گفتمانسازی، رویکردی برای گسترش فرهنگ، فناوری و اقتصاد دانشبنیانی
ستاد توسعه ی فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی در سال گذشته با رویکرد گفتمانسازی اقدامات خود را دنبال کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به تجربههای کشور در یک دهه اخیر و روند کند ورود فرهنگ و دستاوردهای دانشبنیان به عرصه اقتصادی و وجود شکاف میان صاحبان علم وفناوری و اقتصاد، صاحبنظران بر این عقیده استوارتر شدهاند که اصلاح فرهنگ اقتصادی و علمی جامعه یکی از زیرساختهای اساسی و الزامات پایه برای موفقیت کشور در عرصه اقتصاد دانشبنیان و دستیابی به اهداف دولت در حوزه گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانشبنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
از این رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنایت به تاکیدات فراوان مسئولان ارشد نظام از جمله رهبر فرزانه ی انقلاب مدظله العالی و ریاست محترم جمهور و نیاز کشور به ترویج گفتمان علم و فناوری و فرهنگی سازی اقتصاد دانشبنیان و با عنایت به راهبرد2 نقشه ی جامع علمی کشور و با اهدافی چون تبیین مفاهیم اقتصاد دانشبنیان و گفتمان علم و فناوری، درک و آشناسازی فرصت های ناشی از کسب و کارهای نوین و فرهنگ کارآفرینی برای کشور و خانوادهها در نیمه نخست سال جاری(94) ، ستاد توسعه ی فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی را ایجاد کرد.
این ستاد با حرکت از رویکرد جذب منابع برای آموزش و تحقیق به فرهنگسازی تولید ثروت و حل مسائل جامعه و کارآفرینی تغییر در نگرش عمومی کشور را دنبال میکند و استفاده حداکثری از ظرفیت تمامی انواع رسانهها، ارائه مشاوره از طریق ظرفیتهای فناوری، توانمندسازی از طریق ارائه آموزشهای حضوری و الکترونیک، تسهیل فرآیندها، برگزاری نمایشگاههاوجشنوارهها ملی و استانی و تورهای علم وفناوری در دستور کار خود قرار داده است. ماموریت ستاد توسعه ی فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی را دریک کلام می توان «تبدیل اقتصاد دانشبنیان به گفتمان غالب تمامی ایرانیان» دانست .
مهمترین هدف این ستاد، هم افزایی و فعال کردن کليه منابع موجود انساني و مالي کشور، پرهيز از موازي کاری، شفاف سازی و ايجاد امکان نقد و ارزيابی فعاليتها، تعيين ظرفيتهای موجود در کشور و نهايتاً کمک به تجاری سازی نتايج حاصل از تحقيقات به عنوان مهمترين حلقه زنجير نوآوری از طریق زمينه فرهنگ سازی و ترویج گفتمانی تأسيس شده است
ستاد توسعه ی فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی با محوریت مخاطبین اقتصاد دانشبنیان برنامه های اجرایی برای گفتمانسازی علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در بین نخبگان علمی و فناوری (اساتید، پژوهشگران و دانشجویان)، گسترش رویدادهای کارآفرینی (استارتاپی) با رویکرد فرهنگسازی و توانمندسازی، مستندسازی از موفقیت های مربوط به حوزههای دانشبنیان به ویژه در بخش استارتاپ ها، مراکز رشد دانشگاهی و غیره صورت داده است.
از دیگر اقدامات این ستاد می توان به تولید محتوا در شبکه اجتماعی برای تشویق به کارآفرینی؛ تولید محتوا برای آشنایی و ارائه اطلاعات پایه در کسب و کارهای دانشی به دانشجویان(زیست فناوری، نانو و غیره)؛ مستندسازی تجربیات موفق ایرانی درکارآفرینی و انتشار آن در رسانه های نوشتاری، شبکه مجازی و رسانهها؛ حمایت از تشکیل گروه های دانشجویی داوطلب در قالب کانون های اقتصاد دانش؛ تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی در دانشگاه ها؛ حمایت از سمینارها و کارگاه های آموزشی برای دانشجویان جهت آشنایی با مشکلات صنایع دانشبنیان؛ حمایت از نشریات تخصصی حوزه اقتصاد دانشبنیان؛ تشویق انتشارات علمی و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد.
برنامه های اجرایی برای گفتمانسازی علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در بین فعالان اقتصادی ستاد توسعه ی فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی شامل برندسازی از محصولات موفق در جهت گسترش هویت دینی و ملی کشور؛ معرفی صادرکنندگان نمونه در جهت تغییر ذهنیت منفی مصرف کنندگان ایرانی نسبت به کالاهای ساخت داخل؛ ایجاد مراکز تخصصی تحقیق و توسعه با هدف کمک به فعالیتهای تحقیق و توسعه دربخش خصوصی دانشبنیان؛ تفاهم نامه همکاری با شرکت های بزرگ و حضور آن ها در عرصه ها و رویدادهای اقتصاد دانشبنیان (جشنواره های علم تا عمل و غیره ) معرفی تجربیات برتر و قابل بازدید با برگزاری تورهای علمی و فناوری؛ تدوین گزارشات اقتصادی و معرفی فضاهای نوین کسب و کار و فرصت های قانونی و حمایتی (نشریه و غیره)؛ سایت های کسب و کار دانشبنیان و همچنین راهاندازی نشریه اقتصاد دانشبنیان است.
برنامههای اجرایی ستاد توسعهی فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، بهمنظور گفتمان سازی علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در بین عامه مردم
(خانوادهها، دبیران، دانشآموزان و ...) شامل؛ تولید فیلم و سریال و برنامههای مرتبط در شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون، تولید پویانمایی و موشن گرافی، معرفی صادرکنندگان نمونه و کارآفرینان موفق در جهت تغییر ذهنیت منفی مصرفکنندگان ایرانی نسبت به کالاهای ساخت داخل و تولید محتوا در سایتها و شبکههای اجتماعی فراگیر همچنین تورهای علم و فناوری است.
بهرهگیری از پژوهش سراهای دانشآموزی، حمایت از برگزاری المپیادهای دانشآموزی توسط ستادهای توسعهی فناوری تخصصی هر بخش و کمک به ایجاد سایتها ، شبکهها و نشریات دانشآموزی همچنین حمایت از سمینارها و کارگاههای آموزشی ویژه دبیران و دانشآموزان از دیگر برنامههای اجرایی ستاد توسعهی فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی است که میتوان به آن اشاره کرد.
از سوی دیگر از دیگر برنامههای اجرایی در نظر گرفتهشده، در این ستاد بهمنظور گفتمان سازی علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در مراکز علمی (دانشگاه، پژوهشگاه، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد) میتوان به توصیف نمونههای موفق استارت آپ های های دانشگاهی و کمک به معرفی آنها، مستندسازی و معرفی شرکتهای دانشبنیان موفق که فعالیت خود را در پارکها، مراکز رشد دانشگاهی و غیره آغاز کردهاند، اشاره کرد.
حمایت از کنفرانسها، همایشها و گردهماییهای گوناگون در جهت آموزش، همفکری و به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات، کمک به گفتمان سازی و ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاهها توسط ایجاد دفتر مشترک، برگزاری دورههای آموزشی ویژه صنایع دانشبنیان و کمک به برگزاری نمایشگاه و نشان دادن دستاوردهای پارکها، مراکز رشد و ... در حوزهی کسبوکارهای نوین از دیگر اقدامات صورت گرفته در ستاد توسعهی فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی است که میتوان به آن اشاره کرد.
همچنین از دیگر برنامههای اجرایی بهمنظور گفتمان سازی علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان این بار در نهادهای دولتی و حاکمیتی میتوان به مستندسازی و معرفی تجربیات موفق، بازدید از تجربیات موفق و برگزاری تورهای علمی و فناوری ویژه مسئولین و جلب مشارکت نهادهای گوناگون در تدوین، ارزیابی و اصلاح قوانین و سیاستها همچنین برگزاری کنفرانسها و همایشهایی در جهت همفکری نهادهای دولتی و سیاستگذاران اشاره کرد.
پایان پیام/32/29
Send to friends