آشکارسازی اهداف آبی و هوایی ممکن می‌شود
با استفاده از تصویربرداری لیزری؛

آشکارسازی اهداف آبی و هوایی ممکن می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37515
افزایش توجه جامعه جهانی به قابلیت‌های منحصربه‌فرد سامانه‌های تصویربرداری لیزری در تشخیص اهداف، باعث شد تا پژوهشگران در حوزه لیزر، در دهه 1990 پژوهش در این زمینه را آغاز کنند



افزایش توجه جامعه جهانی به قابلیت‌های منحصربه‌فرد سامانه‌های تصویربرداری لیزری در تشخیص اهداف، باعث شد تا پژوهشگران در حوزه لیزر، در دهه 1990 پژوهش در این زمینه را آغاز کنند و کشورهای اروپایی نیز در ابتدای قرن بیستم سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای آشکارسازی اهداف آبی/ هوایی آغاز کردند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در کتاب " اصول نظری و فناوری آشکارسازی اهداف با استفاده از تصویربرداری لیزری" اصول اولیه و کاربردهای فناوری تصویربرداری لیزری به همراه مباحث جامعی در مورد مبانی پردازش تصاویر لیزری و روش‌های شناسایی اهداف، به‌صورت مرحله له مرحله موردبررسی قرارگرفته و پس از تحلیل جدیدترین نتایج حاصل از به‌کارگیری تصویربرداری لیزری در آشکارسازی اهداف، مزایای استفاده از این فناوری در مقایسه با روش‌های دیگر بیان‌شده است.
همچنین در این کتاب برای پژوهشگران علاقه‌مند و یا فعال در حوزه‌های " آشکارسازی اهداف بر اساس تصویربرداری لیزری" و سنجش‌ازدور بر اساس پردازش تصویر دربرگیرنده فهرست جامعی از منابع بسیار ارزشمند و کاربردی است.
از سوی دیگر در این کتاب به نقش کلیدی استفاده از لیزر در پیشرفت صنایع و فناوری‌های کنونی و همچنین ارتقاء سطح زندگی انسان، اشاره‌ای کوتاه شده و پس‌ازآن به بیان قابلیت‌های منحصربه‌فرد استفاده از لیزر در حوزه " دور سنجی مبتنی بر تصویربرداری" به‌عنوان دقیق‌ترین ابزار موجود در این زمینه پرداخته‌شده است که توانایی آشکارسازی اهداف به‌صورت " سه‌بعدی" و " زمان زنده" با دقت بالا را باشد.
در بخش دیگر همین کتاب اشاره‌شده است که با استفاده از پردازش همزمان تمام مشخصه‌های پرتو لیزر شامل شدت، جبهه موج، تأخیر زمانی، فاز قطبش . ... که در بازتاب از هدف، دچار تغییر شده‌اند، تصویر سه‌بعدی باقدرت تفکیک بالا و اطلاعات دقیق از اهداف موردنظر و محیط پیرامون آن‌ها شامل مسافت؛ موقعیت، ساختار، ابعاد، سرعت، جهت حرکت و در برخی موارد حتی جنس ماده تشکیل‌دهنده نیز به دست خواهد آمد.
درمجموع نویسنده این کتاب از سال 1990 درزمینهٔ آشکارسازی اهداف با استفاده از تصویربرداری لیزری مشغول به تحقیق و پژوهش بوده و علاوه بر انتشار مقالات علمی متعدد، تاکنون در انجام چندین پروژه ملی در این زمینه نیز مشارکت داشته است که برخی از آن‌ها در انستیتوی فیزیک کاربردی شانگهای و آکادمی علوم چین انجام‌شده است.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوریهای لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در نهمین شماره ویژه نامه فناوری لیزر و فوتونیک، که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان منتشر شده است به موضوع آشکارسازی اهداف آبی و هوایی در کتاب " اصول نظری و فناوری آشکارسازی اهداف با استفاده از تصویربرداری لیزری" پرداخته است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم