با اصلاح نژاد دام؛ صنعت دامپروری به مسیری نو ورود می‌کند

با اصلاح نژاد دام؛ صنعت دامپروری به مسیری نو ورود می‌کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69457
برای سال‌ها کشور برای اصلاح نژاد و ایجاد گله‌های چند قلوزایی دام سبک و سنگین در کشور وابسته به کشورهای مانند استرالیا و نیوزیلند بود. حضور این کارشناسان در نهایت نتوانست مسیر دامپروری در کشور را به شکل بهینه‌ای اصلاح کند. یک شرکت دانش‌بنیان در این زمینه موفق شد تا گله‌های بزرگ اصلاح نژاد شده در کشور ایجاد کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ایجاد گله‌های دام سبک چند قول‌زا اهمیت بسیار زیادی برای کشور دارد. این مسئله می‌تواند سالانه چند میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه داشته باشد.

پرویز عزیزی مدیرعامل شرکت دانشگاهی ‌دانش‌بنیان توسعه کشت و دام نواندیش البرز گفت: این شرکت دانش‌بنیان بر روی اصلاح نژاد دام سبک، به ویژه گوسفند و بز کار می‌کند. در مورد گوسفند برای انتقال صفات چند قلو‌زایی در شرکت، عمل تلقیح مصنوعی انجام گرفت و ویژگی‌های مثبت و ژنتیکی  والدین بره از طریق انتقال به بره متولد شده منتقل شد. طرح گوسفند چندقلوزایی این شرکت به صورت طرح ملی درآمده است و در حال حاضر در سراسر کشور در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ‌دانش‌بنیان دانشگاهی توسعه کشت و دام نواندیش البرز در ادامه افزود: در گله‌های ایجاد شده از هر 10 گوسفند 5 گوسفند آبستن می‌شود. خود دام تغییری نمی‌کند، اما بره‌ها به صورت چندقلوزا متولد می‌شوند. میزان چند قلوزایی بره متولد شده به صورت میانگین بین 90 تا 100 درصد قرار دارد.

وی در ادامه گفت: البته غیر از اصلاح ژنتیکی، عواملی مانند تغذیه، شرایط محیطی و بیماری‌ها نیز در چند قلوزایی دام تاثیرگذار است. در مورد بز نیز از یک ژن بومی خوب به نام بز مهابادی استفاده شد.  اصلاح نژاد هر دو گونه با همکاری مرکز اصلاح نژاد کشور و گروه علوم دامی دانشگاه تهران صورت گرفت.

عزیزی همچنین بیان کرد: در گله ایجاد شده بزهایی که تولید شیر و رشد بهتری داشتند برای ایجاد گله مولد انتخاب شد و در نهایت تولید شیر از 700 گرم به 1 کیلو و 250 گرم رسید. طول دوره شیردهی نیز از 150 روز به 210 روز رسید. البته ارتقاء کیفیت در گله‌های ایجاد شده هنوز ادامه دارد و از هر نسل به نسل بعد، کیفیت دام و شیر آن بهتر می‌شود.

به گفته وی، در نژاد گوسفند اصلاح شده در شرکت، دنبه و چربی کمی وجود دارد و تولید مثل آن نیز غیر فصلی است. همچنین این گونه گوسفندهای اصلاح نژاد شده دارای بلوغ زودرس هستند و صرفه اقتصادی بسیار بیشتری دارند. با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان این امید وجود دارد که مسیر صنعت دامپروری در کشور تغییر کند. افزایش تولید دام می‌تواند به افزایش بهره‌وری قابل توجه اقتصادی منهتی شود. این مسئله می‌تواند در نهایت میلیاردها دلار درآمد برای کشور به همراه داشته باشد.

پایان پیام/33

 

اخبار مرتبط:

توسعه علمي و فناوري كشور در گرو حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان

چگونگی موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان از نگاه رؤسای پارک‌های علم‌وفناوری

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در اماکن مسکونی تهران با همکاری شهرداری تهران

تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با ارائه خدمات مشاوره توسعه فنی سرعت می‌گیرد

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم