المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی نیروی انسانی تربیت می‌کند

المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی نیروی انسانی تربیت می‌کند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 69961
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های‌بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ضمن تشریح برنامه‌های آموزشی و پژوهشی این ستاد، حوزه دانش‌آموزی را حائز اهمیت دانست و گفت: مرحله نهایی پنجمین المپیاد دانش‌آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به زودی با همکاری و همت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با حضور بیش از 30 نفر دانش پژوه علاقمند به این حوزه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های‌بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: این ستاد با توجه به اسناد بالادستی خود  از یک شرح وظایفی برخوردار است، تامین منابع انسانی و مشارکت در سیاست‌گذاری آموزشی از جمله این وظایف دارای اولویت محسوب می‌شود.

تربیت نیروی انسانی کارآمد

حمیدیه افزود: با توجه به اینکه حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از جمله دانش‌های نوین و نوظهور بشری محسوب می‌شود و بسیاری از کارشناسان آن از جمله فارغ‌التحصیلان بین‌رشته‌ای محسوب می‌شوند، تامین و آموزش منابع انسانی اهمیت دوچندان می‌یابد. بدیهی است که اگر آموزش نیروی انسانی از دوره دانش‌آموزی انجام شود، می‌توان یک جامعه پویا و خلاق از فعالان فناور در این رشته بنیانگذاری کرد که به موتور پیشران این رشته تبدیل خواهند شد.

 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های‌بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن توضیح جزئیات برنامه‌های آموزشی این ستاد، گفت: بر این اساس برنامه‌ای کاربردی و عملگرایانه در حوزه دانش‌آموزی تدوین و اجرایی شد. از جمله رئوس این برنامه می‌توان به حمایت از توسعه زیرساخت‌های مرتبط با پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، برگزاری کارگاه‌های دانش‌آموزی و حمایت از ایجاد شبکه‌های دانش‌آموزی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اشاره کرد.

 

برگزاری پنجمین دوره

وی در ادامه افزود: یکی از اقدامات تاثیرگذار در این حوزه، برگزاری 5 دوره المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است که نقش قابل توجه‌ای در انگیزه‌بخشی به قشر نوجوان برای فعالیت جدی در این رشته دارد و می‌تواند تربیت کننده نسل آینده پژوهشگران نخبه و علاقه‌مند حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی باشد.

حمیدیه با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، گفت: 4 دوره این رویداد علمی و آموزشی با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار شده و مرحله نهایی پنجمین دوره از این المپیاد نیز با همکاری این نهاد برگزار خواهد شد.

 

همچنین حسین سلطانی‌نژاد رئیس کمیته علمی المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز ضمن اطلاع رسانی در مورد روند برگزاری اردوی تابستانی پنجمین دوره این المپیاد علمی به صورت مجازی گفت: این اردو با همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان برگزار می‌شود. با توجه به اهمیت توانمند سازی و تقویت بنیه علمی دانش پژوهان این المپیاد در این حوزه، ستاد همانند سال های گذشته اقدام به برنامه‌ریزی‌های آموزشی کاربردی کرده است. این برنامه آموزشی با همکاری متخصصین این حوزه انجام خواهد شد.

سلطانی‌نژاد در ادامه گفت: حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، از جمله حوزه‌های بین رشته‌ای و «مرز دانش» محسوب می‌شود و با توجه به اینکه به صورت جدی در نظر داریم تا در آتیه به یکی از پرچم‌داران اصلی این رشته در جهان تبدیل شویم، باید از هم اکنون یک فرایند جدی کشف استعداد و استعداد‌یابی را ایجاد کنیم.

 وی افزود: بی‌شک آموزش های کاربردی این دانش پژوهان در چنین رویدادی، می‌تواند نقشی تاثیرگذار در ایجاد انگیزه برای دانش آموزان داشته باشد تا فعالیت در این رشته را به عنوان هدف اصلی خود در آینده مد نظر قرار دهند.

 سلطانی‌نژاد در خصوص روند برگزار المپیاد گفت: المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مشتمل بر سه مرحله است. مرحله اول این رویداد بصورت همزمان در شهرستان‌های سطح کشور برگزار می‌شود و دانش آموزانی که حدنصاب امتیاز آزمون را کسب کرده‌اند، برای حضور در آزمون مرحله دوم در مراکز استان ها معرفی می‌شوند. در نهایت راه یافته‌گان به آزمون مرحله دوم برای تعیین 40 نفر برگزیده اردوی تابستانی با هم به رقابت می‌پردازند.

 رئیس کمیته علمی المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در پایان بیان کرد:  مرحله نهایی یا اردوی تابستانی این رویداد با حضور نفرات برگزیده آزمون مرحله دوم طی سال­ های گذشته در یکی از مراکز علمی تهران با همت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و با همکاری ستاد برگزار می‌شد که با توجه به شرایط کنونی جامعه در خصوص ویروس کرونا، دانش پژوهان این دوره امسال به صورت مجازی تحت آموزش‌های لازم قرار خواهند گرفت. در نهایت برای تعیین رنگ تندیس،  دانش پژوهان می‌بایست در آزمون‌های تئوری و شفاهی با هم به رقابت بپردازند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

پایان پیام/33

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
نخستین مرحله آزمون سومین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی
نخستین مرحله آزمون سومین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی
96/11/07 - 12:12
ثبت‌نام سومین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سال 97-96
ثبت‌نام سومین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سال 97-96
96/09/25 - 12:27
 هشتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو برگزار شد
هشتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو برگزار شد
96/01/27 - 11:47
بیشتر بخوانیم