هراس از ماشین‌های ساخت انسان منطقی نیست

هراس از ماشین‌های ساخت انسان منطقی نیست


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 30795
عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: هراس از ماشین‌های ساخت انسان منطقی نیست، زیرا این ابزارها توسط انسان طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند و فعالیت‌های احتمالی خرابکارانه این ماشین‌ها نه به دلیل ذات آنها بلکه به دلیل نوع طراحی و کدگذاری در ارائه خدمات است.


عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: هراس از ماشین‌های ساخت انسان منطقی نیست، زیرا این ابزارها توسط انسان طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند و فعالیت‌های احتمالی خرابکارانه این ماشین‌ها نه به دلیل ذات آنها بلکه به دلیل نوع طراحی و کدگذاری در ارائه خدمات است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بابک نجار اعرابی عضو ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی با اشاره به اینکه رشد علمی در ایران از جایگاه بالایی در مقایسه با بسیاری از کشورها برخوردار است اظهار کرد: درحال حاضر درامر تولید دانش درتراز جهانی موفقیت های چشمگیری نصیب کشورشده است، اما تبدیل دانش به ثروت نیازمند حمایت و سیاست گذاری است.
 اعرابی ادامه داد: ایران در حوزه علم و دانش به پیشرفت های فراوانی نایل شده و از سرآمدترین کشورهای منطقه در امر تولید دانش است. برای تامین رفاه و آسایش مردم در جامعه، دانش باید تبدیل به ثروت شود و بهره مندی از آن به مثابه توسعه یافتگی درکشوراست.
وی  با اشاره به اینکه یکی از رمزهای  موفقیت کشور سرمایه گذاری در حوزه علوم وفناوری است، بیان کرد: با توجه به پیشرفت های علمی در حوزه دانش هوش مصنوعی، حرکت به سمت تولید ابزارها و خدمات دانش محور مستلزم حمایت، برنامه ریزی و سیاستگذاری است.
محقق و پژوهشگر کشور با بیان اینکه نگاه از جنبه فن آورانه به هوش مصنوعی به معنای تولید ابزار و ارائه خدمات هوشمندانه است، یادآورشد: توان یادگیری و تعامل با محیط و قدرت تصمیم گیری از قابلیت های مهم یک سیستم هوشمند هم تراز با انسان بحساب می آیند، که در محل تقاطع علوم شناختی و هوش مصنوعی قرار دارد.
وی همچنین گفت: وقتی از این زاویه نگاه از ربات صحبت می کنیم منظور ماشینی نیست که صرفا برای انجام فعالیت های سریع تر، با دقت و تکرار پذیری بالا برنامه ریزی شده است، بلکه منظور ماشینی است که توان تعامل با محیط و یادگیری حین انجام کار را دارا است.
عضوستاد علوم شناختی با اعلام اینکه ماشین های هوشمند، قدرت یادگیری دارند، گفت: ربات ها به عنوان ساخته دست بشر دارای مزیت های بسیاری برای انسان ها درحوزه های مختلف همچون حمل و نقل، پزشکی، خدمات و فنی و مهندسی هستند .
استاد دانشگاه مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هوش مصنوعی یک فرصت درعلوم شناختی محسوب می شود، افزود: هراس از ماشین های ساخت انسان ( ربات ها ) منطقی نیست، زیرا این ابزارها توسط انسان طراحی و برنامه ریزی می شوند و فعالیت های احتمالی خرابکارانه این ماشین ها نه به دلیل ذات آنها بلکه به دلیل نوع طراحی و کدگذاری در ارایه خدمات آنها صورت می گیرد. به این اعتبار اگر هراسی وجود دارد باید از نحوه کاربرد ماشین باشد نه از خود ماشین.
به گفته وی، بخش عمده ای از تلاش ها در هوش مصنوعی به ساخت آندسته از سامانه های رایانه ای و ربات ها مربوط می شود که از توانایی ادارک حسگری شبیه به انسان برخوردارند. هدف غایی هوش مصنوعی ساخت ماشین هایی است که در کنش های عالی شناختی و تصمیم گیری مانند انسان ها عمل کنند، به نحوی که تمیز آنها از انسان، در محدوده اعمال مورد نظر، ممکن نباشد. این ماشین ها در یک محیط ناشناخته و در تعامل با محیط، به کمک توان یادگیری، قابلیت های ادراکی، شناختی و تصمیم گیری خود را توسعه می دهند.
اعرابی همچنین عنوان کرد: پیشرفت علم و فن آوری ها در هر دوره ای تاثیرات شگرف وموثر بر زندگی انسان ها، نوع تفکر واندیشه انسانی داشته است و سبب توسعه و گسترش دانش وعلوم گوناگون، کشف استعدادها و همفکری و همکاری میان متخصصان ونخبگان در جامعه می شود.
عضو ستاد توسعه و علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در ادامه گفت: دستیابی به افق های روشن در حوزه علوم شناختی مستلزم مشارکت وفعالیت توام با سرمایه گذاری و حمایت های همه جانبه دربخش های دانشی و فناوری شناختی و هوش مصنوعی است. وی خاطر نشان کرد: در این راستا تلاش های وسیعی برای ایجاد ارتباط میان بخش های خصوصی و مراکز دانشگاهی برای تولید ابزارهای مرتبط با دانش هوش مصنوعی صورت گرفته است.
وی همچنین ابراز کرد: همکاری های مشترک بین مهندسان، پزشکان، روان شناسان و متخصصان علوم اعصاب در زمینه تولید ابزارهایی برای تحلیل و پردازش مغز انسان گسترش یافته تا درک بهتری از فعل و انفعالات مغزی صورت پذیرد. این نوع همکاری یک تاثیر و تاثر متقابل است که در مسیر مقابل با درک بهتر عملکرد مغز منجر به تولید ابزارها و خدمات هوشمندانه تر، انسانی تر و شناختی تر می شود.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم