بهینه‌سازی پرمصرف‌ترین ماده پس از آب؛ بتن ژئو پلیمری تولید شد

بهینه‌سازی پرمصرف‌ترین ماده پس از آب؛ بتن ژئو پلیمری تولید شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 67969
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت بتن ژئوپلیمری شدند که نسبت به بتن معمولی دوام و استحکام بیشتری دارد. همچنین این نوع از سیمان جدید دوستدار محیط زیست است.

 

بتن یکی از پرمصرف‌ترین مواد پس از آب است و در تمام دنیا برای ساخت آن از سیمان معمولی استفاده می‌شود. از آنجایی که بتن ها  در معرض آسیب قرار دارند، پس تولید بتنی مقاوم و با دوام یکی از دغدغه‌های این حوزه است.

 از سویی برای تولید یک تن سیمان یک تن دی اکسید کربن تولید می‌شود و به شدت تولید آن برای محیط زیست به علت تولید گازهای گلخانه‌ای آسیب زا است. به همین دلیل کارخانه‌های تولید سیمان یکی از صنایع آلوده کننده محیط زیست هستند.

پس محققان همواره دغدغه تولید سیمانی را داشتند که این موارد را در آن رفع کنند و تحقیقات متعددی نیز در این زمینه انجام شده است تا محصولی با دوام و دوستدار محیط زیست تولید شود.

در همین زمینه نیز محققان دانشگاه امیر کبیر موفق به تولید نوعی سیمان شدند که دوستدار محیط زیست است. آنها در قالب یک گرنت پژوهشی و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به این موفقیت دست یافتند.

 

علی اکبر رمضانیان پور مجری این گرنت پژوهشی گفت: بخش عمده ای از بتن از سیمان پرتلند تهیه می‌شود که تولید آن انرژی بر است، با انجام این طرح موفق به تولید سیمان نوع خاصی از سیمان برای تهیه بتن‌های ژئوپلیمری شدیم. این نوع جدید از سیمان خواص بهتری مانند مقاومت و دوام بیشتر را در بتن ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: خاک یک ماده پلیمری است که با استفاده از محلول‌هایی خاص و نسبت مشخص و افزودن آن به خاک این نوع از سیمان ژئو پلیمری تولید شد. همچنین فرآیند تولید نیاز به حرارت دهی ندارد که این خود یکی از مزایا است. همچنین ژئوپلیمرها چسبندگی بالاتری در بتن ایجاد می‌کنند که این خود باعث کارایی بیشتر آنها می‌شود.

به گفته وی، بتن ژئوپلیمر بتنی است که در آن از مصالح آلومینا-سیلیکاتی غنی از سیلیکون (Si) و آلومینیوم (AL) و محلول قلیایی بعنوان چسباننده استفاده می‌شود. از مزایای بتن‌های ژئوپلیمری علاوه بر انرژی تولید پایین، می‌توان خواص مکانیکی مطلوب و دوام بالا در محیط‌های خورنده را برشمرد. ژئوپلیمرها دوام در محیط های اسیدی و بازی افزایش می‌دهند. آنها مقاومت عالی در برابر حمله سولفات‌ها و مقاومت خوبی در برابر اسید از خود نشان داده‌اند. با وجود آنها مقاومت در محیط‌های اسیدی دو برابر می‌شود. همچنین در محیط‌های بازی نیز افزایش دوام 4 برابری را باعث می‌شوند.

رمضانیان پور همچنین افزود: دانش و فناوری خاصی برای تولید این محصول نیاز است و تولید آزمایشگاهی و نیمه صنعتی این ماده با موفقیت پشت سر گذاشته شد و اکنون توان تولید در مقیاس صنعتی را داریم.

 

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

* 14برند بتن‌ آماده غيراستاندارد در استان تهران توقيف شدند

* بتن ژئوپلیمر چیست؟

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم