ایجاد «شهرهای انرژی» حرکتی در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

ایجاد «شهرهای انرژی» حرکتی در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 41973
دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی بر ضرورت ایجاد شهرهای انرژی در جهت حرکت به سمت توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی  بر ضرورت ایجاد شهرهای انرژی  در جهت حرکت به سمت توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی ، کامبیز مهدی زاده فرساد دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی  در نشست تخصصی شبکه توسعه فناوری نفت و گاز استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: امروز برخی از کشورهای همسایه توسعه شهر های انرژی را در دستور کار خود قرار داده اند و ما نیز باید در برنامه‌های خود از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

 

وی در ادامه گفت: امروز دیگر ملاک توسعه یافتگی کشورها تعداد دودکش های کارخانجات نیست بلکه توسعه فناوری ملاک است و باید بتوانیم با تکیه بر فناوری های روز دنیا در راستای ایجاد اکوسیستم فناوری در کشور قدم برداریم.

مهدی زاده  از تشکیل چهار معاونت تخصصی در زیرمجموعه ستاد توسعه فناوری‌های انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: با تشکیل این چهار معاونت تلاش کرده‌ایم تا با برنامه ریزی دقیق زمان رسیدگی و بررسی طرح‌های فناورانه را به ۱۰ روز کاهش دهیم.

وی با اشاره به ایجاد مراکز فناوری در سطح کشور، فعالیت این مراکز را از برنامه های شاخص فناوری دولت دانست و افزود: امروز باید بپذیریم که در بحث استارتاپ ها چهره  کشور تغییر یافته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حمایت های این ستاد از طرح های نوآورانه در راستای هدف گذاری های کلی این مجموعه گفت: اعطای کمک های بلاعوض، وام های کم بهره و معرفی به صندوق های مرتبط در کنار دیگر اقداماتی است که این ستاد در راستای حمایت از فعالان این عرصه عملیاتی کرده است.

مهدی زاده ادامه داد: در برنامه‌های جدید با شناسایی کارخانه‌های متروکه تلاش کردیم تا با بازسازی نسبی امکانات موجود کارخانه های نوآوری را ایجاد کنیم و در همین راستا چند نمونه از این اقدامات عملیاتی شده است.

مشاور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری استفاده از توان جوانان و متخصصین دانشگاهی در بدنه‌های اجرایی کشور را ضروری دانست و گفت: امروز برای فائق آمدن بر مشکلات باید به سمت جانشین پروری حرکت و از پتانسیل جوانان به نحو شایسته ای استفاده کنیم.

وی افزود: ۳۳ میلیون نفر از جمعیت کشور در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارد و ما باید بتوانیم از این فرصت به نحو شایسته ای استفاده کنیم.

در ادامه حضور دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی در تبریز، وی از شرکت دانش بنیان صبح پارلار و شرکت پمپ و توربین بازدید کرد.

وی در ادامه این بازدیدها در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته در مجموعه های فوق قرار گرفتند.

 

حمایت از استارتاپ ها و فعالیت نخبگان

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنین در جمع جوانان و صاحبان صنایع استان آذربایجان شرقی بر کاربردی شدن دانش فنی، علوم، فناوری ها و تمرکز سرمایه گذاری بر این حوزه نیز تاکید کرد.

مهدی زاده با اشاره بر ضرورت توجه به تولید محصول در کنار تولید علم اظهار کرد: نباید سرمایه گذاری های ما تنها در مطالعات خلاصه شود از این رو کاربردی کردن علوم باید به جد مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: خوشبختانه پتانسیل های خوبی در بحث دانش فنی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد و در کنار مسائل فنی نگاه مثبت و آکادمیک استاندار آذربایجان شرقی قابل تقدیر است.

مهدی زاده با اشاره به حمایت های ویژه معاونت علمی از شرکت های دانش بنیان و استارتاپی گفت: در کنار تمام حمایت های مالی و معنوی رویدادهای حوزه انرژی به صورت ویژه مورد حمایت قرار می گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: برگزاری استارتاپ ها و حمایت از ادامه فعالیت نخبگان جوان در این بخش در ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد تاکید است و از این قبیل فعالیت ها حمایت می کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر همراهی همه اقشار در اداره جامعه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا حصارها بین مردم و مسولان برداشته شود و نگاه بالا به پایین حاکم در سیستم دولتی را کنار بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه باید دفاتر مدیران و مسئولان به روی جوانان باز باشد گفت : نباید دیدن مدیران برای جوانان سخت باشد، ما انقلاب کردیم تا اشرافی گری را از بین ببریم و در دل مردم باشیم.

مهدی زاده با تاکید بر اینکه نباید حمایت از جوانان تنها در صحبت خلاصه شود گفت: ما باید شاهد حمایت های عملی از جوانان باشین و استفاده از جوانان تنها در دوره‌های انتخاباتی خلاصه نشود.

همچنین در حاشیه این نشست تعدادی از جوانان و فعالان بخش های مختلف صنعتی به طرح موضوعاتی از قبیل ضرورت حمایت قاطع از فعالیت های جدید، حل بروکراسی های اداری در فعالیت های جدید و سرمایه گذاری در بحث های فرهنگی موضوعات مرتبط با انرژی های نو تاکید کردند.

پایان پیام /26

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم