با حسگر هوشمند ایران ساخت میزان فعالیت عضله‌تان را اندازه بگیرید

با حسگر هوشمند ایران ساخت میزان فعالیت عضله‌تان را اندازه بگیرید


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 41970
محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی موفق به طراحی و پیاده‌سازی حسگری هوشمند برای اندازه‌گیری میزان فعالیت عضله شدند.

محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی موفق به طراحی و پیاده‌سازی حسگری هوشمند برای اندازه‌گیری میزان فعالیت عضله شدند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آیا می دانستید میزان فعالیت عضله را می توان اندازه گرفت؟ محققان با استفاده از روشی به نام الكترومايوگرافي (EMG) اندازه‌گيري پتانسيل الكتريكي ايجاد شده در فيبرهاي عضله را انجام می دهند. البته سیگنال تولید شده برای کاربردهای دیگری نیز استفاده می شود.  تشخيص آسيب‌هاي عصبي عضلاني، توان‌بخشي بيماران آسيب‌ ديده از سكتة مغزي و ميگرن حاد، ارزيابي ارگانوميك طراحي‌هاي صنعتي، مطالعه در زمينه‌هاي متعددي از قبيل: بايومكانيك، فيزيولوژي، آسيب هاي حركتي، كنترل اعضاي مصنوعي این کاربردها است.

 

گام به گام تا خودکفایی

پس این سیستم و توسعه آن می تواند راهگشای فعالیت های محققان زیادی باشد. در این راستا محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آستین همت را بالا زدند و برای طراحی و پیاده سازی حسگر هوشمند در این حوزه اقدام کردند. با این اقدام گام ها برای خودکفایی و تولید محصولی داخلی برداشته شد. 

 

از آنجا که سیستم های موجود دارای مشکلاتی همچون حجم بالای سیم کشی، عدم تخمین صحیح از میزان فعالیت عضله به علت اندازه گیری از یک نقطه و پروسة نصب و تست زمانبر است. بنابراین وجود این موضوعاتی از این دست موجب شكل‌گيري طرح نسل جديد از حسگرهاي هوشمند EMG  برای رفع این معضلات شد.

 

تعیین میزان فعالیت عضله 

 محققان در این طرح پژوهشی طراحی و توليد حسگر هوشمند EMG را دنبال کردند. اين حسگر آرايه‌اي از الكترودهاي اكتيو مينياتوري را شامل می شود كه بر روي عضله يا عضلات مورد نظر قرار می گیرد. پس از آن اطلاعات مربوط به EMG سطحي را جمع‌آوري مي‌كند. همچنین اين حسگر داراي سخت‌افزار پردازشگر محلي است و EMG پردازش شده را از طريق سيگنال راديوئي به كامپيوتر يا كنترل مقصد ارسال مي‌كند. بخشي از مراحل توليد اين حسگر تدوين الگوريتم‌هاي ويژة پردازش اطلاعات جمع‌آوري شده از آراية الكترودها و استخراج تخمين مناسب تر از ميزان فعاليت عضلات است.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم