موتورهاي الکتریکی نسل جدید توسعه می‌یابد

موتورهاي الکتریکی نسل جدید توسعه می‌یابد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 29745
توسعه و بهره‌گیری فناوری موتورهای الکتریکی پربازده درکاربردهای مختلف، از جمله کولرهای آبی لزومی آشکار است که در کشورمان نیز اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.


توسعه و بهره‌گیری فناوری موتورهای الکتریکی پربازده درکاربردهای مختلف، از جمله کولرهای آبی لزومی آشکار است که در کشورمان نیز اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موتورهاي الکتریکی سهم قابل‌ توجهی از مصرف انرژي الکتریکی در جهان به‌خصوص در صنایع کوچک (43 تا 46 درصد) را به خود اختصاص داده‌اند که به علت راندمان پایین موتورهای به‌کار رفته در این حوزه، انرژي زیادي توسط این الکتروموتورها هر ساله تلف می‌شود. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژي، پتانسیل صرفه‌جویی انرژي الکتریکی براي سامانه‌های محرکه موتوري، حدود 25 درصد است که می‌تواند تقاضاي انرژي الکتریکی کل جهان را تا حدود 10 درصد کاهش دهد. اهمیت روز افزون بهینه‌سازی در مصرف انرژي، محققان را بر آن داشته است تا فناوری‌های بسیاري را به‌منظور کاهش مصرف انرژي در صنایع مختلف ارائه دهند.
اساس کار تمامی موتورهای الکتریکی، برهم‌کنش شار مغناطیسی ما بین یک بخش ثابت و متحرک، باهدف ایجاد گشتاور الکترومغناطیس است. ازآنجا که بیش از 65% مصرف انرژی در بخش صنعت و خانگی در موتورهای الکتریکی مصرف می‌شود، بنابراین بهینه‌سازی و افزایش بازده موتورهای الکتریکی در کشور بسیار حائز اهمیت است؛ به‌ویژه که اغلب تجهیزات مورد استفاده در صنایع و وسایل خانگی کشور فرسوده و دارای فناوری بسیار قدیمی هستند.
از میان تمامی مصارف موتورهای الکتریکی می‌توان به کولرآبی اشاره کرد که يكي از لوازم پر مصرف در زمان‌هاي پيك مصرف برق در ايران تلقی می¬شود. تقريباً از حدود 50 سال پيش كه اين محصول در كشور تولیدشده است، نوآوري چندانی در روند توليد اين محصول صورت نگرفته است و اکثراً مجهز به موتورهای الکتریکی تک فاز با راندمان 35 تا 45 درصد هستند. هرچند پیش‌بینی‌شده است که با گسترش استفاده از کولرهای گازی، روند رشد تعداد کولرهای آبی در سال‌های آتی کاهش یابد، ولی از آنجا که در مجموع کولرهای آبی کمتر از یک‌چهارم پربازده‌ترین کولرهای گازی برق مصرف می‌کنند، پيش‌بيني مي‌شود در سال 1404، تعداد کولرهای آبی در کشور به 24 ميليون دستگاه برسد كه در این صورت مصرف انرژي اين تعداد کولرآبی، در حدود 9,900 مگاوات از ظرفيت برق نصب‌شده در كشور (معادل تقریبی 15 درصد بار پیک شبکه) خواهد بود. اغلب کولرهایی که در کشور ساخته‌شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، داراي راندمان F و G انرژي هستند. این در حالی است که درصورتی‌که از يک کولرآبی با ظرفيت هوادهی CFM 5000 و با راندمان A به‌جای کولري با راندمان G استفاده شود، بيش از 60 درصد در ميزان مصرف برق و هزينه آن صرفه‌جويي خواهد شد؛ همچنین درصورتی‌که از يک کولر با راندمان A به‌جای کولري با راندمان D استفاده شود، اين صرفه‌جويي به ميزان 30 درصد خواهد بود؛ بنابراین ضروری است که برای کاهش مصرف انرژی در موتورهای الکتریکی به‌کاررفته در این محصول، از طریق به‌کارگیری تجهیزات کنترل سرعت یا تغییر در ساختار بخش‌های ثابت و متحرک موتور تدابیری اندیشیده شود.
با توجه به راندمان بسیار بالاتر موتورهاي نسل جدید، مانند آهن‌رباي دائم (مانند BLDC) و سوئيچ رلوكتانس نسبت به موتورهای فعلی تک فاز القايي خازن دائم و قطب چاک‌دار که بر روی کولرها نصب هستند، مطالعات انجام‌شده نشان داده است، بين 1.3 تا 1.5 گيگاوات ديماند برق موردنیاز و بین 7000 تا 8800 گيگاوات ساعت كاهش مصرف انرژي از طریق تعویض این نوع موتورها قابل حصول است و می‌تواند مقدمه‌ای بر پیاده‌سازی طرح كاهش مصرف انرژي موتورهاي الكتريكي بخش صنعت (توان بالا و متوسط کشنده‌ها و ...)، چاه‌هاي آب كشاورزي، كمپرسورهاي يخچال/فريز خانگي و کولرهای گازی نیز تلقی شود.

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم