به تمنای تجربیات و دستاوردهای دانش‌بنیان ایرانیان
مروری به دیدارهای هیأت‌های خارجی با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سال97؛

به تمنای تجربیات و دستاوردهای دانش‌بنیان ایرانیان


زمان مطالعه : 12 دقیقه
کد خبر : 43180
معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سالی که گذشت میزبان هیأت‌هایی بلندپایه از کشورهای خارجی بود که جملگی و به اتفاق در پی بهره‌مندی از تجربیات و دستاوردهای فناورانه ایران بودند.

معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سالی که گذشت میزبان هیأت‌هایی بلندپایه از کشورهای خارجی بود که جملگی و به اتفاق در پی بهره‌مندی از تجربیات و دستاوردهای فناورانه ایران بودند.

 

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در سالی که گذشت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میزبان هیأت‌هایی از کشورهای گوناگون بود. هیأت‌هایی که هریک رهاوردی از جنس دانش‌ و فناوری و پیامی مبنی بر تعاملات از جنس فناوری داشتند، اما تمنای مشترک تمامی این مهمانان، تجربه‌ها، نوآوری‌ها و دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان ایران بود.

 

 

زمینه همکاری ایران و سوییس برای توسعه استارتاپ‌ها فراهم است

هفدهم اردیبهشت‌ماه سال 97، مورودل آمبروجیو دبیر هیأت دولت سوئیس با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در امور آموزش تحقیقات و نوآوری دیدار و گفت و گو کرد؛ در این دیدار زمینه های همکاری دو کشور در حوزه علم و فناوری بررسی شد.

ستاری در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه و چرخش استارتاپ بین دو کشور، گفت: یکی از فرصت های بسیار مناسب برای همکاری ایران با کشور سوییس می تواند چرخش متخصصین و استارتاپ ها و بهره گیری هر یک از طرفین از این برنامه ها و رویدادها باشد.

وی افزود: ایران آمادگی لازم برای چرخش استارتاپ ها بین دو کشور را دارد و حاضر به همکاری با مراکز تحقیقاتی کشور سوییس است.

 

چرخش مغزها را جایگزین فرار مغزها کنیم

در ادامه این دیدار دو جانبه مورودل آمبروجیو دبیر هیئت دولت سوئیس در آموزش، تحقیقات و نوآوری نیز با ابراز شگفتی از حضور تعداد بالای ایرانیان فعال در پارک زوریخ( بزرگ ترین و اصلی ترین مرکز و موسسه فناوری کشور سوییس) گفت: از هر 10 نفر تنها 2 سوییسی در مرکز تحقیقاتی سوییس مشغول به فعالیت است و بقیه از دیگر کشورها هستند که این موضوع نشان می دهد کشور سوییس برای همکاری های موثر با دیگر کشورها آمادگی کامل دارد.

وی افزود: 65 درصد دانشجویان دکترای ما اهل سوییس نیستند و این نشان از آمادگی سوییس و فراهم بودن یک پلت فرم موفق برای همکاری با کشورهای دیگر است.

در این دیدار علی‌مرتضی بی‌رنگ قائم‌مقام معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در امور بین الملل نیز گزارشی از «سوابق همکاری دو کشور و دیدارهای صورت گرفته دو جانبه در حوزه فناوری»، «تهیه و رونمایی از گزارش آنکتاد» و «پیشرفت های علمی و فناورانه» ایران ارائه کرد.

در ادامه این دیدار، مرحوم محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به این اینکه علم و فناوری می تواند یکی از جنبه های تعاملات دو جانبه و همکاری های دو طرفه بین ایران و سوییس باشد، گفت: بهترین مدل همکاری دو کشور می تواند فراهم کردن بستر و فضای فعالیت در ایران باشد که تا سقف 70 درصد هزینه ها توسط ایران تامین شود.

وی افزود: دومین حالت این است که از توانمندی سوییس در بحث استانداردها و گواهی های بین المللی بهره بگیریم خصوصا در حوزه های پزشکی و دارویی.

به گفته شیخ زین‌الدین، ایران پتانسیل خوبی در حوزه استارتاپ های زیست فناوری و دارویی دارد که اگر گواهی های لازم و استانداردهای ضروری بین المللی را کسب کنند شرایط بهتری برای فعالیت و عرض اندام در دنیا خواهند داشت.

 

در این دیدار مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در ایران نیز با اشاره به توانمندی و دسترسی سوییس به مراکز ثبت مالکیت معنوی و تجربه کافی در حوزه مالکیت فکری، گفت: سوییس پتانسیل های قوی را برای همکاری با ایران در این زمینه دارد.

 

همکاری ایران با سازمان جهانی مالکیت فکری توسعه می‌یابد

همچنین رییس جمهوری و مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری 30 اردیبهشت 97دیدار کردند. در این جلسه بر توسعه همکاری‌های وایپو در حوزه مالکیت فکری در ایران تاکید شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) با اشاره به پتانسیل نیروی انسانی خلاق در کشور اظهار کرد: این نیروی انسانی پایه اقتصاد دانش بنیان در ایران است و افزایش شمار تعداد دانشجویان نیز حاکی از همین مسئله است. با تکیه به خلاقیت همین جوانان تحصیل کرده می توان برای توسعه اقتصاد دانش بنیان اقدام کرد. چنانچه امروز شاهد حرکت های خوبی در بسیاری از شرکت های دانش بنیان هستیم.

 

روند رو به رشد ثبت پتنت

در ادامه این جلسه گری مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری با اشاره به گزارش شاخص جهانی نوآوری (GII)که سالانه توسط وایپو تهیه می‌شود، عنوان کرد: رتبه اعلام شده در این گزارش، نه نشانگر توانمندی های ایران و نه واقعیت موجود است.

وی ادامه داد: عملکرد مناسب ایران در حوزه استارتاپ ها جای تحسین دارد و ما تمام تلاش‌های ایران در حوزه نوآوری را درک می‌کنیم. ضمن اینکه در بسیاری از کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا و نیز در کشورهای منطقه، نوآوری در مرکز توجه قرار دارد.

 مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری در بخش بعدی سخنان خود به افزایش درخواست‌ها برای ثبت پتنت اشاره کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد در این حوزه نیاز به ارزیابان آموزش دیده وجود دارد. البته موضوع ارزیابی، موضوعی دشواری است. به این دلیل که بخشی از ارزیابی در اصل از طریق تقاضای بازار و مخاطبان انجام می شود.

 

برگزاری کارگاه‌های مرتبط با مالکیت فکری

وی ادامه داد:  اما مسئله مهم‌تر در خصوص آموزش بخش مالی است. به این دلیل که سرمایه‌گذاران، علاقه چندانی به سرمایه گذاری در حوزه دارایی‌های غیرملموس ندارند و توسعه بازار دارایی برای سرمایه گذاری خطرپذیر بسیار دشوار است بنابراین وجود حوزه‌ای که بتوانیم روی آن تمرکز کنیم نیز ضروری است. البته اقدامات بر اساس شرایط هر کشور متفاوت است اما به طور کلی با برگزاری کارگاه ها و متقاعد کردن سرمایه‌گذاران این کار انجام می شود.

در پایان این جلسه قرار شد با همکاری وایپو، کارگاه‌های مرتبط با مالکیت فکری  برای کشورهای منطقه در ایران برگزار شود. پیش از این کارگاه‌های ارزیابی فناوری با همکاری وایپو در ایران برگزار شده است اما تربیت ارزیابان حقوقی جوان یکی از مسائل مطرح شده در این جلسه بود.

 

رونق تعامل فناورانه ایران و قبرس

ششم اسفندماه 97، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری میزبان کوستاس چامپیو رائوس وزیر آموزش و فرهنگ قبرس بود.

ستاری در این دیدار از راه تازه هموار شده در اقتصاد کشورمان که بر مدار نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده حرکت می‌کند، گفت و ادامه داد:  نسل تازه ای از کسب و کارهای نوآور در این کشور ایجاد شده است  که قادرند تمامی ساختارهای سنتی پیشین را متحول کنند. همچنین شرکت‌ها بر مدار دانش و فناوری‌های نویی مانند علوم و فناوری‌های نانو، سلول‌های بنیادین، شناختی یا زیست فناوری حرکت می‌کنند.

 

ستاری به تجربه موفق کسب و کارهای استارتاپی شکل گرفته بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)  ایرانی اشاره کرد و گفت: ما تجربه بسیار خوبی در حوزه این نوع کسب و کارها داریم. این تجربه ارزشمند می تواند پایه همکاری های میان دو کشور باشد.

 

وزیر آموزش و فرهنگ قبرس نیز در این دیدار از مهمان‌نوازی ایران در کنار ظرفیت‌های علمی و فناوری ایران به عنوان تجربه‌ای منحضر به فرد یاد کرد.

چامپیو رائوس، با اشاره به این که ظرفیت‌های علمی و آموزشی ایران در سطوح دانشگاهی و پژوهشگاهی می‌تواند مبنایی برای همکاری میان دوکشور باشد گفت: کشور ایران از نظر ابعاد آموزشی دارای تنوع بسیار خوبی است و داشته‌های درخور توجهی در این حوزه دارد.

‌او ادامه داد: قبرس نیز دارای مراکز پژوهشی  و علمی به طور مثال در حوزه علوم و فناوری  داریم که در حوزه نفرولوژی است و  این ما را قادر می دازد تا همکاری نزدیکی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران داشته باشیم.

 

 

نسل جدید کارآفرین آغازگر همکاری‌های بین‌المللی است

 چهاردهمین روز بهمن‌ماه سال 97 وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق به ایران آمد و ضمن دیدار با تعدادی از مقامات کشورمان، مهمان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار قصی عبدالوهاب السهیل وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق، ایجاد یک زیست‌بوم همکاری مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروی انسانی خلاق را زمینه‌ساز شکوفایی توانمندی‌های دو کشور دانست و گفت: یک نسل جدید کارآفرین در ایران شکل گرفته و زمینه ساز ایجاد ارزش افزوده، پیشرفت علمی و اقتصادی شده است. این نسل جدید، آینده ساز و تعیین کننده سرنوشت اقتصاد کشور و تعاملات بین‌المللی در حوزه علم، فناوری و اقتصاد است.

ستاری، با اشاره به ظهور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانشبنیان در حوزه‌های گوناگون فناوری گفت: این کسب‌وکارهای نوظهور، در ارائه خدمات و محصولات خود با کیفیت بالا و در عرصه بین‌المللی توانمند هستند و می‌توانند ظرفیت خوبی

 

همکاری با ایران در حوزه نانوفناوری، سلول‌های بنیادی و درمان سرطان

در این نشست وزیر آموزش عالی و تحقیقات عراق نیز با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های گوناگون مانند نانوفناوری، پزشکی و سلول‌های بنیادی گفت: به دنبال این هستیم که یک نوع همکاری میان مراکز علمی و دانشگاهی ایجاد شود و در حوزه‌ها و موضوعات ویژه‌ای چون درمان انواع سرطان، سلول‌های بنیادی و مطالعات ویژه در علوم و فناوری‌های پیشرفته از تجربیات ایران استفاده کنیم.

 

همچنین در این دیدار علی مرتضی بی رنگ رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری گفت: همکاریهای بین دو کشور در حوزه علم و فناوری به سال 1394 و امضاء یادداشت تفاهم بین معاونت علمی و وزارت علوم عراق در آن زمان برمی گردد. وی افزود: در چارچوب تفاهم صورت گرفته نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل ایران در سال 1395 میزبان هیأتی نسبتا بزرگ از مسئولین و متخصصین دانشگاهها و وزارت علوم و فناوری عراق بود.

 

عراق میزبان تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران می‌شود

در این دیدار، پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: ایران یک از قطب‌های توانمند تولید تجهیزات آزمایشگاهی است به‌طوری‌که بیش از 9000 تجهیز پیشرفته و منطبق با استانداردهای بین‌المللی در تازه‌ترین دوره نمایشگاه آزمایشگاهی ساخت ایران عرضه شده است.

صالحی ادامه داد: این میزان از تولیدات آزمایشگاهی می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات محصولات فناورانه آزمایشگاهی به کشور همسایه باشد و راه را برای انتقال دانش و فناوری و نیز همکاری‌های مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور در این حوزه هموار کند.

وزیر علوم عراق ضمن استقبال از همکاری در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات دانش‌بنیان، از آمادگی عراق برای میزبانی تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران و ارائه این توانمندی‌ها گفت.

در این دیدار درباره زمینه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری، انتقال دانش فنی و تجارب علمی و تعامل‌های میان شرکت‌های فناور دو کشور بحث و گفت‌وگو شد.

 

کمیسیونر اتحادیه آفریقا

آخرین دیدار بین‌المللی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به ادامه یک همکاری اختصاص داشت. معاون علمی و فناروی در راس هیاتی متشکل از فعالان دانش‌بنیان به آفریقای جنوبی سفری داشت و قرار شد این همکاری‌ها با حضور سارا آنیانگ آگبور، کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا گسترش یابد.

بر همین اساس، عصر 20 اسفندماه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، میزبان سارا آنیانگ آگبور، کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا و همراهانش بود. ستاری و آگبور با محور توسعه تعامل‌های علمی و فناورانه میان ایران و کشورهای آفریقای جنوبی با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

ستاری در این نشست به ایجاد کمیته همکاری مشترک دوجانبه برای گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: آماده هستیم تا همکاری مشترک در حوزه‌هایی چون پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یابد؛ دولت‌ها می‌توانند یک زیرساخت فراهم کنند تا بر اساس آن، بخش‌های متناظر علم و فناوری ایران و کشورهای آفریقایی با یکدیگر تعامل و همکاری کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: بر اساس یک مشارکت دوجانبه که هر یک از طرفین به اندازه یکسان در پیشبرد کار نقش ایفا کنند، می‌توانیم برای توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی ، نوآوری گام برداریم. هدف اصلی ما ارتقای توانمندی‌های فناورانه بر اساس یک تعامل دوسویه است و مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم وفناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران سرآغاز خوبی برای این همکاری‌ها خواهد بود.

 

آفریقا در پی همکاری های علمی و فناورانه با ایران است

کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا، از شگفت‌آور بودن جایگاه ایران در علم و فناوری با وجود محدودیت و تحریم‌ها گفت و ادامه داد: این عالی است که ایران چالش تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و در تامین بسیاری از نیازهای مرتبط با فناوری کشور به خودکفایی رسیده، به طوری که اکنون در نانوفناوری بین 5 کشور برتر جهان قرار دارد.

آگبور توسعه علم و فناوری را یکی از اولویت های مهم اتحادیه آفریقا دانست و با اشاره به برنامه توسعه استراتژیک 2063 آفریقا ابراز امیدواری کرد که همکاری فعالی در این زمینه با دانشگاه‌های ایران شکل بگیرد. وی نیاز آفریقا به نیروی متخصص، ایجاد سیستم‌های آموزش مجازی، مشارکت با شرکتهای فناور ایرانی برای توسعه تولید و اشتغالزایی در آفریقا، توسعه فرهنگ کارآفرینی برای فارغ التحصلان دانشگاهی را از مهمترین نیازهای جامعه جوان آفریقای امروز برشمرد.

 

 

 

او همچنین با اشاره به بازدید از مراکز دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و پارک فناوری پردیس و ابراز شگفتی از پیشرفتهای ایران در خصوص سیاست گذاری و ایجاد اکوسیستم نوآوری، به ظرفیت همکاری با ایران در سطح سیاستگذاری‌های کلان و همکاری‌های علمی اشاره کرد و گفت: همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی محدود به حوزه تولید علم نباید باشد و انتقال دانش می‌تواند به هر دو طرف برای توسعه بازار کمک کند، صنعت را ارتقا دهد و صنعت نیز با تجربیات خود، دانش را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی منتقل کند.

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم