آشنایی محققان کشور با سیستم‌های ایمپلنت مغزی توسعه می‌یابد
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی؛

آشنایی محققان کشور با سیستم‌های ایمپلنت مغزی توسعه می‌یابد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 33624
برای تشویق محققان و فعالیت آنها در حوزه پژوهشی "ایمپلنت های مغزی" ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برنامه‌های مختلفی دارد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این حوزه یکی از آنها است.




برای تشویق محققان و فعالیت آنها در حوزه پژوهشی "ایمپلنت های مغزی" ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برنامه‌های مختلفی دارد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این حوزه یکی از آنها است.
 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسین مقامی  مدیر کارگروه "ایمپلنت مغزی" ستاد علوم شناختی معاونت علمی با بیان اینکه این کارگاه آموزشی در اواسط اردیبهشت امسال در شهر مشهد مقدس برگزار می شود اظهار کرد: یکی از اهداف ستاد تشویق محققان برای فعالیت در حوزه پژوهشی ایمپلنت های مغزی است  و برای تحقق این هدف در بهمن ماه سال 1393 کمیته علمی متشکل از اساتید و متخصصان مجرب در این حوزه ایجاد و فعال شد.
وی ادامه داد: پس از تشکیل جلسات متعدد با متخصصان و اساتید و در سه مرحله فراخوان طرح ها ی پژوهشی مرتبط با ایمپلنت های مغزی  در نهایت ده عنوان برای تکمیل یک ایمپلنت مغزی به پژوهشگران علاقه مند به فعالیت در این حوزه معرفی شد.

اشتغالزایی در حوزه ایمپلنت مغزی

به گفته مقامی، پس از بررسی و داوری های تخصصی دقیق انجام شده توسط افراد شاخص در این حوزه، در نهایت ده  طرح  برای حمایت تصویب شد و پژوهشگرانی از دانشگاه های مختلف کشور از جمله دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، تربیت مدرس و صنعتی سهند تبریز مورد حمایت قرار گرفتند. بیش از 50 متخصص به طور مستقیم در این پروژه ها مشغول فعالیت بوده که از این میان 17 نفر عضو هیات علمی دانشگاه های مختلف کشور هستند.
 این عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی همچنین بیان کرد: با اتمام پروژه های مصوب در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، و با توجه به رویکرد مورد نظر ستاد، شرایط طراحی چند گونه از سیستم های ایمپلنت مغزی در کشور فراهم خواهد شد که این امر برای نخستین بار  و به صورت پژوهش همگرا و توسط افراد متخصص از رشته های علمی مختلف انجام می¬شود.

ایران جزء 25 کشور نخست در حوزه ایمپلنت مغزی
مدیرکارگروه ایمپلنت مغزی ستاد علوم شناختی یادآور شد: با توجه به قرار گرفتن این حوزه در مرزهای دانش، کشور ایران شش دهم درصد  از تولید علم این حوزه را به خود اختصاص داده و براساس آمار موجود، ایران جزء 25 کشور نخست فعال در حوزه ایمپلنت های مغزی در یک دهه اخیر  قرار دارد و انتظار می رود با حمایت های انجام شده از سوی  ستاد توسعه علوم و فن آوری-های شناختی، رشد قابل قبولی در این حوزه و در طی سال های آتی در کشور مشاهده شود.
مقامی به برگزاری کارگاه آموزش در این حوزه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به هماهنگی های انجام شده بین کمیته ایمپلنت مغزی این ستاد و کمیته ارتباط با صنعت و نمايشگاه های بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق ایران، مقرر شده است، دو جلسه ارائه تخصصی شفاهی به شیوه علمی-کارگاهی با عنوان "آشنایی با جزئیات طراحی یک سیستم ایمپلنت مغزی" در کنار نشست های اصلی کنفرانس برگزار شود تا محققان علاقمند به فعالیت در این حوزه، بتوانند از آخرین پیشرفت ها در نتیجه فعالیت تیم تحقیقاتی تشکیل شده در ستاد علوم شناختی بهره مند شوند.
وی همچنین ابراز کرد: در این کارگاه اموزشی اساتید علوم شناختی در ارتباط با تحریک عمقی مغز، روش های غیرتهاجمی تحریک نواحی عمیق مغز با استفاده از میدان های الکتریکی و مغناطیسی متمرکز،  تحریک الکتریکی فراجمجمه ای به روش جریان مستقیم و متناوب  به تشریح دیدگاه ها و یافته های خود در حوزه ایمپلنت مغزی می پردازنند.
"آشنایی با جزئیات  طراحی سیستم ایمپلنت مغزی"   عنوان کارگاه آموزشی است که توسط ستاد در حاشیه کنفرانس مهندسی برق ایران در مشهد برگزار می شود.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم