بیش از پنج هزار دانش‌آموز در فاز دوم طرح آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مشارکت کردند؛ ترویج فرهنگ درست مصرف انرژی در کشور

بیش از پنج هزار دانش‌آموز در فاز دوم طرح آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مشارکت کردند؛ ترویج فرهنگ درست مصرف انرژی در کشور


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 74565
پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان از معلمان نمونه و برتر شهر تهران که در طرح آموزش و فرهنگ‌سازی این حوزه شرکت داشتند، تقدیر کرد.

فاز نخست طرح «آموزش‌ و فرهنگ‌سازی بهینه‌سازی انرژی در ساختمان» در مدارس شهر تهران از اسفندماه ۹۷ آغاز شد و تا اردیبهشت ماه سال ۹۸ ادامه داشت‌.  ۱۱۲ مدرسه از مقاطع مختلف در سطح استان تهران از آن میزبانی کردند و به واسطه آن چهار هزار دانش آموز و بیش از ۱۰۰ رابط آموزشی به صورت حضوری آموزش دیدند.

در سال 99 و همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، فاز دوم طرح به صورت آنلاین برگزار شد. در این طرح برگزاری هفت وبینار با همکاری هفت منطقه آموزشی انجام شد که در این وبینارها یک هزار و ۱۰۰ معلم و رابط آموزشی و بیش از شش هزار دانش آموز با مفاهیم بهینه‌سازی انرژی در ساختمان آشنا شدند.

 

فرهنگ‌سازی یکی از پایه های اصلی بهینه سازی مصرف انرژی

در مراسم تقدیر از معلمان نمونه پروژه، نسیم شکاری مدیر ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان گفت: هدف از اجرای این پروژه نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی انرژی در ساختمان است. این طرح در سطح استان تهران برگزار شد اما از نتایج آن در سطح‌ ملی و سراسری بهره خواهیم برد.

وی افزود: تلاش است به کمک این پروژه، قوانین و مقررات بهینه‌سازی و توسعه فناوری‌ها و موضوعات فنی در این حوزه در کشور توسعه یابد. چون بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور امری بسیار ضروری است.

به گفته شکاری، ایران کشوری است که با کمبود انرژی مواجه است و ترویح فرهنگ درست مصرف را باید جدی گرفت. ما در ایران با  کمبود آب و منابع انرژی مواجهیم که این کار را با ترویج فرهنگ درست مصرف می‌توانیم به سلامت بگذرانیم.

مدیر ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان با اشاره به سهم بالای مصرف انرژی در ساختمان‌ها گفت: این اماکن سهم بالایی از مصرف انرژی را به خود اختصاص داده اند که این عدد از سهم بخش صنعت و حمل و نقل نیز بیشتر است.

شکاری ادامه داد: فرهنگ‌سازی یکی از پایه‌های اصلی بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است. اگر این آموزش‌ها از کودکی و مدارس آغاز شود قطعا نسل آینده به شیوه مناسب‌تری انرژی را مصرف خواهند کرد و آنها سیاستگذاران آینده کشور خواهتد بود.

وی درباره فاز نخست اجرای این طرح، گفت: در فاز اول، ۱۱۲ مدرسه در این طرح سهیم شدند و آموزش ها و مفاهیم به شکل رودررو ارائه شد. اما فاز دوم آن با شیوع بیماری کرونا همراه شد و آموزش ها شکلی مجازی به خود گرفت. اما در همین شیوه هم یک هزار و ۱۰۰ نفر معلم و رابط آموزشی در طرح مشارکت کردند و نتایج به دست آمده ارزشمند بود.

شکاری همچنین، گفت: اگر این آموزش ها با همکاری وزارت آموزش و پرورش به شکلی دائمی و پایدار برگزار شود، مفیدتر و موثرتر خواهد بود و نتایج بهتری در برخواهد داشت. اجرای این پروژه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آموزش و پرورش، همکاری بخش خصوصی و کمک بلاعوض بین المللی به نتیجه رسید.

 

مشارکت بیش از پنج هزار دانش‌آموز

در ادامه این مراسم، ژما جواهری‌پور مدیر عامل موسسه مردم‌نهاد چراغ راگا نیز با اشاره به همکاری های شکل گرفته برای اجرای این پروژه ملی، گفت: چنین طرح هایی نقشی موثر در تربیت نسلی نگران برای مصرف انرژی در کشور و مراقب و محافظ منابع انرژی دارد و مصرف انرژی در کشور را بهینه خواهد کرد.

وی افزود: ارایه محتوای خوب آموزشی با استقبال مواجه می شود. کما اینکه در این پروژه نیز آموزش های ارائه شده با استقبال بالای دانش آموزان، معلمان و اولیا مواجه شد.

به گفته جواهری پور، فاز دوم طرح آموزش و فرهنگ سازی بهینه سازی مصرف انرژی در مدارس، چهار هدف، ترویج فرهنگ درست مصرف انرژی، بهینه‌سازی مصرف، کمک به اقتصاد ملی از طریق کاهش مصرف انرژی و کمک به حفظ محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه ای را دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: این طرح با حمایت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه ملی بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان، شرکای بین المللی، وزارت آموزش و پرورش و موسسه مردم نهاد چراغ راگا اجرایی شد.

مدیر عامل موسسه مردم‌نهاد چراغ راگا با اشاره به مخاطبان این طرح، بیان کرد: دانش آموزان، معلمان، اولیا، مدیران مدارس و مدیران ارشد آموزش و پرورش مخاطبان‌ اصلی این پروژه بودند. آموزش معلمان، تهیه محتوای آموزشی توسط دانش آموزان، ایجاد گروه‌های همکاری بین مدارس و دانش آموزان و تولید سایت آموزشی دایمی نیز دستاوردهای این پروژه ملی است.

وی همچنین بیان کرد: در فاز دوم این طرح که در روزهای کرونایی و به شکل آنلاین برگزار شد بیش از پنج هزار دانش‌آموز مشارکت کردند و حدود هزار و صد معلم حضور داشتند.

از جمله دستاوردهای این طرح که با همکاری و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی شده است، شامل راه اندازی وب سایت، انتشار کتب آموزشی و تهیه کتابچه ای از طرح های برتر است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بهینه‌سازی مصرف انرژی یک گام به جلو برداشت و ساختمان‌هایی کم مصرف ساخته می‌شود
بهینه‌سازی مصرف انرژی یک گام به جلو برداشت و ساختمان‌هایی کم مصرف ساخته می‌شود
99/09/11 - 09:02
پروژه  بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شهید بهشتی افتتاح شد
پروژه بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شهید بهشتی افتتاح شد
99/06/03 - 13:55
  فعالیت‌های آموزشی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان سرعت می‌گیرد
فعالیت‌های آموزشی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان سرعت می‌گیرد
97/06/07 - 11:42
بیشتر بخوانیم