با کنتور برق ایران‌ساخت 50 میلیون یورو ارز صرفه‌جویی شد

با کنتور برق ایران‌ساخت 50 میلیون یورو ارز صرفه‌جویی شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 47698
صنعت برق یکی از بزرگترین صنایع دنیاست که بسیاری از صنایع دیگر به این صنعت مهم و استراتژیک وابسته است بنابراین به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در رشد اقتصاد هر کشوری تاثیرگذار است.

در ایران یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است با استفاده از توان و فناوری بومی در بسیاری از تجهیزات به‌خصوص کنتورهای هوشمند برق، کشور را  از دیگر کشورهای دنیا بی‌نیاز کند.

شرکت دانش‌بنیان «الکترونیک افزار آزما» در زمینه طراحی، ساخت و تولید انواع دستگاه‌های تست و اندازه‌گیری الکترونیکی مورد نیاز صنایع برق، الکترونیک و مخابرات فعالیت دارد و اکنون نیز به صورت تخصصی در زمینه طراحی و تولید انواع کنتورهای پیشرفته و هوشمند برق مشغول به فعالیت است.

جمشید بردبار مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «الکترونیک افزار آزما» درباره کنتورهای برق هوشمند که تنها یکی از محصولات تولیدی و پرکاربرد این شرکت است گفت: کنتورهای برق دیجیتال پیشرفته با بهره‌گیری از دانش و فناوری روز، به منظور اندازه‌گیری میزان مصرف/تولید انرژی الکتریکی و کمیت‌های مربوطه طراحی و ساخته می شوند.

این کنتورها با دقت بسیار بالاتر و ضریب خطای کمتر نسبت به اندازه‌گیری مقادیر اقدام کرده و با ثبت اطلاعات در بازه‌های زمانی مختلف، امکان تعرفه‌بندی و نیز پردازش اطلاعات جمع آوری شده را فراهم می‌کند.

همچنین عدم امکان دستکاری و ثبت خطا و  برق دزدی از دیگر امکاناتی است که این کنتورها دارا هستند.

وی از مزایای این کنتورها نسبت به کنتورهای قدیمی آنالوگ نام برد و گفت: دقت اندازه‌گیری بالاتر، قابلیت تعرفه بندی برای ساعات مختلف روز، روزهای منتخب، تغییر فصل و ذخیره سازی اطلاعات اندازه گیری شده کنتور می‌توان اشاره کرد.

همچنین می‌توان از مصرف کمتر کنتورهای دیجیتال به نسبت کنتورهای آنالوگ، برق دزدی بسیار کمتر به نسبت نمونه‌های آنالوگ و عدم دستکاری کنتور نیز نام برد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره اختلاف قیمت این کنتورها با کنتورهای قدیمی توضیح داد: قیمت تمام شده کنتورهای دیجیتالی کمتر از نمونه‌های قدیمی و آنالوگ نیست، این نیز به دلیل تفاوت‌های ساختاری و المان‌های مورد استفاده کاملاً توجیه‌پذیر است.

کنتور برق ایرانی با نمونه اروپایی و آمریکایی رقابت می‌کند

بردبار به مقایسه کیفیت محصولات این شرکت با نمونه مشابه آن پرداخت و گفت: محصول شرکت «الکترونیک افزارآزما» در مقایسه با نمونه‌های موجود در بازار از لحاظ کیفیت در سطح بسیار بالاتری قرار دارد و از لحاظ مشخصات فنی نیز با نمونه‌های اروپایی و آمریکایی رقابت می کند، از لحاظ قیمتی نیز رقیب نزدیک محصولات کشور چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند.

وی از رقبای این شرکت نام برد و گفت: رقبای اصلی شرکت الکترونیک افزارآزما از کشورهای اروپایی هستند هر چند که شرکت‌های چینی تلاش بسیاری در رقابت با این شرکت دارند.

این فعال فناور ادامه داد: شرکت افزارآزما از حدود 5 سال پیش فعالیت‌های بازاریابی بین‌المللی خود را با هدف‌گذاری تعدادی از کشورهای منطقه آغاز کرده و طی چند سال گذشته با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف در بیش از 15 کشور دنیا اقدام به معرفی محصولات خود کرده است که نتیجه آن تاکنون صادرات به کشور افغانستان بوده که رقمی در حدود 7 میلیون یورو برای کشور ارزآوری داشته است.

بردبار از میزان اشتغالزایی که ایجاد شده است گفت: با تولیدات این شرکت به‌صورت مستقیم برای 600 و غیرمستقیم 300 نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی افزود: با تولیدات این شرکت چیزی درحدود 50 میلیون یور صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت «الکترونیک افزارآزما» درباره کاربرد تجهیزات تولیدی این شرکت توضیح داد: این محصولات در کلیه مراکز مسکونی، مراکز تجاری، کارخانجات، مراکز صنعتی و تولیدی، پستهای توزیع، فوق توزیع، انتقال برق و کلیه مصرف کنندگان برق کاربرد دارد.

وی گفت: تجهیزات شرکت «الکترونیک افزارآزما» افتخار حضور در محل سکونت و کار حدود 50 میلیون هموطن ایرانی را دارد.

وی از مشتریان محصولات تولیدی شرکت تحت مدیریت خود نام برد و بیان کرد: وزارت نیرو، شرکت توانیر، شرکت‌های توزیع نیروی برق در سراسر کشور، انبوه‌سازان مسکن و کلیه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی برق از مشتریان محصولات این شرکت هستند.

بردبار توضیح داد: شرکت «الکترونیک افزارآزما» تولیدکننده انواع کنتور برق دیجیتال پیشرفته و هوشمند با دانش فنی 100درصد بومی است که کلیه مراحل طراحی، ساخت قطعات فلزی، پلاستیکی و مدارات الکترونیکی در این کارخانه انجام می شود.

این فعال فناور درباره واردات این محصول نیز گفت: یک یا دو شرکت داخلی درحال فعالیت هستند که کنتورهای ساخته شده به‌صورت کیت و با ظرفیت بسیار کم را وارد و مونتاژ می‌کنند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/

 


اخبار مرتبط

× تولید برق زیستی یکی از روش‌های تولید انرژی برق به صورت تجدیدپذیر

× شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان کنترل انرژی و شبکه‌های هوشمند انرژی در کرمان ایجاد می‌شود

× تفاهم‌نامه همکاری در حوزه صنعت برق ایران امضاء شد

× حرکت به سوی بهبود و رونق

× دستگاه تولید همزمان برق از باد، دریا و خورشید ثبت بین‌المللی شد


تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم