بازار انرژی در کشور متحول می‌شود
سبوحی:

بازار انرژی در کشور متحول می‌شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 30352
یدالله سبوحی گفت: ایجاد تحول در بازار انرژی برای بکارگیری ساز و کارهای بازار و انجام بهینه سازی انرژی در ساختمانها و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری از اقداماتی است که در حال انجام آن هستیم.

یدالله سبوحی گفت: ایجاد تحول در بازار انرژی برای بکارگیری ساز و کارهای بازار و انجام بهینه سازی انرژی در ساختمانها و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری از اقداماتی است که در حال انجام آن هستیم.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یدالله سبوحی مسئول میز تخصصی بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی اظهار کرد: بهینه سازی مصرف انرژی در بخش های مختلف همچون ساختمان ها، صنعت، حمل و نقل، نیروگاه ها، خطوط انتقال گاز و نفت امری مهم بوده، به گونه ای که در اسناد بالا دستی کشور نیز به آن تاکید شده است. آمارها بیان می کند که حدود 40 درصد انرژی نهایی کشور در بخش ساختمان ها مصرف میشود که شامل ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری و عمومی است.

 وی ادامه داد: بنابراین با توجه به سهمی که این اماکن در مصرف انرژی دارند باید بهینه سازی مصرف انرژی در آنها مورد توجه زیادی قرار گیرد در این راستا نیز این موضوع در سال 75 مورد بحث قرار گرفت تا کاهش مصرف انرژی در ساختمانها انجام شود.

 به گفته سبوحی، البته این انرژی برای مصارف گوناگون همچون تامین دمای آسایش، تامین آب گرم، پخت و پز، استفاده از انرژی برق برای تامین انرژی تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. 65 تا 75 درصد انرژی مورد استفاده در ساختمانها مربوط به تامین دمای آسایش است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف همچنین بیان کرد: در این میان، قانون مبحث 19 را باید از قوانین مهم برای صرفهجویی در حوزه انرژی دانست که در اواخر دهه 70 تدوین و اوایل دهه 80 تصویب شد تا در ساختمانها اقدامات لازم برای کاهش دادن مصرف انرژی در نظر گرفته شود. البته در سالهای بعد قوانین دیگری همچون قانون اصلاح مصرف انرژی تصویب شد و زیرساختهای قانونی مهم برای مدیریت و بهینهسازی انرژی در کشور در دسترس است.

  

تهران شهر پایلوت در حوزه بهینه سازی انرژی می‌شود

 

سبوحی درباره پایلوت شدن تهران در حوزه بهینهسازی انرژی در ساختمانها گفت: در ادامه این روند در سال 87 شرکت بهینهسازی مصرف سوخت طرحی پیشنهادی به دفتر عمران سازمان ملل متحد ارائه داد تا بر اساس آن بهینهسازی انرژی در ساختمانها با همکاری این شرکت انجام شود و بتوانند بخشی از هزینههای این طرح را با استفاده از حمایتهای سازمانهای بینالمللی تامین کنند. این پیشنهاد به صندوق جهانی محیط زیست ارائه و در نهایت در سال 2010 تصویب شد تا 4 میلیون دلار منابع مالی برای بهینهسازی مصرف انرژی در ساختمانهای تهران توسط صندوق جهانی محیط زیست و مابقی یعنی 28 میلیون دلار توسط دولت ایران تامین شود. در این صورت شهر تهران پایلوتی میشود تا در صورت موفقیت در سرتاسر کشور این اقدام انجام شود.

 

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در امور بهینهسازی مصرف انرژی در ادامه اظهار کرد: بازار بهینهسازی مصرف انرژی در کشور را نیازمند تحول دانست و ابراز کرد: از آنجایی که تامین 28 میلیون دلار از طرف دولت نمیتوانست به توسعه ظرفیت بخش خصوصی منجر شود در سالهای 92 و 93 این موضوع در ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی مطرح شد و ستاد آمادگی خود برای سازماندهی طرح جهت فعالسازی شرکتهای خدمات انرژی و دانشبنیان خصوصی در زمینه بهینه سازی انرژی ساختمانها را اعلام کرد. ستاد هدف از اجرای این طرح را ظرفیت سازی برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانها دانست و محور اصلی ان را ایجاد تحول در بازار انرژی بیان کرد تا مردم به نوعی تشویق به انجام اقدامات در راستای کاهش مصرف انرژی در ساختمانها شوند.

 

ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری

 

وی سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی و فعال شدن شرکتهای خدمات انرژی را لازمه انجام این اقدامات دانست و عنوان کرد: سرمایهگذاری نیز وقتی رخ می دهد که توجیه اقتصادی برای آن وجود داشته باشد که این مسئله نیز با وجود پایین بودن قیمت حاملهای انرژی و بالا بودن نرخ سود بانکی در کشور به سختی توجیهپذیر است.بنابراین طرح مورد بحث در این زمینه میتواند راهگشا باشد چرا که محور آن با عنوان ایجاد تحول در بازار انرژی برای بکارگیری ساز و کارهای بازار و انجام بهینهسازی انرژی در ساختمانها و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایهگذاری انجام میشود.

 

سبوحی همچنین ابراز کرد: با توجه به تعریف جدید موضوع توسط ستاد قرار شد صندوقهای نوآوری به شرکت های دانش بنیان و خدمات انرژی طبق ضوابط  و مقررات حاکم بر صندوقها تسهیلات با هزینه پائین را ارائه دهند تا در این زمینه فعالیت شرکتهای خدمات انرژی و دانشبنیان توسعه پیدا کنند. بنابراین تفاهمنامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دفتر عمران سازمان ملل متحد منعقد شد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت این کار را عهده-دار شد.

 وی با بیان اینکه این طرح سه مولفه دارد، گفت: نخست بررسی و ارزیابی قوانین و آیین نامهها برای حوزه بهینهسازی انرژی در ساختمانها و پیشنهاد اصلاحیه است تا به نوعی به اجرایی شدن سیاستها کمک شود. سپس اجرای پایلوتهای مشخص برای کاربرد فناوریهای نوین با بازده انرژی بالا در ساختمانهای نمونه است تا توسعه فناوری در کشور تشویق شود. آخرین مولفه نیز ایجاد تحول در بازار انرژی کشور برای توجیه پذیر کردن طرح ها بهینه سازی انرژی ساختمانها بر اساس مکانیسم و ساز و کار بازار و توسعه فعالیتهای بخش خصوصی در این زمینه است.

 انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم