برای حمایت از تولید دانش‌بنیان داخلی باید پایه‌های لغزان فرهنگی اصلاح شود
سیاح؛

برای حمایت از تولید دانش‌بنیان داخلی باید پایه‌های لغزان فرهنگی اصلاح شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 19829
مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما گفت: توجه به تولیدات داخلی و حمایت از کالای دانش‌بنیان نیازمند یک بازساخت اساسی در فرهنگ عمومی جامعه است تا رویکرد از خودگذشتگی جایگزین فرهنگ منفعت جویی شخصی شود.

مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما گفت: توجه به تولیدات داخلی و حمایت از کالای دانش‌بنیان نیازمند یک بازساخت اساسی در فرهنگ عمومی جامعه است تا رویکرد از خودگذشتگی جایگزین فرهنگ منفعت جویی شخصی شود.

به گزارش ستاد خبری جشنواره «ایران‌ساخت»، سید امیرسیاح مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه اول سیما با اشاره به ضرورت بازساخت فرهنگی اجتماعی و محکم ساختن پایه‌های لغزان فرهنگی به منظور  توجه مردم به تولید داخلی در تمامی عرصه‌ها گفت: توجه به تولیدات داخلی و حمایت از کالای دانش‌بنیان نیازمند یک بازساخت اساسی در فرهنگ عمومی جامعه است تا رویکرد از خودگذشتگی جایگزین فرهنگ منفعت جویی شخصی شود.
سیاح، کم‌اعتنایی عمومی و رسانه‌ها به دستاوردهای داخلی را ناشی از انحراف فرهنگ عمومی جامعه به سمت حرص و منفعت‌جویی شخصی دانست و افزود: در سال‌های گذشته منافع شخصی، عامل اصلی تصمیم‌گیری های مردم نبود اما به مرور زمان نگاه عمومی جامعه از مسیر صحیح خود خارج شده است که می‌بایست با توجه جدی دولت و رسانه‌ها، این رویکرد نادرست اصلاح شود.
تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پایش» ادامه داد: نیازمند انقلابی فرهنگی در عرصه اجتماعی هستیم که اولویت‌بخشیدن به توانمندی‌ها و منافع عمومی و نیز توجه به اصول و ارزش‌ها لازمه آن است.
وی ضعف رسانه‌ها در نپرداختن به موضوع مهم حمایت از تولید دانش‌بنیان ایرانی را نیز ناشی از فرهنگ یادشده دانست و افزود: این که چرا رسانه ها کم‌تر به این موضوع مهم می‌پردازند و در عمل رفتارهای ما به حمایت از تولید ملی منجر نمی‌شود، ناشی از چند عامل مؤثر است که مهم‌ترین آن فرهنگی است.
مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما با تاکید بر نقش دولت در ریل‌گذاری فرهنگی جامعه به در مسیر اهمیت بخشیدن به توانمندی داخلی افزود: باید با حرکت مردم در مسیر صحیح ریل‌گذاری شده از سوی سیاست‌گذاران و  مدیران، جامعه به سوی این ارزش توجه یابد  و در صورت حرکت در این مسیر جشنواره‌هایی همچون ایران‌ساخت نیز با گام‌های فرهنگی خود اثرگذار هستند.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، «کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیانحمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir  مراجعه کنند.
پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم