بومی‌سازی تجهیزات به توسعه مزارع پرورش ماهی در دریا شتاب بخشید

بومی‌سازی تجهیزات به توسعه مزارع پرورش ماهی در دریا شتاب بخشید


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 79694
ساخت براکت به عنوان قطعه ای استراتژیک در قفس های پرورش ماهی در دریا، گام بلندی در مسیر توسعه این صنعت در آب های جنوبی کشور است.

این قطعه از آن جهت مهم ترین قطعه مورد استفاده در قفس های پرورش ماهی به شمار می رود که لوله های سازنده قفس را به یکدیگر نگه داشته و نیروی وارد به تور را به خطوط مهار منتقل می کند.

 

تولید به روش تزریق پلاستیک

چالش اصلی تولید براکت های تزریقی علاوه بر مواد، قالب قطعه است. بهترین روش برای ساخت چنین قطعه ای، تزریق پلاستیک است چرا که قطعه ای یکپارچه را نتیجه می دهد که در برابر رشد ترک، بسیار مقاوم است.

با توجه به اینکه این قطعه به نوعی قطعه استراتژیک صنعت پرورش ماهی در قفس محسوب می شود، ضروری است که دانش فنی طراحی و ساخت و زیرساخت تولید آن در کشور ایجاد شود. هدف اصلی از اجرای این طرح، طراحی و تولید براکت و تامین سایر تجهیزات مورد نیاز و استقرار قفس های پرورش ماهی در آب های جنوب کشور است که توسط متخصصان داخلی و در قالب یک شرکت دانش بنیان در حال اجرا است.

علاوه بر طراحی و شبیه سازی قطعه براکت، شبیه سازی سازه و تور قفس پرورش ماهی در دریا و همینطور توسعه مواد پلیمری با به کار گیری مواد نانو توسط شرکت های دانش بنیان در حال پیگیری و انجام است.

 

توسعه کسب و کارهای وابسته به تولید و فرآوری آبزیان

نکته قابل توجه این طرح، طراحی و فرآیند ساخت قالب براکت بومی سازی شده است که می تواند افق های روشنی را در حوزه پرورش ماهی داخل قفس به همراه داشته باشد.

از دستاوردهای دیگر این طرح می توان به فناوری شبیه سازی نیروهای وارده بر تور و سازه قفس پرورش ماهی، فناوری توسعه نانو مواد پلیمری و توسعه کلیه بخش های مزارع دریایی بومی پرورش ماهی در قفس اشاره کرد.

با اجرای این طرح همچنین کسب و کارهای وابسته به تولید و فرآوری آبزیان با توسعه ای چشمگیر همراه خواهد بود.

شرکت دانش ‌بنیان گسترش فناوری دریایی شریف با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با تکیه‌ بر توان متخصصان جوان داخلی محوریت این طرح را برعهده دارد.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پرورش ماهی در قفس با تجهیزات ایران‌ساخت ممکن شد
پرورش ماهی در قفس با تجهیزات ایران‌ساخت ممکن شد
99/07/19 - 11:52
ساخت تجهیزات پرورش ماهی در قفس سرعت گرفت
ساخت تجهیزات پرورش ماهی در قفس سرعت گرفت
98/11/26 - 10:25
پرورش ماهی در قفس راهکار توسعه آبزی‌پروری است
پرورش ماهی در قفس راهکار توسعه آبزی‌پروری است
96/08/07 - 13:27
بیشتر بخوانیم