استاندارد و بومی‌سازی مجموعه آزمون زبان‌پریشی انجام شد
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی؛

استاندارد و بومی‌سازی مجموعه آزمون زبان‌پریشی انجام شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 12741
زبان‌شناس، روان‌شناس و عصب‌شناس ایرانی‌ از استاندارد و بومی‌سازی مجموعه آزمون زبان پریشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی خبر داد.

زبان‌شناس، روان‌شناس و عصب‌شناس ایرانی‌ از استاندارد و بومی‌سازی مجموعه آزمون زبان پریشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رضا نیلی پور مجری طرح "طراحي، روايي واعتبار مجموعه آزمون هاي وب براي زبان فارسي براي سنجش شاخص هاي CQ ، AQ,LQ, در بيماران داراي ضايعه مغزی" درباره این طرح که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراحل نهایی است، بیان کرد: طبق آمار سکته مغزی دومین بیماری شایع است که بسیاری از این بیماران پس از این عارضه دچار اختلالات ارتباطی می‌شوند و نیاز به ارزیابی و توانبخشی دارند.
نیلی‌پور اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع استاندارد و بومی سازی مجموعه آزمون زبان پریشی را با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی انجام دادیم تا نخست با استفاده از ابزار بومی ارزیابی در مورد بیماران انجام و مشکلات ارتباطی آنها مشخص شود و بر اساس شدت و نوع اختلالات ارتباطی توانبخشی شوند.
استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران گفت: در این تحقیق ابزارهای به کار گرفته شده با نگاه به تحولات فرهنگی، علوم شناختی و شناخت جدید از مغز مورد بررسی قرار گرفتند. البته در دوران جنگ تحمیلی نیز در این حوزه ابزارهایی را طراحی کردیم اما دقت این روش بسیار بالاتر از گذشته است همچنین این روش گستردگی بیشتری را در بررسی اختلالات ارتباطی دارد.
وی عنوان کرد: این شیوه از آزمون‌ها در کشور برای نخستین با انجام می‌شود و در نظر داریم در کنگره گفتار درمانی (اردیبهشت 95) کارگاهی را با عنوان شیوه نوین ارزیابی توانایی ارتباطی زبان پریشی در این راستا برگزار کنیم.
این زبان‌شناس، روان‌شناس و عصب‌شناس ایرانی‌ افزود: از قرن بیستم حوزه علوم شناختی که بررسی توانایی شناختی انسان را بر عهده دارد، دچار تحولات عظیمی شده بنابراین نیاز به ابزاری دقیق برای شناسایی اختلالات ارتباطی افراد بیشتر حس می‌شود. تلاش ما بر این بود تا ابزاری مناسب را به جامعه علمی برای ارزیابی ارائه دهیم.
نیلی پور تصریح کرد: به عنوان مثال در بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند در صورتی که رسیدگی مناسب انجام نشود افسرده شده و اعتماد به نفس آنها کاهش می‌یابد پس باید کمک کرد تا سریع‌تر این افراد توانمندی خود را بازیابند در این تحقیق این مهم تحقق پیدا کرده است.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم