«فناوری» یار مدیریت بحران آب در کشور شد
ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالی که گذشت؛

«فناوری» یار مدیریت بحران آب در کشور شد


زمان مطالعه : 8 دقیقه
کد خبر : 43154
حمایت از ایده ها و طرح های فناورانه در حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست از جمله اقدامات ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته بود که با توجه به وجود مشکلاتی در حوزه تامین آب درکشور، حفظ و تامین منابع آبی و مدیریت کمی و کیفی منابع آب و خاک امری ضروری است و باید با به کارگیری ایده ها و طرح های فناورانه بحران این حوزه مدیریت شود.

 

حمایت از ایده ها و طرح های فناورانه در حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست از جمله اقدامات ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته بود که با توجه به وجود مشکلاتی در حوزه تامین آب درکشور، حفظ و تامین منابع آبی و مدیریت کمی و کیفی منابع آب و خاک امری ضروری است و باید با به کارگیری ایده ها و طرح های فناورانه بحران این حوزه مدیریت شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصور کنید روزی بدون آب را چگونه می گذرانید روزی که تشنه باشید، برای آبیاری مزرعه و باغ چاه خشک شود، دام­ها بدون آب بمانند، چرخ­های صنعت بدون آب از حرکت باز ایستد، بخواهید به حمام بروید، لباس خود را بشویید و هر کاری که برای انجام آن نیاز به آب دارید و آب نباشد. یعنی زندگی از حرکت باز می­ایستد.

 آب یکی از عناصر تاثیرگذار درحیات بشر است که نبود آن زندگی روزمره افراد را به مخاطره انداخته و با مشکلات جدی همراه می کند و با تأسی از آیات قرآن برای تاکید به این موضوع که "حیات همه چیز را از آب قرار دادیم" حیات همه چیز وابسته به کالای ارزشمند آب می­شود.

این درحالی است که با توجه به اهمیت موضوع آب در زندگی، چندی است منابع آبی کشور با مشکل مواجه شده و زنگ های خطر استفاده بهینه از منابع آبی در کشور به صدا درآمده است و بحران کمبود آب در کشور تهدیدی همه گیر شده است.

طی سال های گذشته و با ورود تکنولوژی و فناوری های جدید تجربه نشان داده که دانش و فناوری در تمامی حوزه ها نقش کاربردی دارد و ارایه خدمات را تسهیل می کند.

در همین راستا و با توجه به ضرورت کاربردی شدن فناوری در تمامی حوزه های زندگی روزمره، ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برآن شد تا با حمایت از طرح ها و ایده های فناورانه و اجرای طرح های فناوری محور به حل مشکل کمبود آب و حفظ منابع آبی کشور و در بهینه سازی مصرف این عنصر حیاتی کمک کند.

 

حمایت از 65 طرح دانش بنیان در حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست

در سالی که گذشت کلیه طرح های پایان یافته و یا در دست اجرای ستاد بررسی شدند و 65 طرح مورد حمایت ستاد به سمت و سوی سرمایه­گذاری و اتصال به شتابدهنده ها و تولید نمونه ای و نیمه صنعتی و ورود به عرصه کسب و کار مشخص شد.

با درخواستی که از سوی ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی فراخوانی برای ارایه تقاضای پیشنهادات اعلام شد برای اولویت های کاری بالغ بر 70 طرح پیشنهادی در موضوعات تخصصی مختلف به دست ما رسید ودرزنجیره ارزش 30 طرح برگزیده شد و دربررسی نهایی به مرحله تهیه پروپزال و انعقاد قرارداد و شروع عملیات اجرایی رسیدند.

 

صدور مجوز 3 شتابدهنده تخصصی

با انجام پیگیری های مناسب مجوز 3 شتابدهنده توسط این ستاد در حوزه گرد و غبار، شورورزی، هسته نمک زدایی، پساب و فاضلاب دریافت شد که با انتخاب شرکت های حائز شرایط در ادامه قرارداد شتابدهی برای حمایت از ایده­های مرتبط و تجاری­سازی فناوری­ها دراولویت قرار می گیرند.

 

برگزاری جشنواره ایده پردازی

از اقدامات تاثیرگذاری که توسط این ستاد در سالی که گذشت انجام شده برگزاری جشنواره ایده پردازی، استارتاپی و همایش شرکت­های دانش­بنیان مرتبط در اواسط آذرماه سال گذشته بود که بالغ بر 200 ایده به ستاد ارسال شد و با حضور 100 شرکت دانش بنیانی ایده ها طی مراحل استارتاپی در ارتباط با بحث های سرمایه گذاری و تولیدی 40 ایده و نهایتا 6 طرح برگزیده انتخاب و مراحل معرفی به سرمایه­گذاران و طی مراحل تجاری­سازی آنها انجام شد.

 

توسعه فناوری پرورش ماهی در قفس

ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در سالی که گذشت با سازمان شیلات تفاهم نامه ای را برای تولید ماهی در قفس با روش های فناورانه در سواحل دریاهای شمال و جنوب کشور منعقد کرد که مراحل اجرایی آن در دست اقدام است. پایلوت­های مربوطه با ظرفیت­های 100 تا 400 تن وسط تعاونی­های صیادی به عنوان مجری شرکت­های دانش­بنیان و حمایت معاونت علمی و فناوری و سازمان شیلات اجرایی خواهند شد.

 

 

سرسبزی محیط دانشگاه ها با استحصال آب باران

همچنین در سالی که گذشت این ستاد با وزارت عتف تفاهم نامه ای را منعقد کرد که بر اساس آن با استفاده از ظرفیت­های دانشگاه ها و وزارت عتف و حمایت ستاد برای سرسبز کردن محیط دانشگاه ها با استفاده از استحصال آب باران، بازچرخانی فاضلاب و پساب ها، مدیریت پسماند و تولید علوفه از گیاهان خانواده کاکتوس اقدام به اجرای طرح­های فناورانه می­شود این طرح در 5 دانشگاه برنامه­ریزی و مقدمات اجرایی آن با نگاه توسعه فناوری و با مشارکت شرکت­های دانش­بنیان اجرایی شده است.

 

اجرای طرح های فناورانه دانش بنیان زوده بازده در مناطق روستایی و عشایری

در سال گذشته ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی درراستای اقتصاد مقاومتی و با همکاری بنیاد علوی و کمیته امداد امام خمینی مقدمات اجرای طرح های فناورانه دانش بنیان زوده بازده در مناطق عشایری و محروم را فراهم کرده است. این طرح­ها در حوزه گلخانه ها و واحدهای پرورش ماهی کوچک مقیاس، امکان ایجاد مشاغل روستایی را در محدوده خانه­های روستایی و حریم روستا فراهم کرده و در قالب زنجیره ارزش مراحل قبل، حین و بعد از تولید را تا بازاررسانی حمایت و راهبری می کند.

 

اجرای طرح مطالعات اکتشافی منابع زیر زمینی و ژرفی در مناطق کم آب کشور

این ستاد در سال گذشته اجرای طرح مطالعات اکتشافی منابع زیر زمینی و ژرفی در مناطق کم آب کشور و روش های فناورانه ای که به واسطه آن توانایی انجام عملیات ژئوفیزیک و حفاری شناسایی مسیر و منابع آب زیر زمینی در اعماق و ژرفای زمین مشخص و توانایی فنی آن فراهم شده است را در دستور کار با اولویت خود قرار داده است و طرح­هایی در این رابطه را در دست اجرا دارد.

 

فعال سازی هسته های تخصصی در حوزه نمک زدایی

در سال گذشته هسته های تخصصی در حوزه نمک زدایی گلخانه های دریایی و خشکی و مدیریت حوزه های آبخیز با نگاه استحصال و مدیریت روان آب ها، حفظ خاک و پوشش گیاهی و ریزش­های جوی پیگیری و فعال شدند. به طوری که در زنجیره ارزش نمک زدائی طرح تولید پمپ­های فشار قوی عمودی در مرحله انعقاد قرارداد است.

 

ایجاد کارگروه ترویج فرهنگسازی و توسعه فناوری

4 کارگروه توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در سال گذشته بازنگری شد و پس از بررسی های لازم و انتخاب اعضای برگزیده، احکام جدید برای آنها صادر شد و این کارگروه های 4 گانه فعالیت های خود را در جهت رفع مشکلات حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست کشور آغاز کردند.همچنین کارگروه جدیدی تحت عنوان کارگروه ترویج فرهنگسازی و توسعه فناوری ها ایجاد شد تا در بحث ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب، مدیریت خشکسالی و توسعه فناوری­ها بستر سازی کند.

 

تحقق اقتصاد دانش بنیان، اشتغالزایی و توسعه فناوری چشم انداز ستاد آب در سال 98

چشم انداز ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در سال آینده مبتنی بر سند توسعه فناوری این ستاد است و راهبردهای 25 گانه ای در آن لحاظ شده است که ملاک اجرای فعالیت های این ستاد در سال آینده خواهد بود.

بر اساس این موضوع این ستاد در نظر دارد تا حرکتی برای جریان سازی تحقق اقتصاد دانش بنیان، اشتغالزایی و توسعه فناوری ها فراهم کند.

سال آینده همچنین مراحل اجرایی قراردادهایی را با بخش های مختلف در سطح کشور دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان، اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت های استارتاپی، مدیریت نظارت و کنترل پروژه ها و اجرای طرح متوازن مصوب معاونت علمی را در 6 فصل کاری اجرایی خواهد شد.

 

طی مراحل اجرایی تکمیل زیرساخت­های پایلوت شورورزی در منطقه جفیر خوزستان

 با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری و اجرای طرح­های فناورانه کشت انواع گیاهان شورورزی از دیگر اقدامات ستاد توسعه فناوری­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در سال 97 است. با اجرا و توسعه این طرح در سطح 50 هزار هکتار کانون شماره 1 تولید گرد و غبار خوزستان کنترل و مدیریت و عرصه اقتصادی تولید علوفه و آبزی فراهم می­شود.

 

 

اجرای پایلوت نمک­زدائی با روش الکترودیالیز

بهره­برداری آزمایشی از طرح فناورانه آب شیرین کن با روش الکترودیالیز در منطقه شوش خوزستان توسط ستاد با همکاری شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در بهمن ماه سال جاری همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. با اجرای این طرح فناورانه بالغ بر 200 خانوار از نعمت آب شیرین بهداشتی برخوردار شدند.

 

توسعه فناوری تولید غذای دام از سرشاخه­ های نیشکر

با پیگیری و حمایت ستاد قرارداد طرح توسعه فناوری تولید غذای دام از سرشاخه­های نیشکر با ظرفیت 50 هزار تن و مشارکت سرمایه گذاری مؤسسه جهاد نصر و شرکت دانش­بنیان امین دزفول در کشت و صنعت کارون بسته شد. با راه اندازی این طرح ضمن توسعه فناوری­ها، تأمین غذای دام در افقی با تولید یک میلیون تن غذای دام، ضمن حفظ محیط­زیست از سوزاندن سرشاخه ها جلوگیری و قسمتی از نیاز غذای دام کشور تأمین خواهد شد.

 پایان پیام /26

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم