پیشگامان لیزر را بیشتر بشناسیم

پیشگامان لیزر را بیشتر بشناسیم


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 39550
این نوشته نبرد سی‌ساله دادگاه برای حق ثبت اختراع لیزر است، فیزیک‌دانان جان امت و جان نانکلز از پیشگامان علوم رایانه در آزمایشگاه لارنس لامور در زمینه علوم و فنون لیزر و فیوژن به حساب می‌آمدند


این نوشته نبرد سی‌ساله دادگاه برای حق ثبت اختراع لیزر است، فیزیک‌دانان جان امت و جان نانکلز از پیشگامان علوم رایانه در آزمایشگاه لارنس لامور در زمینه علوم و فنون لیزر و فیوژن به حساب می‌آمدند، در ضمن امت به‌عنوان مخترع معماری لیزری چندمنظوره که امروزه استفاده می‌شود نیز شناخته می‌شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مکس پلانک در سال 1918 جایزهموبل را برای کشف اولیه انرژی کوانتومی دریافت کرد، پلانک بر روی ترمودینامیک کار می‌کرد، تلاش او برای درک اینکه چرا تابش چشم‌سیاه تمام طول‌موج‌های نور را جذب می‌کند و هنگامی‌که گرم می‌شود تمام فرکانس‌های نور را به‌طور مساوی مشعشع نمی‌کند به کشف انرژی کوانتومی انجامید.
بر اساس این گزارش؛ پلانک در مهم‌ترین بخش کارهایش که در سال 1900 منتشر شد، رابطه ین انرژی و فرکانس تابش کشف کرد، به عقیده وی انرژی تنها می‌تواند دربسته‌های گسسته به نام کوانتا منتشر یا جذب شود، این نظریه، نقطه عطفی در فیزیک بود و به فیزیکدانانی همچون انیشتین الهام بخشید، در سال 1905 انیشتین مقاله خود را در رابطه با اثر فوتو الکترونیک منتشر کرد، که طبق آن نور نیز انرژی خود را به‌صورت بسته‌هایی منتشر می‌کند، به ای ترتیب ذرات کوانتومی کسسته نور به نام فوتون‌ها شناخته شدند.
در سال 1917 انیشتین فرآیندی را مطرح کرد، که امکان ساخت لیزر را فراهم می‌ساخت، این فرآیند گسیل القایی نام داشت، وی معتقد بود که علاوه برجذب و گسیل نور به‌صورت خودبه‌خود، الکترون‌ها را می‌توان تحریک کرد تا نور با طول‌موجی خاص منتشر شود، اما بیش از 50 سال پیش، دانشمندان توانستند این انتشارات را تقویت کنند. اثبات انیشتین کاملاً درست بود و مسیری را فراهم کرد تا امروزه لیزر به یک ابزار قدرتمند و در دسترس قرا گیرد.
گفتنی است، ستاد توسعه فناوری لیزر، ساخت و مواد پیشرفته به منظور پیشرفت در حوزه لیزر و شناخت بیشتر آن در کشور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم