ادغام محاسبات شناختی و امنیت سایبری

ادغام محاسبات شناختی و امنیت سایبری


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 16962
در حال حاضر شرکت‌ها و دانشگاه‌های مختلفی در آمریکا به دنبال ادغام محاسبات شناختی و امنیت سایبری هستند. به نظر می‌رسد بسیاری از فعالیت‌های مشکوک گروه‌ها و افراد در محیط سایبری را بتوان با محاسبات شناختی شناسایی کرد.

 در حال حاضر شرکت‌ها و دانشگاه‌های مختلفی در آمریکا به دنبال ادغام محاسبات شناختی و امنیت سایبری هستند. به نظر می‌رسد بسیاری از فعالیت‌های مشکوک گروه‌ها و  افراد در محیط سایبری را بتوان با محاسبات شناختی شناسایی کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی‌سال‌های اخیر فناوری‌های مرتبط با محاسبات شناختی رشد قابل توجهی کرده است در نتیجه دامنه کاربرد این فناوری‌ها توسعه زیادی پیدا کرده است. یکی از این کاربردها، استفاده از محاسبات شناختی در امنیت سایبری است.

محاسبات شناختی 5 هسته اصلی دارد که محققان به دنبال استفاده از این هسته‌ها در بخش فناوری‌اطلاعات و امنیت سایبری هستند.

 

البته سیستم‌های امنیت شناختی همه اطلاعات، طبقه‌بندی شده و نشده، را بررسی کرده تا مسائل مهم را از دل این اطلاعات بیرون بکشند. برای مثال حرکات مشکوک گروه‌ها یا افراد که می‌تواند امنیت ملی را با مخاطره روبرو کند با استفاده از این فناوری قابل شناسایی است. برای این کار، سیستم از الگوهای اجرایی استفاده می‌کند. در واقع به جای پرداخت به اهداف جزئی یا افراد خاص، الگوهایی مورد نظر قرار می‌گیرد که از روی این الگوها می‌توان به نفوذ یا حرکات خرابکارانه پی برد.

همچنین از محاسبات شناختی می‌توان برای افزایش و بهبود عملکرد افراد حرفه‌ای استفاده کرد. این فناوری قابلیت‌های افراد خبره در مواجه شدن با یک مسئله را بهبود می‌دهند. طیف‌وسیعی از تجربه‌ها و دیدگاه‌ها را می‌توان برای حل یک مسئله به کار گرفت. از محاسبات شناختی می‌تواند برای حل مسائلی که با روش‌های دیگر غیرقابل حل است، استفاده کرد. با این فناوری می‌توان خدمات و محصولات را ارتقاء داد. در حال حاضر از این روش برای مقاصد امنیت سایبری استفاده می‌شود به طوری که محاسبات شناختی توانسته قابلیت یک ابزار در حال کار را بهبود دهد.

بنابراین، زمانی که یک فرآیند با توانمندی‌های شناختی ترکیب می‌شود، داده‌ها از منابع داخلی و خارجی جمع‌آوری و سپس از میان داده‌ها، روندهایی بیرون کشیده می‌شود. این اطلاعات ممکن است دسته بندی نشده باشند. از این فناوری می‌توان برای اطلاعات بلا استفاده نیز استفاده کرد. این داده بعد از پردازش به گزاره‌هایی تبدیل می‌شوند که به تصمیم‌ساز کمک می‌کند تا در یک شرایط خاص تصمیم درست‌تر را اتخاذ کند. در حال حاضر مراکز تحقیقاتی بسیاری در جهان نظیر IBM، دانشگاه کالیفرنیا، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه مریلند در حال ادغام محاسبات شناختی با امنیت سایبری هستند.

شاید داده‌ها در نگاه اول چیز خاصی برای بیان نداشته باشند اما با استفاده از محاسبات شناختی می‌تواند جنبه‌های جالب برای بخش امنیت سایبری از دل این اطلاعات بیرون کشید.

انتهای پیام/25

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم