ابزارهای گوناگون به کار گرفته شد تا نانوفناوری ترویج شود

ابزارهای گوناگون به کار گرفته شد تا نانوفناوری ترویج شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 73903
با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای ترویجی زمینه را برای پیشرفت در حوزه دانشی و فناورانه فراهم کرد.

یکی از راهبردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت و ترویج فناوری‌ها برای ورود به عرصه صنعت و تولید محصولات دانش‌بنیان و فناورانه با ارزش افزوده بالا است. ستادهای توسعه فناوری ضمن حمایت از طرح‌های فناورانه و نوآورانه، زمینه را برای آشنایی جامعه با فناوری و ارتباط میان دانش آن با صنایع فراهم می‌کنند.

 بر همین اساس ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ترویج صنعتی این فناوری را در دستور کار قرار داد و محتوای گوناگون رسانه‌ای نانو و صنعت را تولید کرد. در همین راستا، تولیداتی در قالب مستندهای ویدیویی و کلیپ‌های کوتاه، همچنین گزارش‌های صنعتی متنوعی در حوزه‌های مختلف فناوری نانو منتشر کرده است.

یکی از اهداف اصلی ستاد توسعه فناوری ‌نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف و رویکرد تبدیل دانش به اشتغال و ثروت با تکیه به این فناوری، توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داد بر همین اساس برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای را برای ترویج صنعتی فناوری‌ نانو به کار بست.

در راستای همین ضرورت بود که ستاد ضمن تولید محتواهای ترویجی، زمینه را برای آشنایی جامعه هدف با این فناری فراهم کرده است. یکی از این برنامه‌های تولید محتوا، ویدیوهای رسانه صنعتی تخصصی نانو و صنعت بود، به طوری‌که 11 ویدئو رسانه‌ای نانو و صنعت در قالب مستندهای ویدیویی و کلیپ‌های کوتاه آموزشی منتشر شد.

 از دیگر برنامه‌های ستاد در مسیر ترویج صنعتی، تولید گزارش‌های صنعتی و اقتصادی مرتبط با فناوری نانو بود. با توجه به همین ضرورت، گزارش‌های صنعتی متنوعی در حوزه‌های مختلف فناوری نانو منتشر شد که به طور ویژه کاربردهای فناوری نانو را در حوزه‌های گوناگون صنعت شرح می‌دهد.

در این گزارش‌ها به موضوعات مختلفی چون کاربرد فناوری نانو در محصولات پلیمری با خواص مکانیکی بالا، صنایع دریایی، گوشی‌های هوشمند، رنگ‌های ضدباکتری، صنایع ورزشی، آبگرمکن‌های خورشیدی، صنعت برق و انرژی، اجاق‌های خورشیدی، صنایع چاپ و بسته‌بندی، پیل‌های سوختی، پرداخته شد.

همچنین مزایای اقتصادی استفاده از فناوری نانو محور بخش دیگری از این گزارش‌ها بود که در راستای ترویج کاربردهای این فناوری مورد توجه قرار گرفت. بر همین اساس مزایای اقتصادی پوشش‌های فوق سخت در صنایع فلزی، نانورنگ‌های ترافیکی نانوکامپوزیتی، استفاده از فناوری نانورنگ‌های ضدخوردگی و به‌کارگیری فناوری نانو با دستگاه‌های کندوپاش یونی در قالب گزارش‌‌های ترویجی و آموزشی ارائه شد.

 

حضور مجازی در حوزه صنعت

یکی دیگر از گام‌های پیموده شده در مسیر ترویج توانمندی‌های حوزه نانوفناوری، برگزاری تورهای صنعتی به صورت مجازی بود که با هدف آشنایی فناوران و علاقمندان نانوفناوری با ظرفیت‌های صنعتی این حوزه بود.11 بازدید و تور علمی در فضای مجازی برگزار شد که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، زمینه‌ای ایحاد کرد تا پروژه برگزاری تورهای صنعتی، به‌صورت مجازی دنبال شود و طیف گسترده‌تری از مخاطبان بتوانند در این رویدادها شرکت کنند.

این تورها با هدف افزایش آگاهی مخاطبان از روند تولید محصولات نانو، پاسخ به پرسش‌های موجود و کمک به ایجاد انگیزه مضاعف در جامعه پژوهشی کشور، برای صنعتی‌ کردن دستاوردهای علمی، راه اندازی شد و به موضوعاتی چون بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های نانو حوزه ساخت‌وساز، نمایشگاه توانمندی‌های نانو ایران در صنعت نانوپوشش‌ها، خط تولید رنگ‌های پودری الکترواستاتیک و همچنین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه پرداخت.

نمایش خط تولید شرکت، دستگاه‌ها، محصولات، نحوه تولید، و پاسخ به پرسش‌های مخاطبان در راستای معرفی کاربردها، مزایای اقتصادی بکارگیری نانو در صنعت، از جمله مزایای برگزاری این تورها بود و به معرفی تجربه‌های موفق صنعتگران و فناوران این حوزه پرداخت.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
سرمایه انسانی مهم‌ترین محور تعاملات بین‌المللی ایران است
سرمایه انسانی مهم‌ترین محور تعاملات بین‌المللی ایران است
95/12/10 - 12:37
رشد چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان نانوفناوری در سال آینده
رشد چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان نانوفناوری در سال آینده
95/07/14 - 18:20
صنعتی‌ و تجاری‌سازی محصولات نانوفناوری با تصویب سند ده‌ساله
صنعتی‌ و تجاری‌سازی محصولات نانوفناوری با تصویب سند ده‌ساله
95/07/14 - 18:14
بیشتر بخوانیم