کانکتورهاي الکتريکي دریایی چیست؟

کانکتورهاي الکتريکي دریایی چیست؟


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 28815
کانکتور يک وسيله الکترومکانيکي است که يک اتصال قابل جداشدنی را ميان دو زیرمجموعه يک سيستم الکتريکي/الکترونيکي برقرار می‌سازد بدون اينکه تأثیری منفي بر کارکرد سيستم بگذارد.

 

کانکتور يک وسيله الکترومکانيکي است که يک اتصال قابل جداشدنی را ميان دو زیرمجموعه يک سيستم الکتريکي/الکترونيکي برقرار می‌سازد بدون اينکه تأثیری منفي بر کارکرد سيستم بگذارد. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ کانکتور یک المان انتقال‌دهنده جریان الکتریکی است و عدم کارایی صحیح کانکتورهای الکتریکی در یک سامانه ممکن است باعث بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری  شود . ازاین‌رو توجه به این المان کوچک و بااهمیت می‌تواند اطمینان طراحان سامانه رو افزایش دهد .

از سویی متاسفانه سهم ایران از این بازار بالقوه تنها واردات انواع کانکتورهای بدون شناسنامه و صحه‌گذاری نشده است و برای جلوگیری از خروج ارز از کشور نیازمند توجه بیشتر به تولیدات در این زمینه وجود دارد.  به همین منظور شرکت دانش‌بنیان کارن از سال 1394 تأسیس شد و هدف اصلی این شرکت طراحی و تولید انواع کانکتورهای الکتریکی در داخل کشور و جلوگیری از واردات کانکتورهای بی‌کیفیت به بازار ایران بود .از مهم‌ترین محصولات فناورانه این شرکت طراحی و تولید سه نوع کانکتور الکتریکی بر اساس الزامات و نیاز مشتری بود که تمامی این محصولات از تصدیق و صحه‌گذاری شده است . 

محققان این بخش فناورانه، از ابتدا باهدف تحقیقات گسترده در حوزه کانکتور های الکتریکی کار را شروع کرد و با توجه به حجم بالای واردات انواع کانکتور فرصت بسیار خوبی جهت کسب سهمی از بازار کانکتور ایران به این شرکت واگذار شد. 

به همین منظور، ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی به‌منظور روشن‌سازی و تعریف کانکتورهای الکتریکی به سرا غ یکی از سازندگان این دستگاه‌ها می‌رود تا بتوانیم بیشتر با تولید این محصول در کشور  آشنا شویم.  مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کارن از تولیدکنندگان انواع کانکتورهای الکتریکی در داخل کشور است که باهدف جلوگیری از واردات کانکتورهای بی‌کیفیت به بازار ایران دست‌به‌کار شده است. در زیر بخشی از گفتگو را می‌خوانیم.  

به نظر شما فعالیت‌های فناورانه در حوزه دریایی برای کشور چه ضرورتی دارد؟

دریا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ثروت‌های ملی ماست و پرداختن به مقوله دریا و محصولات دریایی و فن‌آوری‌های حوزه دریا بسیار حائز اهمیت است . لذا شرکت کارن نیز با توجه و تمرکز بر فناوری‌های حوزه کانکتورهای الکتریکی در دریا مسیر خود را تعیین کرده است و با تمام توان و تلاش خود در این راه قدم برداشته است تا شاید بتواند سهمی هرچند کوچک در عرصه اقتصاد مقاومتی داشته باشد .

مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه و زیست‌محیطی محصول ازنظر شما چیست؟

مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه در حوزه کانکتورهای دریایی پوشش کاری و به‌طور مشخص کاهش اثرات خوردگی و افزایش قابلیت اطمینان کانکتور است که در این زمینه شرکت کارن سعی داشته  است در طراحی کانکتور به این حوزه نگاه ویژه‌ای داشته باشد، از دیگر مباحث استفاده از مواد اولیه مناسب و مطابق با استانداردهای جهانی است تا از خطرات زیست‌محیطی جلوگیری شود .

 

در رابطه با این طرح در سطح بین‌الملل چه اقداماتی انجام‌شده است؟ 

به‌منظور ارتباط با سازندگان کانکتور در خارج کشور اقداماتی انجام داده‌ایم، تا بتواند با انتقال فناوری در حوزه کانکتورهای الکتریکی نیازهای فناوری کشور را تأمین کند .از اقدامات دیگر شرکت کارن اخذ گواهینامه بین‌المللی ISO 9001:2015 از شرکت DQS آلمان درزمینهٔ طراحی و تولید انواع کانکتورهای الکتریکی است .

از سویی با توجه به نیاز روزافزون کشور به بحث ارتباطات و انتقال جریان و دیتا ، نیاز به کانکتورهای خاص با فن‌آوری‌های جدید بیشتر می‌شود و از طرفی با توجه به تحریم کشور تأمین برخی کانکتورهای خاص سخت است که شرکت کارن با تمام توان خود سعی در رفع نیاز کشور در این حوزه را دارد .صنعت دریایی کشور هم با توجه به توسعه روزافزون خود نیاز به المان‌های حساسی مثل کانکتور های الکتریکی دارد که دارای قابلیت اطمینان بالایی باشد .

باید اضافه کنم، کانکتورهای الکتریکی در کلیه حوزه‌های صنایع دریایی ،صنایع هوایی ،صنایع پزشکی ، صنایع مخابراتی ،IT ،خودرویی ،نظامی ،فضایی ،صنعتی کاربرد دارد.

 

 

با توجه به واردات بالای کانکتور به کشور ( 100 میلیون دلار ) و تأثیر این المان فوق‌العاده حساس در قابلیت اطمینان سیستم‌های ارتباطی ، لذا حمایت ازاین‌گونه طرح‌ها باعث بالا بردن قابلیت اطمینان محصول می‌گردد و  از خرابی‌های احتمالی در سیستم‌ها ارتباطی جلوگیری می‌شود .

دورنمای طرح را در صنعت دریایی و ایران چگونه می‌بینید؟ میزان ارزآوری طرح و مقایسه قیمت آن با نمونه‌های مشابه خارجی؟

با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت دریا در کشور ، اقتدار و صلابت کشور ایران روزبه‌روز در حال افزایش است و در این راستا باید زیرساخت‌های ارتباطی نیز تقویت شود و ازجمله اتصالات و سیستم‌های ارتباطی باید از کیفیت و اطمینان بالایی برخوردار باشد .

واردات سالانه 100 میلیون دلار انواع کانکتور به کشور از مبادی قانونی  و یا به‌صورت قاچاق یک تهدید بزرگی است که باید برای آن فکری کرد . واردات انواع اتصالات و کانکتورهای مختلف بدون شناسنامه و مشخصات فنی ، می‌تواند یک آسیب جدی برای کشور باشد .

شرکت کارن با رویکرد اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه و خاصی به مقوله کانکتور در کشور دارد و امیدواریم با حمایت و همراهی کلیه سازمان‌های مرتبط  سهمی هرچند کوچک در اعتلای صنعت دریایی کشور داشته باشیم .

در این لازم میدانم از ستاد دریایی معاونت علمی واقعاً تشکر کنم که با حمایت‌های مالی و معنوی خود باعث رشد و اعتلای صنعت دریایی کشور و شرکت‌های تحت حمایت خود شده‌اند .امیدوارم به‌جایی برسیم که علاوه بر تأمین نیاز داخل ، صادرات این محصول را هم در دستور کارمان قرار دهیم و بتوانیم به معنی  واقعی و بر اساس منویات مقام معظم رهبری  سهم خود را در اقتصاد مقاومتی ایفا کنیم .

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم