بیش از 15 میلیارد تومان سهم بازار داخلی جلبک؛ واردات برنده شد

بیش از 15 میلیارد تومان سهم بازار داخلی جلبک؛ واردات برنده شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 70032
خطی ساحلی به مساحت یک هزار و 800 کیلومتر دور تا دور ایران را احاطه کرده است. خطی ارزش‌آفرین و ثروت‌زا که می‌تواند نقشی تاثیرگذار در رونق اقتصادی کشور داشته باشد. این خط ساحلی ظرفیت بالایی در تولید محصولات دریایی دارد. جلبک از جمله این محصولات است.

یکی از مزایای داشتن سواحل آبی برای کشور در کنار فراهم شدن شرایط توسعه تبادلات و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه، تولید محصولات دریایی است. محصولات غذایی، درمانی و بهداشتی که از موجودات دریایی تولید می‌شود. محصولاتی ارزشمند که می‌تواند به رونق اقتصادی بیانجامد.

قطعا دانش‌بنیان‌های زیادی هم در کشور هستند که توان رقابتی و تولیدی بالایی در حوزه محصولات دریایی دارند اما به دلیل نبود حمایت‌های درست و زیرساخت‌های فناورانه مناسب هنوز از توانمندی آنها به درستی استفاده نشده است.

به طور مثال، در حال حاضر بیش از 60 شـرکت دانش‌بنیان در حوزه جلبک فعالیت می‌کنند. عددی کوچک که برای شکوفایی ظرفیت‌هــا و توانمندی‌هــای علمــی و واقعــی کشــور کافی نیست. لازم است راه‌کارهای ترغیبی برای ورود خلاقیت‌های دانش‌بنیانی و استارتاپی به این حوزه اتخاذ شود.

آمارها گواهی می‌دهد که ســهم واردات از بــازار جلبک 244 میلیــارد تومـان معـادل 58 میلیـون دلار و سـهم تولیـد داخـل از ایـن بـازار 15 میلیـارد و 200 میلیون تومـان معـادل 3/6 میلیـون دلار اسـت. عددهایی که گواهی هستند بر بالا بودن میزان واردات و باور نکردن توان متخصصان و تولیدکنندگان داخلی. اتفاقی که موجب خروج میزان بالایی ارز از کشور می‌شود.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با هدف توسعه بازار این محصول در تلاش است تا شرکت‌های دانش‌بنیان را به حضور در این عرصه ترغیب کند و تولید این محصولات را به دست جوانان توانمند کشور رونق دهد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایاین پیام/23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ثروتی پنهان؛ بازار تولید جلبک در کشور تقویت می‌شود
ثروتی پنهان؛ بازار تولید جلبک در کشور تقویت می‌شود
99/05/20 - 10:37
صنعت جلبک با ظرفیت‌های دانش‌بنیانی توسعه می‌یابد
صنعت جلبک با ظرفیت‌های دانش‌بنیانی توسعه می‌یابد
99/04/16 - 12:08
توسعه داروهای زیست‌فناوری محصول خرد جمعی در کشور است
توسعه داروهای زیست‌فناوری محصول خرد جمعی در کشور است
96/11/03 - 12:00
بیشتر بخوانیم