اینترنت اشیاء چیست؟
ورودی موشکافانه به دنیای بزرگ اینترنت اشیاء؛

اینترنت اشیاء چیست؟


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 41567
اينترنت اشيا شامل اشيا، وسايل اطراف و محيط زندگي انسان مي‌شود، كه قابليت اتصال به اينترنت و فضاي مجازي را دارا هستند و امكان كنترل و مديريت آن‌ها از طريق اپليكيشن‌هاي موجود در تلفن‌هاي همراه هوشمند فراهم است.



اينترنت اشيا شامل اشيا، وسايل اطراف و محيط زندگي انسان مي‌شود، كه قابليت اتصال به اينترنت و فضاي مجازي را دارا هستند و امكان كنترل و مديريت آن‌ها از طريق اپليكيشن‌هاي موجود در تلفن‌هاي همراه هوشمند فراهم است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ اینترنت اشیا (Internet of Things) به عنوان انقلابی در اینترنت به حساب مي‌آيد، که به دنبال آن مفاهیمی همچون ارتباطات ماشین به ماشین "M2M"، ارتباطات، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و غیره به همدیگر نزدیک شده و حجم عمده‌اي از محصولات هوشمند در ارتباط با یکدیگر به وجود خواهد آورد، که بيشتر آن‌ها بدون مداخله انسان و برای دستیابی به اهداف هوشمند سازی صورت مي‌گيرد.


واژه اینترنت اشيا نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون عنوان شد، كه براساس تعريف اشتون اينترنت اشيا شامل هرگونه شي‌ بي‌جاني مي‌شود، كه از هويتي ديجيتالي برخوردار باشد و امكان كنترل و مديريت آن از طريق سيستم‌هاي رايانه‌اي وجود داشته باشد.
اينترنت اشيا توجهات قابل توجهی را به دنبال داشته است؛ زیرا ارتباط گسترده و انواع مختلفی از چالش‌ها و موانع را شامل مقیاس‌پذیری، امنیت، بیگ دیتا، نیازهایی مانند انرژی و غیره ارائه می‌دهد. امروزه محدود اينترنت اشيا وسعت بسياري پیداکرده است، به طوري كه حجم وسيعي از زيرساخت‌هاي مدیریت انرژی، اقدامات سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، سيستم‌هاي خانگي، امور شهري و سيستم‌هاي حمل‌ونقل را دربر گرفته است.


ایده اینترنت اشیا، اين قابليت را دارد كه اشیاء را به یکدیگر متصل كند و اشياء با يكديگر تعامل کنند، که اين تعامل سرعت تشخیص و حل مشکلات را سرعت خواهد بخشید و از طريق حسگرها و محرک‌های متصل شده به شبکه‌ها و سیستم‌های محاسباتی ایمنی را افزایش می‌دهد.
استفاده از اينترنت اشيا، ارزش عظیمی برای مصرف‌کنندگان در طول زمان ایجاد مي‌كند و همچنین نشان می‌دهد چگونه مصرف‌کنندگان می‌توانند بر سلامت و تناسب اندام نظارت کنند.
همچنین چگونه شهرها به طور مؤثر کیفیت هوا، مدیریت زباله، ترافیک و مصرف انرژی شهر را کنترل مي‌كنند.


 با استفاده از اینترنت اشیا مجموعه‌ای از فرصت‌ها و ارتباطات بی‌حدومرز در خانه، محل کار و ساير فضاهاي شهري فراهم می‌شود.
بي‌ترديد انقلابي كه اینترنت اشیاء در دنيا به راه انداخته به شدت در مدت زمان كوتاهي آثار متعددي در زندگي بشر برجاي خواهد گذاشت.
رشد فزاينده استفاده از ابزارها و وسايل هوشمند، استقبال چشمگير از خودروها و خانه‌هاي هوشمند تنها بخشي از توسعه اينترنت اشيا  و نقش آن در زندگي امروز بشر است كه به سرعت محدوده آن در حال توسعه است.


براساس آخرين اخبار منتشرشده درباره اينترنت اشيا، شرکت آمريكايي «سوارم» قصد دارد با ارسال ۱۵۰ ماهواره کوچک (Spacebees) شبکه ارتباطاتي جهانی برای اینترنت اشیا فراهم کند. هدف شركت سوارم از ارسال 150 ماهواره كوچك به فضا، ايجاد خدمات ايجاد و ارائه ارتباطات دو‌طرفه‌اي است که به کاربران اجازه خواهد داد تا در هر نقطه‌اي از دنيا كه حضور دارند تبادل اطلاعات را انجام دهند.


ماهواره‌های كوچك، ماهواره‌هايي به‌اندازه کف دست انسان با ابعاد ۱۱ در ۱۱ در ۲.۸ سانتیمتر هستند که وزن آن‌ها بین ۰.۴ تا ۰.۷ کیلوگرم تخمین زده می‌شود. این ماهواره را می‌توان با هزینه‌ای کمتر از نسخه‌ای معمول ساخت و به آسمان فرستاد كه به دلیل ابعاد کوچک اين ماهواره‌هاي كوچك می‌توان تعداد بيشتري از اين ماهواره‌ها را به طور همزمان به آسمان فرستاد. ارسال اين حجم از ماهواره‎هاي كوچك به منظور تسهيل و پيشبرد امور مرتبط با اينترنت اشيا مي‌تواند گامي بلند و كليدي در اين عرصه باشد.


انتظار می‌رود تعداد اشیاء متصل به اینترنت در سال 2020 ، به 50 تا 100 میلیون افزایش یابد. همچنين ارزش‌افزوده فعلی برآورد شده توسط اینترنت اشیا مبلغ 400 میلیون یورو است كه انتظار مي‌رود تا سال 2020 اين رقم به ميزان 1.8 تا 2.2 تريليون یورو افزايش پيدا كند.


بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی؛ با راه‌اندازی کارگروه اینترنت اشیاء در نظر دارد، در این مقوله ضمن بررسی موضوع اینترنت اشیاء؛ سرعت محدوده این فناوری را در کشور توسعه دهد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم