نقش مهم فرهنگسازی در توسعۀ اقتصاد دریا محور
مدير عامل شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي:

نقش مهم فرهنگسازی در توسعۀ اقتصاد دریا محور


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 38078
رحمانی گفت: بهره‌گيري بهينه از موهبت خدادادي دريا در توسعه اقتصادي، نیازمند فرهنگ‌سازي از طريق ارتقاي دانش عمومی است.

 


رحمانی گفت: بهره‌گيري بهينه از موهبت خدادادي دريا در توسعه اقتصادي، نیازمند فرهنگ‌سازي از طريق ارتقاي دانش عمومی است.

به گزارش  مرکز ارتباطات و اطلاع  رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ، ابوالقاسم رحماني؛ مدير عامل شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، با بیان اینکه صنعت فراساحل نفت و گاز در کشور، صنعتي نو است که با بهره‌گيري از توان  مهندسان جوان داخلی، شکوفا شده است، گفت: شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران در زمره شرکت‌هاي برتر منطقه در بخش دريايي و برترين شرکت فراساحل نفت و گاز در كشور قرار دارد.

وی افزود: اين شركت اجراي مگاپروژه‌هاي زيادي را در بخش فراساحل نفت و گاز برعهده داشته و دارد.

رحمانی ادامه داد: در بيش از 20 سال گذشته، باور اينكه يك شركت ايراني توان لوله‌گذاري زيردريا و يا نصب سكوهاي 3000 تني را داشته باشد، وجود نداشت. اين در حاليست كه هم اكنون در يك مرحله بارگيري حدود 7 هزار تن‌سازه دريايي بر روي يك بارج بارگيري شده و در مدت كمتر از 10 روز نصب می‌شوند.

رحمانی اضافه کرد: شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران در راستاي بهره‌گيري از فرصت‌ها در مسير توسعه، فعاليت‌هاي قابل توجهي را به منظور حضور در پروژه‌هاي داخلي و بين‌المللي در دست اجرا داشته است؛ اقدامات متعددي كه حضور در مناقصات داخلي و بين‌المللي، ايجاد مشاركت با شركت‌هاي بين‌المللي، بهبود زيرساختارها به منظور توسعه بازارهاي داخلي و خارجي و همچنين بهره‌گيري حداكثري از ظرفيت‌هاي شركت و صادرات خدمات فني و مهندسي را شامل مي‌شود. این شرکت قادر است تمام زنجيره خدمات پيمانكاري در حوزه نفت و گاز اعم از بالادستي، حفاري، پيمانكاري خشكي و دريايي را در تراز بين المللي به طور كامل ارائه کند.

مدير عامل شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران در ادامه تصریح کرد: با توجه به هدف بهره‌گيري بهينه از موهبت خدادادي دسترسي کشور به دريا در توسعه اقتصادي، لزوم فرهنگ‌سازي در حوزه دريا از طريق ارتقاي دانش و ترويج فرهنگ دريايي ضروري به نظر مي‌رسد. باید دانست فرهنگ‌سازي و تغيير بنيادي باورهاي دانش‌‎آموزان، دانشجويان و افراد فعال در عرصه‌هاي مختلف صنعت در دريا مي‌تواند زمينه‌هاي بهره‌مندي بيشتر از دريا را به عنوان فرصت توسعه اقتصادي، افزايش رفاه و امنيت کشور فراهم کند.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار جشنواره در توسعۀ فرهنگ صنایع دریایی، تأکید کرد: شرکت تأسيسات دريايي حضور پررنگي را در سه دوره پيشين برگزاري اين رويداد تجربه كرده است. اين شركت فراساحلي همكاري مناسبي با ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي معاونت علمي‌و‌‍فناوري رياست‌جمهوري دارد كه آشنايي ما با اين رويداد از طريق نشست‌هاي اين ستاد صورت گرفته است.

رحمانی خاطرنشان کرد: بي‌شک نهادينه‌شدن فرهنگ دريايي، در ميان اقشار مختلف جامعه، خاصه در ميان اقشاري از مردم که در مجاورت درياها و شهرهاي ساحلي زندگي مي‌کنند، از مهمترين اقدامات در اين راه است؛ بنابراین برگزاري چنين رويدادهايي مي‌تواند تا حد زيادي مسير را به منظور ترويج فرهنگ دريا هموار کند. از سوي ديگر با توجه به اينكه جامعۀ هدف اين رويداد بيشتر دانش‌آموزان هستند، ضرورت ترويج فرهنگ دريايي كشور اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

چهارمین دوره جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» در بخش‌های «جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی»، «مسابقات ربات‌های زیردریایی(ROV) »، «مسابقات شناورهای هوشمند (RSV) «، «مسابقه ملی ایده‌بازار دریایی»، «طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «جشنواره دانش‌آموزی دریا»، «نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «رویداد استارت‌آپ دمو اپلیکیشن دریایی» و «رویداد کارآفرینی هوشمندسازی بنادر» به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، یکم الی سوم آبان‌ماه اول تا سوم آبان‌ماه در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت mitc.isti.ir مراجعه کنند.

پایان پیام /

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم