چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری آغاز شد

چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری آغاز شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 40348
چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسقط پایتخت عمان آغاز شد.



چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسقط پایتخت عمان آغاز شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی در مسقط پایتخت عمان با حضور بیش از 80 دانشمند از 20 کشور در دانشگاه سلطان قابوس عمان آغاز شد.

 در افتتاحیه نشست استپ، رسول دیناروند؛ دبیر اجرایی چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی در سخنرانی مراسم افتتاحیه این نشست در صبح روز یکشنبه عنوان کرد: میزان متوسط مشارکت علمی و فناوری در کشورهای مختلف نزدیک به 65 درصد است و این در حالی است که این میزان در کشورهای اسلامی پایین تر از 40 درصد است.
 
وی افزود: در برخی از کشورها نیروی انسانی و در سایر کشورها منابع مالی عامل قدرتمند محسوب می شود. آمیزه ای از این دو عامل می تواند عامل پیشرفت های سریع علمی و فناوری در این کشورها باشد.
 
دیناروند در ادامه بیان داشت: ایجاد شبکه، همکاری و مشارکت باعث افزایش پتانسیل ما خواهد شد؛ در صورتی که اگر دست در دست یکدیگر بگذاریم، ثمره  آن، متعلق به همه ما خواهد بود.
 
رحمه المحروقی معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه سلطان قابوس، با اشاره به اهمیت این نشست در ارتقاء علم و فناوری در کشورهای مسلمان گفت: طی چهار روز آینده محققان و دانشمندان مسلمان از سراسر جهان و دانشمندان غیرمسلمانی که در کشورهای اسلامی مشغول به فعالیت هستند، قرار است در مورد دستاوردها، ایده ها، تجارب و چالش های پیش روی آنان در طی تحقیقات و تلاش های علمی شان بپردازیم.

 در ادامه این نشست سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بیان داشت: تعامل دانشمندان مسلمان با یکدیگر کم است و برگزاری نشست هایی همچون استپ این فرصت را فراهم می کند که دانشمندان مسلمان دور هم گرد آمده و کیفیت زندگی جامعه مسلمانان را از طریق علم و فناوری بهبود ببخشند.

عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی(ص)  ادامه داد: مجامع علمی کشورهای اسلامی همانند خود این جوامع، یکپارچه و منسجم عمل نمی کنند؛ اما با این حال با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات بنیاد مصطفی(ص) مانند نشست استپ آینده ی روشنی را برای جایگاه علم و فناوری در این کشورها متصور شد.

در ادامه این نشست علی البمانی؛ معاون رئیس دانشگاه سلطان قابوس عمان بیان داشت: در حال حاضر دانشمندان کشورهای مختلف، با یک زبان واحد با یکدیگر در یکجا جمع شده اند تا با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند تا تجارب، محصولات و دستاوردهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

 

در چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، 80 دانشمند از 20 کشور جهان به همراه 200 نفر از دانشگاهیان، دانشجویان و محققان کشور عمان در آن حضور دارند و این نشست به مدت چهار روز در دانشگاه سلطان قابوس عمان ادامه خواهد داشت. علاوه بر موضوعات اصلی این نشست که در ارتباط با سلامت، انرژی و آب عنوان شده است، شرکت کنندگان در این نشست به بررسی راه های تقویت و گسترش روابط علمی در جهان اسلام می -پردازند.


سلامت، انرژی و آب موضوعات اصلی این دوره از نشست استپ را تشکیل می دهند. در این رویداد چهار روزه، شاهد ارائه هایی در زمینه های نانوفناوری، زیست فناوری، فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) وکاربردهای آن در سه حوزه این دوره از نشست استپ خواهیم بود. برگزیدگان پیشین جایزه مصطفی(ص) از جمله پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و پروفسور محمدامین شکرالهی از ایران نیز در این رویداد حضور دارند.
 
در حاشیه نشست استپ، برنامه ای تحت عنوان "نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام" (EISA) نیز در حال برگزاری است که هدف برپایی آن ایجاد ارتباط بین جامعه علمی و سرمایه گذاران است که می توانند ایده های خلاق علمی خود را به محصول تبدیل کنند. نشست ایسا شامل سه بخش اصلی نمایشگاه، ارائه و مذاکرات تجاری است که 25 شرکت دانش بنیان از 12 کشور در نمایشگاه ایسا حضور دارند.
 
بنابراین گزارش؛ این رویداد بصورت مشترک توسط بنیاد مصطفی(ص) و دانشگاه سلطان قابوس با هدف ایجاد ارتباط بین دانشمندان جهان اسلام عمان برگزار می شود. نشست استپ در سال 2015 توسط بنیاد مصطفی(ص) با هدف ارتقا و همکاری میان دانشمندان جهان اسلام کار خود را شروع کرد. این رویداد بصورت سالانه برگزار می شود و به درخواست دانشگاه کراچی پاکستان یک دوره فوق العاده نیز قرار است در اسفندماه سال جاری در پاکستان برگزار شود. این نشست با هدف ایجاد شبکه ای برای ارتباط بین دانشمندان مسلمان و شتاب دادن به پیشرفت علمی در جهان اسلام ایجاد شده است.

جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی (ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از  برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم