آلایندهﻫﺎی نفتی را با گیاهان حذف کنیم

آلایندهﻫﺎی نفتی را با گیاهان حذف کنیم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 41637
محققان کشور با انجام پژوهشی مطالعه نقش گياه و ترشحات ريشه بر روي تحرك و قابليت دسترسي زيستي آلايندهﻫﺎي نفتي در خاك و تسريع پالايش آن را انجام دادند.

محققان کشور با انجام پژوهشی مطالعه نقش گياه و ترشحات ريشه بر روي تحرك و قابليت دسترسي زيستي آلايندهﻫﺎي نفتي در خاك و تسريع پالايش آن را انجام دادند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا است. توسعه و رشد روز افزون این صنعت در کشور آلودگی های نفتی را در صدر آلاینده های زیست محیطی قرار می دهد. وجود آلايندهﻫﺎي نفتي در خاك تهديد جدي براي اكوسيستم و سلامت انسان محسوب می شود.

گياه پالايي يكي از فناوريﻫﺎي زيستي در حذف آلايندهﻫﺎ از اجزاي مختلف اكوسيستم است. به علت ماهيت آبگريز آلايندهﻫﺎي نفتي پاكسازي اين تركيبات از خاك پيچيده تر از مواد محلول در آب است. بنابراین فناوری گياه پالايي در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

بنابراین توجه محققان دنیا به این موضوع باعث شده در کشور ما نیز به آن توجه شود. در این راستا طرحی با عنوان " نقش گياه در افزايش تحرك و قابليت دسترسي زيستي هيدروكربن هاي نفتي مسن در خاك طي فرايند گياه پالايي" با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

اين تحقيق توسط محققان پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري با هدف مطالعه نقش گياه و ترشحات ريشه بر روي تحرك و قابليت دسترسي زيستي آلايندهﻫﺎي نفتي در خاك و تسريع پالايش آنها انجام شد. در نتیجه دستاوردهای آن می تواند تا حدي بيانگر نقش و اهميت فعاليت گياه و سورفكتانتﻫﺎي گياهي در تسهيل زيست پالايي خاكﻫﺎي آلوده به نفت و مشتقات نفتي باشد، به طوري كه بتواند چشم انداز جديدي در كاربرد گياه پالايي براي حذف هيدروكربنﻫﺎي نفتي از خاك ايجاد کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن حدود 9 درصد ذخایر جهانی نفت خام پنجمین تولیدکننده نفت دنیاست. وجود هيدروكربنﻫﺎي نفتي در خشكي و دریا تهديدي جدي براي اكوسيستم به شمار ﻣﻲآيد. تبعات آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم سلامت انسان را در معرض تهدید قرار ﻣﻲدهد. به علاوه محدودیت منابع آب و خاک ضرورت پاکسازی آلودگیﻫﺎی نفتی را بیش از پیش گوشزد می کند با توجه به این ضرورت و اهمیت پاکسازی محیط زیست نتایج این تحقیق در جهت شناخت کامل تر فناوری گیاه پالایی و بهبود راندمان آن به عنوان یک روش پاکسازی محیط زیست نقش کلیدی ایفا می کند. این پژوهش همچنین زوایای جدیدی از نقش گیاه را در حذف آلایندهﻫﺎی نفتی در اختیار پژوهشگر قرار ﻣﻲدهد و علاوه بر اثرات مثبت گیاه پالایی به بررسی نقاط ضعف و ريسك زیست محیطی آن می پردازد.

انتهای پبام/25

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم