با جراحی بازساختی آشنا شویم

با جراحی بازساختی آشنا شویم


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 74009
فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به طور فزاینده‌ای نقش خود را در ارتقای سلامت و درمان پررنگ می‌کند و کارایی تازه‌ای از خود نشان می‌دهد.

ترمیم عارضه‌های ارتوپدی، پوستی و کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها یکی از کاربردهای فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به شمار می‌رود که با پیشرفت تجهیزات و روش‌های درمانی ویژه، بیش از گذشته اثربخش و کارآمد شده است.

جراحی بازساختی یکی از روش‌های فناورانه مبتنی بر پزشکی بازساختی، آسیب‌های ناشی از بیماری و مشکلات مادرزادی را برطرف می‌کند و این نوع جراحی، با جراحی زیبایی متفاوت است زیرا با هدف درمانی انجام می شود.

جراحی بازساختی قسمت‌هایی از بدن را که دچار نواقص یا عارضه‌هایی هستند یا تحت تاثیر بیماری‌ها دچار آسیب شده است ترمیم می‌کند. بازساختی در این روش به معنای ترمیم عارضه ناشی از آسیب یا تخریب چیزی است.

 

نقش سلول های بنیادی پس از جراحی

درمان به کمک سلول های بنیادی یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در فناوری‌های پزشکی به شمار می‌رود. این روش درمانی از توانایی ترمیمی بدن شما برای سرعت بخشیدن به بهبودی از طریق بازسازی سلول استفاده می کند. بهبود درد و زمان بهبودی کوتاه‌تر پس از عمل جراحی از مزایای درمان به کمک سلول‌های بنیادی است.

جراحی‌های زانو، شانه و سایر جراحی های ارتوپدی به زمان بهبودی قابل توجهی نیاز دارند و گاهی اوقات جراحی اجتناب ناپذیر است. امروزه پیشرفت در پزشکی بازساختی می تواند زمینه‌ای فراهم کند تا بدن پس از جراحی با استفاده از توانمندی سلول‌ها دوباره بهبود یابد.

 

درمان و سلول‌های بنیادی

همه افراد سلول‌های بنیادی را در سراسر بدن خود دارند. این ماده اولیه توانایی تبدیل شدن به انواع مختلف سلول را دارد. این ویژگی، سلول های بنیادی را منحصر به فرد می کند و به توانایی آن در تسریع بهبود و بهبودی از جراحی کمک می کند.

سلول های بنیادی درمانی یک درمان کم تهاجمی است که در طول آن، سلول‌های سالم با سلول های آسیب دیده جایگزین می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود سرعت بهبود افزایش یابد و علائم آسیب با سرعت بیش‌تری برطرف شود.

انواع مختلفی از سلول های بنیادی وجود دارد. سلول های بنیادی مزانشیمی در درمان های ارتوپدی موثرترین سلول ها هستند. این سلول های بنیادی توانایی بالایی در ترمیم بافت اسکلتی عضلانی مانند غضروف و استخوان دارند.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی بیشتر در مغز استخوان یافت می شوند. این سلول های تخصصی می توانند تکثیر و به انواع دیگر سلول‌ها از جمله استخوان، عضله و غضروف تبدیل شوند. هنگام تزریق سلول ها به بدن کمک می کنند تا بافت ناحیه آسیب دیده را بازسازی کند.

آسیب ها و شرایط مزمن که بر سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می گذارد نه تنها دردناک است، بلکه اغلب فعالیت های روزمره را محدود می کند. هنگامی که برای ترمیم و بازیابی عملکرد اسکلتی عضلانی جراحی ضروری است.

این فناوری اکنون به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در حال توسعه است و در حوزه سلول‌های بنیادی تجهیزات و روش‌های درمانی در مسیری رو به پیشرفت قرار دارد تا سلامت، ارمغان جامعه شود. ستاد توسعه علوم و فناوری‌ سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این راستا از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال این حوزه حمایت می‌کند تا در مسیر توسعه و پیشرفت حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، شاهد توانمندی و خودکفایی کشور باشیم.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مسیری نوین برای درمان بیماری‌ها؛ با ژن‌درمانی آشنا شویم
مسیری نوین برای درمان بیماری‌ها؛ با ژن‌درمانی آشنا شویم
00/01/28 - 11:56
با روش های تصویربرداری زیستی اپتیکی آشنا شویم
با روش های تصویربرداری زیستی اپتیکی آشنا شویم
98/02/09 - 14:30
بازسازی کاسه چشم با محصولات دانش‌بنیان انجام شد
بازسازی کاسه چشم با محصولات دانش‌بنیان انجام شد
97/12/20 - 09:56
بیشتر بخوانیم