از حمایت تا تجاری‌سازی؛ توسعه طرح‌های صنعتی نانوفناوری شتاب می‌گیرد

از حمایت تا تجاری‌سازی؛ توسعه طرح‌های صنعتی نانوفناوری شتاب می‌گیرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77529
یکی از رویکردهای حمایتی ستاد توسعه فناوری نانو که سال جاری نیز با شتاب پیگیری می‌شود، توسعه روند صنعتی‌سازی ایده‌های فناورانه و نوآورانه است.

سال 1400 نیز در راستای حمایت از رسوخ فناوری نانو در صنعت، برنامه کاربردی سازی صنعتی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به دست ستاد توسعه فناوری نانو اجرایی شد. برنامه‌های کاربردی‌سازی نانوفناوری صنعتی با هدف راهبری پژوهش های کارآمد اجرا شد و با هدف جلب این پژوهش‌ها به صنعت، زمینه‌ای فراهم کرد تا صاحبان ایده‌های پژوهشی، طرح‌های خود را با نگاه به نیاز موجود تعریف کنند.

 

9 ایده اولیه تا محصول نهایی

در قالب این برنامه، ضمن تشویق استادان و پژوهشگران به تمرکز پژوهش و دانش فنی بر روی یک موضوع محصول‌محور گروه‌هایی شکل بگیرند که در آینده هسته اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بر روی محصول یا خدمت نوآورانه خود متمرکز شوند.

این برنامه حمایتی موفق شده است با تشکیل بیش از 10 گروه پژوهشی زمینه را برای دستیابی به محصولات با پیچیدگی بالا امکان پذیر کند. موضوع مأموریت‌ها مبتنی بر نیاز صنعت یا فرصت‌های فناورانه، با اولویت توسعه فناوری‌های زیرساختی است و ساخت نمونه اولیه یک محصول مشخص را هدف گیری می کند. در نهایت؛ پیشرفت برنامه بر اساس معیارهای مشخص ارزیابی می‌شود.  بالغ بر 9 پژوهش مأموریت گرا تصویب شد تا رسوخ فناوری نانو در صنایعی که دارای ظرفیت هستند واقعیت بگیرد..

ساخت و تولید کاتالیست‌ها یکی از زمینه‌های صنعتی است که نانوفناوری در آن نقش پررنگی ایفا می‌کند. رسوخ فناوری نانو در ساخت و تولید غشای پلیمری اسمزی معکوس نیز یکی دیگر از حوزه‌های صنعتی مورد توجه نانوفناوری است.

همچنین رسوخ فناوری نانو در ساخت و تولید زئولیت برای کاتالیست های مورد نیاز پالایشگاه‌های نفت و صنایع پتروشیمی، ساخت و تولید دستگاه پوشش دهی الماس نانوساختار و نیز رسوخ فناوری نانو در ساخت و تولید فیلتر پایه سرامیکی با پوشش بور نیترید عامل دار شده و اکسید گرافن برای جداسازی نفت از آب مورد توجه قرار گرفت.

توسط ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رسوخ فناوری نانو در ساخت و تولید براکت سرامیکی پلی کریستال شفاف با استحکام مکانیکی مناسب از جنس آلومینا، ساخت و تولید باتری لیتیم-یون با استفاده از آندهای پایه تیتانیومی نانوساختار و رسوخ فناوری نانو در ساخت و تولید داروی موضعی، مؤثر در درمان زخم های دیابتی و  ساخت و تولید ژئوتکستایل هوشمند حاوی نانومواد برای کاهش ترک‌های بتن از حوزه‌های صنعتی بود که فعالان فناور، رسوخ نانوفناوری را در آن‌ها مورد توجه قرار دادند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
طرح‌های نوآورانه نانویی در مسیر تجاری‌سازی قرار می‌گیرد
طرح‌های نوآورانه نانویی در مسیر تجاری‌سازی قرار می‌گیرد
00/02/12 - 09:51
تجاری‌سازی فناوری‌های پهپاد با ورود بخش‌خصوصی شتاب می‌گیرد
تجاری‌سازی فناوری‌های پهپاد با ورود بخش‌خصوصی شتاب می‌گیرد
97/03/08 - 13:51
رویدادی برای تجاری‌سازی فناوری‌های نانو
رویدادی برای تجاری‌سازی فناوری‌های نانو
96/12/06 - 11:41
بیشتر بخوانیم