فناوری‌ تراشه‌ها توسعه یافت و تشخیص مواد مخدر را سرعت بخشید

فناوری‌ تراشه‌ها توسعه یافت و تشخیص مواد مخدر را سرعت بخشید


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 74388
تولید حسگر ایران‌ساخت یک شرکت فناور، تشخیص مواد مخدر را در زمان اندک ممکن کرده است.

فناوری‌ها نقش خود را در حوزه تشخیص ماهیت مواد پررنگ کرده‌اند و اکنون روش‌های متنوعی برای شناسایی مواد شیمیایی و طبیعی گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و روش‌هایی مانند کروماتوگرافی یا الکتروفورز اگر چه در تشخیص مواد کاربرد دارند اما زمان زیادی طلب می‌کنند و هزینه‌بر هستند. همچنین کار تشخیص و تحلیل داده به کمک این تجهیزات نیازمند کاربرانی است که از مهارت کافی و تخصص بالا برخوردار باشند.

اما با تولید حسگرهای ایران‌ساخت توسط شرکت ریز زیست تراشه فناوران این مشکل حل شده است. استفاده از این حسگرها یکی از فناوری‌های مورد استفاده در سال‌های اخیر است و با ورود فناوری‌هایی مانند نانو روند استفاده از این حسگرها نیز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد.

حساسیت بالا، روش تولید نه چندان دشوار، زیست‌سازگاری در کنار هزینه تولید پایین و ابعاد کوچک زمینه‌ای فراهم کرده است که این تجهیزات به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.

با تولید حسگر شرکت ریز زیست تراشه فناوران امکان تشخیص انواع مواد مخدر ممکن شده است و از آن‌جا که ویژگی‌های مختلفی مانند زیست سازگاری و رسانا بودن برخوردارند و دارای پایداری شیمیایی و خاصیت‌های نوری منحصر به فردی هستند، در نوع خود پیشتاز بوده و کارآمدی بالایی نشان می‌دهند.

این محصول دانش‌بنیان می‌تواند مواد مخدر را در زمان حداکثر 5 دقیقه تشخیص دهد و در بخش‌های حراستی، ایمنی و تشخیصی کاربردهای فراوانی دارد.

همچنین توانایی انتخابگری بسیار بالا و واکنش نشان ندادن به دیگر مواد مخدر شیمیایی، نیاز کشور به واردات این محصول دانش‌بنیان، به واردات و هزینه‌های ارزی برای تجهیزات تشخیصی این حوزه تامین شده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
حسگر بیولوژیکی تشخیص سریع مواد مخدر ساخته شد
حسگر بیولوژیکی تشخیص سریع مواد مخدر ساخته شد
98/03/12 - 09:05
تولید نانو سنسور نوری که ماده مخدر شیشه را به سرعت تشخیص می‌دهد
تولید نانو سنسور نوری که ماده مخدر شیشه را به سرعت تشخیص می‌دهد
96/02/02 - 08:20
دستگاه پرتابل تشخیص مواد مخدر و منفجره بومی‌سازی شد
دستگاه پرتابل تشخیص مواد مخدر و منفجره بومی‌سازی شد
94/11/03 - 13:12
بیشتر بخوانیم