ایران جزو 11 کشور برتر دنیا در انتشار مقالات حوزه لیزر
پیشرفت های پژوهشی حوزه لیزر و فتونیک در ایران :

ایران جزو 11 کشور برتر دنیا در انتشار مقالات حوزه لیزر


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 46772
با همت متخصصان داخلی حوزه لیزر و فوتونیک کشور ، ایران در حوزه نشر پژوهشها به رتبه 11 در سال 2018 ارتقا یافت.

 

 

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، هر چند بیش از چند دهه از عمر جهش جهانی حوزه لیزر و فوتونیک نمی گذرد و این صنعت در دنیا ، حوزه ای نسبتاً نوپا محسوب می شود ، اما ایران تقریباً از همان ابتدا با این حرکت علمی همراه بود و پیشینه ، هسته های علمی ایرانی شکل گرفته در بخش لیزر و فوتونیک ، تقریباً همسن عمر این علم در جهان است . می توان گفت جرقه های اولیه حوزه لیزر و فوتونیک ایرانی در دهه 50 شمسی زده شد ، قرن 21 را قرن لیزر می خوانند ، هوافضا ، مخابرات ، صنایع نظامی ، پزشکی و بسیاری دیگر از حوزه های مهم علمی به شدت تحت تاثیر تحولات سریع حوزه لیزر و فوتونیک قرار گرفته اند .

 لیزر ابزارهای پزشکی را دقیق تر کرده است و سلاح های کارآمد تری برای نظامیان تولید می کند ، فناوری لیزر و فوتونیک همچنین سرعت تحولات در بخش اینترنت و مخابرات را به شکلی خیره کننده افزایش داده است.

در ایران برای راهبری و سیاست گذاری هدفمند تر ، دو حوزه فوتونیک ، لیزر و مواد پیشرفته و ساخت با یکدیگر ادغام شد و ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر ، مواد پیشرفته و ساخت  تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت . حمید لطیفی دبیر این ستاد می گوید در آخرین سلسله اقدامات حمایتی به تازگی ، پس از انجام آنالیز و داوری های لازم 60 طرح فناورانه و دانش بنیان در اولویت پرداخت تسهیلات و یا یاری بلاعوض این نهاد و دیگر مراکز همراستا قرار گرفته است.

 پس از سالها پژوهش و شکل گیری هسته های جداگانه و خود جوش علمی در نقاط مختلف کشور ، علی رغم وجود کارهای انجام نگرفته بسیار ، یک زیست بوم قابل اعتنا در حوزه لیزر و فوتونیک به وجود آمده است که توانایی  و اعتماد به نفس کافی برای پاسخگویی به نیازهای علمی کشور را دارد . در حال حاضر از بیش از 50 هزار مقاله  منتشر شده در این حوزه در دنیا ، بیش از 1650 مقاله در حوزه اپتیک و مولوکولی ، متعلق به ایران است . در دهه 80 19میلادی ،  رتبه ایران در این بخش بالای 40 بود و در سال 2018 به مدد جوانان خلاق  کشور ، ایران توانست به عنوان یازدهمین کشور در این حوزه شناسایی شود . البته به گفته متخصصین امر هنوز در این حوزه کارهای بر زمین مانده بسیاری وجود دارد ، تجاری سازی طرحها از جمله مواردی است که در کشور نیاز به اهتمام بیشتر جوانان و متخصصین جوان کشور دارد .

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم