ابزارها و تجهیزات فنی علوم شناختی بومی شد

ابزارها و تجهیزات فنی علوم شناختی بومی شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 49115
علوم شناختی حوزه‌ای نوین و میان رشته‌ای است که محققان در دنیا همواره در حال تلاش برای گسترش فناوری‌های آن هستند. در ایران نیز هم پا با سایر کشورها در این حوزه در حال فعالیت هستیم و به مدد تخصص نیروی انسانی تجهیزات زیادی بومی‌سازی شده است.

بومی‌سازی ابزارها و تجهیزات درحوزه علوم شناختی و تداوم مسیر پیشرفت و توسعه در این زمینه ازاولویت‌های راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. تا کنون بخشی از این دستگاه‌ها و سیستم‌ها با حمایت ستاد در کشور طراحی، تولید و بومی‌سازی شده است.

 

همچنین تلاش‌های گسترده‌ای در زمینه ساخت، تامین و توسعه ابزارها و فناوری‌های این حوزه در حال انجام است تا ارتقای سطح فعالیت‌های پژوهشی و حرکت در مسیر کاربردی کردن نتایج مطالعات بویژه در حوزه ذهن و مغز با حمایت‌های این ستاد در کشور شاهد باشیم. در این صورت محققان و متخصصان درکوتاه‌ترین زمان، یافته‌های تخصصی و علمی خود را برای استفاده در کشور کاربردی می‌کنند.

 

البته به واسطه تشکیل تیم‌های مشترک تحقیقاتی بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌ها از جمله دستگاه ثبت نوار مغزی، تحریک الکتریکی مغز، تصویربرداری نوری از مغز، اندازه گیری سیگنال‌های مغزی دستگاه اندازه گیری سیستم بویایی و رهگیر چشم در کشور طراحی و در مراکز علمی و درمانی مورد استفاده قرار گرفته است.

تشکیل گروه‌های «پیشران» با هدف دستیابی به خودکفایی در ساخت دستگاه‌ها و سیستم‌ها گام مثبت دیگر ستاد برای گسترش فعالیت‌ها در حوزه علوم شناختی و مطالعه مغز باید بدانیم. در این راستا گروه‌های متعددی درحوزه‌های نورواپتیک، اختلالات عصب-تحولی و تحریک عمقی مغز ایجاد و فعال شده است.

ترغیب و جلب همکاری و مشارکت متخصصان، اساتید و پژوهشگران در اجرای طرح های تحقیقاتی و جذب تعداد زیادی از فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاه های معتبر بین المللی درمراکز علمی و تخصصی از دیگر فعالیت های ستاد توسعه علوم شناختی درمسیر بالندگی علمی کشور است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


پایان پیام/25

 

* ساخت دستگاه واقعیت مجازی برای آزمایش‌های علوم اعصاب

* ایران جزو کشورهای پیشگام در زمینه ورود علوم شناختی به مدارس است

* دانش بنیان های علوم شناختی به نمایشگاه «ایران ساخت» می‌روند


تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم