انجام تحقیقات پژوهشی و آموزش در زمینه لیزر آسان می‌شود
با تولید دستگاه کیت پیشرفته لیزر؛

انجام تحقیقات پژوهشی و آموزش در زمینه لیزر آسان می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36891
محققان در حوزه لیزر؛ موفق به ساخت دستگاه کیت پیشرفته لیزر شده‌اند، که به‌واسطه این دستگاه می‌توان جهت آموزش لیزر و انجام پژوهش‌های متعدد در حوزه لیزر بهره‌مند شد.



محققان در حوزه لیزر؛ موفق به ساخت دستگاه کیت پیشرفته لیزر شده‌اند، که به‌واسطه این دستگاه می‌توان جهت آموزش لیزر و انجام پژوهش‌های متعدد در حوزه لیزر بهره‌مند شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دستگاه کیت پیشرفته لیزر، یک کیت آموزشی و پژوهشی است، که از آن می‌توان جهت آموزش لیزر و انجام پژوهش‌های متعدد در حوزه لیزر استفاده کرد. در این کیت به‌طور کل لیزرهای نیمه‌هادی و حالت‌جامد به‌صورت عملی آموزش داده می‌شوند و مواردی که قبلاً دید عملی برای آن‌ها وجود نداشت به‌صورت عملی نمایش خواهند داده شد.
به‌طورکلی می‌توان گفت، که مواردی چون لیزر پیوسته، لیزر پالسی، لیزر هادی نیمه‌هادی، لیزرهای هادی حالت‌جامد، نحوه موازی کردن لیزر نیمه‌هادی و خنک‌سازی لیزر و موارد متعدد دیگری به‌صورت عملی آموزش داده خواهند شد. با توجه در دسترس بودن چندین طول‌موج برای کاربر، می‌توان از این لیزرها در پروژه‌های پژوهشی استفاده کرد.
خوشبختانه برخی از کاربران این نوع لیزر در مورد این مسئله دید کافی و جامعه دارند و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از این لیزر در حوزه پژوهش نیز استفاده می‌کنند.
این کیت دربرگیرنده لیزرها و طول‌موج‌های مختلفی است و ازآنجایی‌که همه قطعات روی یک ریل قرار دارند می‌توان به‌دلخواه از هرکدام استفاده کرد. پیچ‌های تنظیم روی هرکدام از نگه‌دارنده‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است، تا کاربر بتواند آلمان‌های اپتیکی را به‌راحتی جابجا کند.
لیزر نیمه‌هادی به‌کاررفته در این کیت پیوسته و لیزرهای رمونیک اول و دوم nd: yag پالسی هستند. همچنین  لیزر نیمه هاید به‌کاررفته در این دستگاه، از نوع لیزهای پیوسته با توان بیشینه 5 وات و طول‌موج مرکزی 808 نانومتر است.
نور لیزر نیمه‌هادی در دو جهت واگرا است، ازاین‌رو از دو لنز استوانه‌ای با فواصل کانونی متفاوت جهت موازی کردن نور لیزر نیمه‌هادی استفاده ده است. این محصول در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی کاربرد دارد، که هرکدام از این دو کاربرد زمینه‌های مختلفی را در برمی‌گیرند.
بر اساس این گزارش ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ در حال حاضر  به‌منظور پیشرفت و توسعه در بخش فناوری‌های نوین در حال فعالیت است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم