک عایق‌کاری را نکته قابل‌تأمل در عایق‌کاری منبع انبساط بازخواند و گفت: عایق‌کاری انجام‌شده به‌شدت در معرض تابش مستقیم خورشید و بارش باران و برف بوده و سریعاً تخریب‌شده و علاوه بر اینکه کارایی خود را برای جلوگیری از اتلاف حرارت آب گرم داخل مخزن از دست می‌دهد به دلیل نفوذ رطوبت هوا به داخل آن باعث پوسیدگی جداره منبع انبساط نیز می‌شود.
مدیرعامل شرکت مهر افروز گفت: با بیان اینکه با استفاده از این محصول در مصرف آب، برق و گاز صرفه‌جویی شده را صادر و یا برای مصارف دیگر استفاده کرد.
وی در پایان با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای فرهنگ‌سازی و مجاب کردن مدیران واحدهای مسکونی، اداری دولتی و خصوصی به استفاده از این محصول می‌تواند کمک شایانی در امر بهینه‌سازی مصرف انرژی  داشته باشد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم