اقدامی فناورانه که سد راه اتلاف حرارتی می‌شود
با حمایت ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست معاونت علمی؛

اقدامی فناورانه که سد راه اتلاف حرارتی می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 23055
به‌منظور تنظیم و بهینه‌سازی شرایط مکش و ایجاد احتراق مناسب در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز "vent damper" بر روی دودکش گرمکن ها نصب و راه‌اندازی شدند.



به‌منظور تنظیم و بهینه‌سازی شرایط مکش و ایجاد احتراق مناسب در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز "vent damper" بر روی دودکش گرمکن ها نصب و راه‌اندازی شدند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، یکی از منابع اصلی تلفات در گرمکنها مکش نامناسب در دودکش است، که این روند معضلاتی همچون  تغيير در وضع شعله، ورود هواي سرد از محيط به داخل گرمکن و خروج سريع هواي گرم از گرمکن‌ و درنتیجه كاهش بازده حرارتي گرمکن‌ را به همراه دارد و  از سوي ديگر باعث مي‌شود كه فرصت كافي براي احتراق كامل و ماندگاري گازهاي احتراق در داخل گرمکن‌ و همچنين زمان لازم برای انتقال حرارت مناسب در مبدل حرارتی وجود نداشته باشد، ازاین‌رو به‌منظور مقابله با این معضل حرارتی و کنترل مکش دودکش‌های معمولی دمپر بر روي دودكش، نصب و راه‌اندازی شد.
مصطفی صفری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهینه سازان صنعت تأسیسات با تأکید بر اهمیت نصب دمپرها بر روی دودکش گرمکن ها بیان کرد: به‌منظور ایجاد انتقال مناسب و بهینه حرارت از گازهای حاصل از احتراق به لوله‌های گرمکن‌، مکش نقش مهمی را ایفا می‌کند،  نرخ احتراق گازهای سوخت و نیز میزان انتقال حرارت به گرمکن‌، هر دو وابسته به حرکت و جنبش گازهای حاصل از احتراق است. هنگامی‌که در محفظه احتراق گرمکن، هوا با سرعت مناسب از روی سوخت عبور نماید نرخ احتراق افزایش می‌یابد و درنتیجه با استفاده بهینه از سوخت، کمترین میزان اتلاف سوخت رخ می‌دهد.
وی در ادامه افزود: در مدتی که مشعل گرمکن خاموش می‌شود (حالت آماده بکار)، باز بودن راهگاه دودکش باعث تشدید انتقال حرارت جابجایی آزاد از حمام آب گرم به‌طرف دودکش می‌شود و این عمل کماکان ادامه خواهد یافت و انرژی قابل‌توجهی را از آب داخل گرمکن‌ روانه فضای دودکش و نهایتاً خروجی آن خواهد کرد.


ایجاد احتراق مناسب با نصب دمپر بر روی دودکش گرمکن ها
صفری نصب دمپر را  ضروری خواند و گفت: برای جلوگیری از این اتلاف حرارتی، طراحی و نصب دمپر که بعد از خاموشی مشعل مسیر عبور گاز گرم را مسدود می‌کند ضروری بوده و بازده روشن و خاموش کردن مشعل را افزایش می‌دهد.
وی بابیان اینکه حرکت مناسب محصولات احتراق، سرعت انتقال حرارت از گازهای احتراق به گرمکن را افزایش می‌دهد گفت: با نصب و راه‌اندازی دمپرها بر روی دودکش گرمکن ها بازده و گردش حرارت در گرمکن‌ افزایش می‌یابد. ازاین‌رو  اهمیت نصب دمپر برای تنظیم و بهینه‌سازی شرایط مکش و ایجاد احتراق مناسب مشخص می‌شود.
درصورتی‌که این وسیله بر روی دودکش‌ گرمکن‌های ایستگاه تقلیل فشار گاز نصب شود، پیش‌بینی می‌شود که بتوان با یک هزینه پایین و دوره بازگشت سرمایه کوتاه، میزان تلفات دودکش را تا حد قابل قبولی پایین آورده و بازده گرمکن‌ را افزایش داد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم