نفس‌گیر اما انرژی‌زا

نفس‌گیر اما انرژی‌زا


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 38062
وزش بادهای 120 روز سیستان نفس مردم را به تنگ آورده اما این هدیه الهی را باید همچون موهبتی بدانیم تا با استفاده از فناوری های روز بهره مناسب را از آن ببریم.


وزش بادهای 120 روز سیستان نفس مردم را به تنگ آورده اما این هدیه الهی را باید همچون موهبتی بدانیم تا با استفاده از فناوری های روز بهره مناسب را از آن ببریم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روزی دیگر با طلوع خورشید از سراوان در کشور آغاز می شود. سایه ای زیبا از توربین بادی با پره های در حال چرخش بر روی زمین نقش بسته است. با گذشت زمان وزش باد شدت می گیرد و پره های توربین سریع تر می چرخند، پیرمرد لبخندی بر لب دارد چرا که هر چه پره ها با سرعت بیشتری بچرخد انرژی بیشتری تولید می شود. انرژی که که با آن برق خانه خود و همسایه اش را در منطقه ای محروم تامین می کند.
سراوان تنها نقطه ای از استان سیستان و بلوچستان است، استانی که به جرات می توان گفت از لحاظ منابع تجدیدپذیر دارای ظرفیت های ویژه ای است. شاید بسیاری از ما سیستان را به واسطه وزش بادهای 120 روزه اش بشناسیم. بادهایی که گنجی نهفته است اما مشکلاتی همچون ایجاد گرد و غبار برای مردم را به همراه دارد گرد و خاکی که تنفس را برای مردم منطقه دشوار کرده است. اما می توان از این هدیه الهی بهره مناسبی برد، بهره ای که به سود مردم باشد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقدند که با راه اندازی مزارع بادی در این منطقه می توان انرژی مناسبی تولید کرد.

همانطور که فریدون رضایی معاون انرژی های تجدیدپذیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی هم نظر با سایر متخصصان این حوزه است و درباره این موضوع اظهار کرد: ظرفیت مناسبی در حوزه تولید برق از انرژی بادی در این منطقه وجود دارد حتی در منطقه رام شاد نیز نیروگاه بادی نصب شده اما کافی نیست.
وی معتقد است: احداث مزارع بادی در نقاط بادخیز همچون سیستان می تواند راهکار مناسبی برای تولید انرژی پاک باشد، حتی از سلول های خورشیدی نیز می توان در این مناطق استفاده کرد. در این صورت علاوه بر تولید انرژی اشتغالزایی برای مردم منطقه را به همراه دارد که خود از مهاجرت ساکنان روستاها به شهر جلوگیری می کند.

رضایی درباره ویژگی بادهای 120 روزه سیستان می گوید: این بادها منظم، پیوسته و با قدرت زیاد می وزد و تداوم وزش ویژگی دیگر آن است همچنین در تمام طول سال جهت وزش ثابت است که تمام این ویژگی ها بسیار مناسب برای نصب نیروگاه بادی است. از سویی توپوگرافی زمین نیز برای احداث مزرعه بادی در این منطقه مناسب است.
وی همچنین بیان کرد: احداث تکی توربین بادی هزینه زیادی دارد اما با راه اندازی مزارع بادی از قیمت ها کاسته می شود. همچنین زمان احداث نیز با توجه به اینکه از چه فناوری استفاده شود متفاوت است اما با کاربرد فناوری های روز برای احداث یک مزرعه بادی 18 ماه زمان نیاز است.
رضایی عنوان کرد: با همکاری متخصصان کره مطالعات اولیه برای احداث 3 نیروگاه انجام شده اما هنوز نیروگاه ها به بهره برداری نرسیده است. همچنین ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی نیز از متخصصان کشور برای ایجاد مزارع بادی در استان های شرقی حمایت می کند.
بنابراین فناوری ها این توانایی را به بشر می دهد که از این فرصت بهره مناسب برده و از اتکا به منابع فسیلی رهایی یابیم. البته با این پتانسیلی که در منطقه وجود دارد با احداث این مزارع و تولید انرژی می توان در زمینه صادرات انرژی هم وارد عمل شویم و به کشورهای همسایه همچون افغانستان صادرات را انجام دهیم.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم