کاربرد لیزر در فناوری‌های آینده

کاربرد لیزر در فناوری‌های آینده


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36385
لیزر یک فناوری تحول‌آفرین است و نقش غیرقابل‌انکاری را در زندگی بشر ایجاد می‌کند، با پتانسیل نامحدودی که لیزرها دارند، بخش‌های تحقیق و توسعه کاربردهای برجسته‌ای را برای لیزر در زمینه‌های پزشکی، انرژی، تجارت و ارتباطات در سالهای آینده پیش‌گویی می‌کند.


لیزر یک فناوری تحول‌آفرین است و نقش غیرقابل‌انکاری را در زندگی بشر ایجاد می‌کند، با پتانسیل  نامحدودی که لیزرها دارند، بخش‌های تحقیق و توسعه کاربردهای برجسته‌ای را برای لیزر در زمینه‌های پزشکی، انرژی، تجارت و ارتباطات در سالهای آینده پیش‌گویی می‌کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ لیزر تاکنون تأثیرات شگرفی روی زندگی روزانه ما داشته است، اما دانشمندان معتقدند ما فقط از بخشی از قابلیت‌های این تکنولوژی استفاده کرده‌ایم همچنین محققان معتقدند در دهه‌های آینده استفاده از فناوری لیزر پیشرفت‌های قابل‌توجهی خواهد داشت.


نقش لیزر در زمینه پزشکی و بیولوژیکی
چند سالی است که حضور لیزرها در بازار لوازم بهداشتی، آرایشی و جراحی‌های زیبایی با رشد زیادی همراه بوده است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این حضور در آینده نیز با افزایش چشمگیری همراه خواهد بود، علاوه بر آن در زمینه‌های دیگر پزشکی، نه‌تنها نقش لیزر پررنگ‌تر شده است، بلکه به نظر می‌رسد، لیزر بدون رقیب قابل قیاسی، قابلیت‌های خود را روزبه‌روز بیشتر به رخ می‌کشد، که از این جمله این فناوری‌ها می‌توان به، فناوری تصویربرداری پزشکی بر پایه لیزر، تشخیص بیماری‌های با لیزر و آزمایشگاهی بر روی یک تراشه اشاره کرد.
در بخش فناوری تصویربرداری پزشکی بر پایه لیزر، فناوری‌های جدید تصویربرداری پزشکی مانند توموگرافی با نور همدوس اشاره کرد، این فناوری به پزشکان اجازه می‌دهد با نور لیزر به تصویربرداری بافتهای زنده بپردازند و بیماری‌های مثل سرطان یا مشکلات چشمی را تشخیص دهند.
ارتقاء این فناوری به پزشکان اجازه تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی را می‌دهد که زندگی انسان را تهدید می‌کنند.


تشخیص بیماری‌ها با کمک لیزر
علاوه بر تصویربرداری، لیزرها در شناسایی برخی بیماری‌ها آن‌هم در مراحل اولیه به پزشکان برای شروع درمان کمک می‌کنند. از آن جمله می‌توان روش‌های مبتنی بر لیزر برای تشخیص بیماری آلزایمر قبل از بروز علائم آن را نام برد. همچنین مطالعات، پیدایش فناوری مبتنی بر لیزر را برای آنالیز دم و بازدم بیماران پیش‌گویی می‌کند.


آزمایشگاهی بر روی یک تراشه
سیستم‌های آزمایشگاهی بر پایه لیزر بر روی یک تراشه می‌توانند در آینده عهده‌دار تشخیص بسیاری از پارامترهای بیولوژیکی مثل قند و فشارخون، سطح اکسیژن، ضربان قلب و ... شوند. این تراشه‌های می‌توانند در زیرپوست تعبیه‌شده و نشانه‌های حیاتی بیمار را بازمان دقیق اندازه‌گیری گزارش کنند.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛  به‌منظور توسعه و پیشرفت در حوزه فناوری‌های لیزر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم