کاربری میلیون‌ها کیوبیت در یک کامپیوتر

کاربری میلیون‌ها کیوبیت در یک کامپیوتر


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 39324
محققان موفق به ارائه روشی شدند که می‌توان با استفاده از آن میلیون‌ها کیوبیت را در کامپیوتر کوانتومی به کار گرفت.


محققان موفق به ارائه روشی شدند که می‌توان با استفاده از آن میلیون‌ها کیوبیت را در کامپیوتر کوانتومی به کار گرفت.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند مسائلی را حل کنند که ابرکامپیوترهای فعلی از انجام آن عاجز هستند.  از این رو تحقیقات زیادی روی ساخت این کامپیوترها صورت می‌گیرد. اما یکی از مشکلات رایج این کامپیوترها، تاثیرپذیری آنها از محیط اطراف است به‌طوری که هر نویز یا تغییراتی در ولتاژ می‌تواند عملکرد این سامانه‌ها را دچار اختلال کند.
در این راستا محققان دانشگاه ساسکس موفق به ارائه روشی شدند که می‌توان با استفاده از آن میلیون‌ها کیوبیت را در کامپیوتر کوانتومی به کار گرفت. سخنگوی دانشگاه ساسکس می‌گوید: «کامپیوترهای کوانتومی مقیاس کوچک در حال حاضر می‌توانند تنها چند کیوبیتی باشند. تعداد کم کیوبیت‌ها موجب می‌شود که بتوان در محیط آزمایشگاهی این کیوبیت‌ها را کنترل کرد. اما چنین کامپیوترهای کوچکی امکان حل مشکلات پیچیده را ندارند چرا که تعداد بیت‌های آنها محدود است.
یکی از راهکارها برای حل این مشکل، کنترل نویز محیط است. فلوریان مینتر و همکارانش از فیزیک کوانتومی و فناوری ماکرویوو برای حل این مشکل استفاده کردند تا کامپیوترهای کوانتومی را عایق کنند.
هنسینگر از دانشگاه ساسکس که سال گذشته نمونه اولیه کامپیوتر کوانتومی مقیاس بالای خود را رونمایی کرد، می‌گوید: « با این دستاورد جدید می‌توان گامی به سوی ساخت کامپیوترهای کوانتومی برداشت که چند میلیون کیوبیت دارند. چنین کامپیوترهایی می‌توانند مسائلی را حل کنند که ابرکامپیوترهای فعلی نیاز به میلیاردها سال برای حل آن دارند. تمامی حوزه‌ها نظیر مالی، داروسازی، پزشکی و کشاورزی می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند. ما تنها در آغاز مسیر درک پتانسیل بالای این فناوری هستیم.»
او و همکارانش در حال استفاده از این روش جدید هستند تا آن را روی نمونه اولیه کامپیوتر کوانتومی خود آزمایش کنند. به اعتقاد وی این دستاورد می‌تواند یک پژوهش آکادمیک را به ساخت دستگاهی تجاری تبدیل کند.
هنسینگر می‌گوید ما در موقعیت ویژه‌ای در دانشگاه ساسکس هستیم و تیم ما در حال کار روی ساخت کامپیوتر کوانتومی با مقیاس بزرگ است.
فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است. در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir  آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم