مگاپارك تحقیقات و فناوري هوایی را بشناسیم

مگاپارك تحقیقات و فناوري هوایی را بشناسیم


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 30326
از آنجا که صنعت هوایی به صورت شبکه ای از شرکت هاي دانش بنیان، شرکت هاي ساخت و تولید و همچنین بازرگانی است و یک شرکت به تنهایی در این عرصه فعالیت نمی کند


از آنجا که صنعت هوایی به صورت شبکه ای از شرکت هاي دانش بنیان، شرکت هاي ساخت و تولید و همچنین بازرگانی است و یک شرکت به تنهایی در این عرصه فعالیت نمی کند لذا براي حرکت به سمت طراحی درست نقشه راه و پیشرفت در این صنعت در کشور نیاز به طراحی شبکه ای از شرکت هاي دانش بنیان، پارك هاي علم و فناوري، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، شبکه بازرگانی و موسسات مالی داریم.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مگاپارك تحقیقات و فناوري هوایی شبکه ای از بازیگران را گردهم می آورد. مهم ترین نقش مگاپارك یکپارچگی بین مراکز مختلف و تضمین عملکرد زیرسامانه ها و سامانه هاي طراحی شده است و به عبارت دیگر مگاپارك یک سیستم یکپارچه کننده مجازي است.
این مگاپارك داراي ستادي کوچک، چابک و متشکل از نیروي انسانی حرفه ای و مبتنی بر IT و هوشمند است، لذا مگاپارك را می توان این گونه تعریف کرد: "مگاپارك تحقیقات و فناوري هوایی شبکه ای بزرگ و هوشمند از بازیگران مختلف چون صنایع بزرگ، شرکتهاي دانش بنیان، پارك هاي علم و فناوري، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، شبکه بازرگانی و موسسات مالی با ستادي کوچک، چابک و حرفه ای با هدف توسعه و پیشرفت در صنعت هوایی است".
در مرحله اول در طراحی مگاپارك تمرکز بر داخل کشور معطوف است و در بلند مدت این شبکه به صورت شبکه ای بین المللی طراحی خواهد شد. در بعد داخلی مگاپارك شبکه ای از پارك ها، شرکت هاي صنعتی و دانشگاه ها و موسسات مالی و بازرگانی را ایجاد می کند و در بعد خارجی این مگاپارك به برقراري ارتباط بین شبکه داخلی جمهوري اسلامی ایران با شبکه بین المللی پرداخته و مشارکت هاي بین المللی بین
بازیگران ایرانی و کشورهایی مانند هند، چین، روسیه، مالزي و اندونزي را بر قرار می کند.
این شبکه نوآوري از آن جهت مگاپارك نام گذاری شده است که در آن شبکه ای از پارك هاي مختلف و دانشگاه هاي مختلف در کنار هم فعالیت می کنند. چون از یک جهت این مگاپارك از طرف صنعت طراحی شده و پاسخگوي مستقیم نیازهاي صنعت است پس فناوري است و از طرف دیگر باید نیازها و فناوريهاي آینده هوایی که جزء سیستم هاي محصولات پیچیده و فناوري هاي نوین است را رصد و طراحی کند پس تحقیقاتی نیز هست به همین دلیل نام تحقیقات و فناوري نیز بر روی آن نهاده شده است.
ضرورت هواپیماسازان معمولا به صورت شبکه ای از شرکت ها به فعالیت می پردازند به عنوان مثال بوئینگ در ساخت مدل بوئینگ 787 که در حدود 3.2 میلیون قطعه در آن بکار رفته است با 5400 تامین کننده در ارتباط بوده است. در نتیجه براي توسعه صنعت هوایی در کشور نیاز به خوشه ای مکمل و توانمند و استفاده از قابلیت هاي کشور براي توسعه همگانی و توسعه هوایی است.
به عبارت دیگر با توجه به پتانسیل هاي موجود فناوري، علمی و صنعتی در صورت یکپارچه سازي آنها می توان به رشدهاي بسیار سریع سامانه ها و زیرسامانه هاي هوایی رسید.
در طراحی این شبکه نوآوري بایده از تمام تجارب و قابلیت هاي ملی و بین المللی استفاده شود، از طرفی براي ایجاد مگاپارك بودجه هاي محدودي در دسترس است لذا باید براي حداقل کردن هزینه ها و از طرفی انجام مأموریت از شبکه هاي نوآوري مجازي حداکثر استفاده را کرد.
همچنین در صنعت هوایی نقاط قوتی چون خواست و توانمندي مدیران ارشد صنعت هوایی و وجود زنجیره شرکت هاي توانمند مانند سها، پنها و ... وجود دارد و از طرف دیگر نقاط ضعفی چون ضعف هماهنگی و ضعف در اطلاع رسانی و آگاهی و وجود تضاد دیدگاهی و منافع (تضاد سازمانی و تضاد حرفه ایی) در صنعت هوایی وجود دارد؛ لذا نیاز به راهبردي در سطح کلان و در سطوح بازیگران مختلف است که این از طریق طراحی مگاپارك و شبکه نوآوري ملی و منطقه ای ممکن می شود.


اقدامات عملیاتی
با توجه به مفهوم مگاپارك و ضرورت آن، اقداماتی برای طراحی مفهومی و سپس راه اندازي مگاپارك تحقیقات و فناوري هوایی صورت گرفته است که مرحله اول آن شامل طراحی مگاپارك (بعد داخلی) می شود که در این مرحله بررسی نیاز و علائق صنعت هوایی در رابطه با همکاري با مراکز استانی، صنایع، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، پارك هاي علم و فناوري و موسسات مالی و بازرگانی و تدوین کتابچه معرفی بخش هاي مختلف هوایی با مشارکت کارگروه هاي 6 گانه ستاد هوایی و هوانوردي صورت گرفته است.
همچنین «بررسی توانمندي ها و علائق استان ها، صنایع موجود در آنها، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، پارك هاي علم و فناوري و موسسات مالی و بازرگانی سراسر کشور در رابطه با همکاري با صنعت هوایی»، «طراحی مگاپارك مجازي تحقیقات و فناوري هوایی(داخلی)»، «طراحی استراتژیک همکاري با مراکز استانی، صنایع مختلف، پارك هاي علم و فناوري، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و موسسات مالی و بازرگانی با صنعت هوایی» و «عقد تفاهمنامه فیمابین (تدوین سیاستهاي اجرایی در فراهم‌سازي زیرساخت هاي حمایتی و برقراري تعامل و نحوه ارایه خدمات به همکاران)» از دیگر اقدامات مگا پارک هوایی است.
در بخش داخلی طراحی مگاپارک، «ایجاد فن بازار هوایی جهت تجاريسازي نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخشهاي تحقیقاتی، تولیدي و خدماتی با صنعت هوایی»، «برگزاري همایش اطلاع رسانی و هماهنگی با حضور بازیگران مختلف کشوري»، «برگزاري کارگاه ها و کنفرانس هاي علمی» و «برگزاري همایش اطلاع رسانی و هماهنگی با حضور ذینفعان محلی و استانی در پارك هاي علم و فناوري» نیز صورت گرفته است.
در بخش طراحی مگاپارك بعد خارجی نیز «بررسی زمینه هاي همکاري صنعت هوایی با صنایع، دانشگاه ها و پارك هاي علم و فناوري خارجی»، «بررسی توانمندي ها و قابلیت هاي شرکت هاي خارجی، پارك هاي علم و فناوري و دانشگاه هاي خارجی»، «طراحی مگاپارك مجازي تحقیقات و فناوري هوایی(خارجی)»، «طراحی مگاپارك، طراحی استراتژیک همکاري صنایع مختلف، پارك هاي علم و فناوري و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با صنعت هوایی و عقد تفاهمنامه فیمابین»، «برگزاري همایش اطلاع رسانی و هماهنگی با حضور بازیگران مختلف بین المللی»، «برگزاري کارگاه ها و کنفرانس هاي علمی بین المللی» و «جذب دانش فنی و سرمایه هاي داخلی و بین المللی» مدنظر قرار گرفته است.
با توجه به ضرورت وجود شبکه مجازي بین بازیگران مهم صنعت هوایی با فعالان عرصه فناوري و شرکت هاي دانش و فناور بنیان در پارك هاي علم و فناوري و سایر مراکز علمی و فناوري در ستاد هوایی و هوانوردي مگاپارك تحقیقات و فناوري هوایی راه اندازي شد تا از این طریق با بهره گیري و تعامل با پارك هاي علم و فناوري کشور هم زمینه پیشرفت صنعت هوایی را رقم زده و هم بستر مناسبی برای توسعه و
رشد پارك هاي علم و فناوري ایجاد شود.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم