ایران از واردکننده عمده پمپ‌های پیچی به تولیدکننده این محصول تبدیل شد

ایران از واردکننده عمده پمپ‌های پیچی به تولیدکننده این محصول تبدیل شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 68195
پمپ سوخت مایع پیچی (اسکرو) و کمپرسور هوای پیچی (اسکرو) از جمله محصولات پرکاربردی هستند که توسط چند شرکت، چند‌ملیتی تولید می‌شوند. یک شرکت دانش بنیان ایرانی، این محصولات را با قیمتی به مراتب کمتر از نمونه مشابه خارجی تولید کرده است تا صنایع کشور از واردات این دستگاه‌ها بی نیاز شوند.

حسین شهرکی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان ارشیا نیرو گستران آژند در این‌باره گفت: پمپ سوخت مایع پیچی (اسکرو) و  کمپرسور هوای پیچی (اسکرو) تقریبا در تمامی صنایع بزرگ کاربرد دارند. ازجمله استفاده‌های مشخص این تجهیزات در توربین‌ها است. در واقع از این پمپ‌ها جهت انتقال سیالات مختلف استفاده می­شود. پمپ‌ها و کمپرسورهای پیچی( اسکرو) در انتقال سوخت (گازوییل یا مازوت) به انژکتورهای توربین با فشار بسیار بالا و یا انتقال روغن در سیستم‌های هیدرولیک فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: همچنین از این تجهیزات در  انتقال نفت خام یا فرآورده­های آن از چاه‌های نفت و گاز و پالایشگاه‌ها و در سیستم‌های تولید هوای فشرده نیز استفاده می‌شود.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان ارشیا نیرو گستران آژند افزود: نیروگاه‌ها،  پالایشگاه‌ها،  صنایع پتروشیمی،  صنایع فولاد، کوره­های تحت خلاء،  صنایع هوافضا و شرکت‌های بزرگ تولید مواد غذایی از جمله صنایعی هستند که خریدار این محصولات محسوب می‌شوند. با توجه به نیاز گسترده کشور به این محصول، لازم بود که این تجهیزات در داخل کشور تولید شود، در جهان چند شرکت بزرگ چند ملیتی هستند که پمپ‌ها و کمپرسورهای پیچی تولید می‌کنند، با توجه به تحریم و نوسانات نرخ ارز قیمت این تجهیزات افزایش یافت. به همین دلیل شرکت دانش‌بنیان ارشیا نیرو گستران آژند این محصولات را با قیمتی در حدود 30 تا 40 درصد ارزانتر از نمونه مشابه خارجی تولید کرد.

شهرکی در توضیح پیشینه این شرکت گفت: شرکت ارشیا در سال 88 تاسیس شد و بیش از 60 درصد از پرسنل شرکت ارشیا دارای تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. امیدوار هستیم که روح  تحقیق و پژوهش و حرکت رو به جلو همواره در این مجموعه زنده باشد و بتوانیم خدمات بیشتری به صنعت کشور ارائه کنیم.

 

وی افزود: راهبرد اصلی این شرکت، این است که  ظرف 5 سال آینده به قطب تولید پمپ‌ها و کمپرسورهای پیچی( اسکرو) در منطقه غرب آسیا تبدیل شود و بتواند همتراز با  شرکت‌های معتبر بین المللی  فعالیت کند. شرکت تلاش می‌کند تا با حذف نیاز کشور به واردات، به صادر کننده این کالای استراتژیک بدل شود.

 

 

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/33

 

اخبار مرتبط:

توسعه علمي و فناوري كشور در گرو حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان

چگونگی موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان از نگاه رؤسای پارک‌های علم‌وفناوری

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در اماکن مسکونی تهران با همکاری شهرداری تهران

تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با ارائه خدمات مشاوره توسعه فنی سرعت می‌گیرد

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم