فرصت تاریخی ایران برای همگامی با دنیا

فرصت تاریخی ایران برای همگامی با دنیا


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 33846
آسمان کلانشهرهای کشورمان هر روز خاکستری‌تر از قبل می‌شود، خودروهایی که بی‌امان تولید می‌شوند و از سوخت فسیلی بهره می‌برند اما در این میان با بهره گیری از فناوری‌هایی می‌توان آسمان آبی را برای مردم سرزمین‌مان به ارمغان بیاوریم.

 

آسمان کلانشهرهای کشورمان هر روز خاکستری‌تر از قبل می‌شود، خودروهایی که بی‌امان تولید می‌شوند و از سوخت فسیلی بهره می‌برند اما در این میان با بهره گیری از فناوری‌هایی می‌توان آسمان آبی را برای مردم سرزمین‌مان به ارمغان بیاوریم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کشورهای نروژ، هلند، فرانسه، آلمان، انگلستان، چین و هند اعلام کرده‌اند تولید و فروش خودروهایی با سوخت فسیلی را متوقف خواهند کرد. پس باید خودروهای برقی و هیبریدی را قطعه ای از پازل حمل و نقل آینده دانست. البته پیشرفت در این حوزه نیاز به زیرساخت دارد و باید سبد سوختی در کشور متنوع شود همانطور که در کشورهای پیشرو استفاده از سوخت های جایگزین آغاز شده است.

بنابراین حرکت در این مسیر برای ما نیز شدنی است در صورتی که محدود به سوخت های فسیلی نباشیم. موضوع اصلی در اینجا گذار از یک فناوری به فناوری جدیدی طی یک فرآیند است. برخی تحلیل گران از تحولات اخیر در فناوری های خودرو با عنوان انقلاب یاد می کنند به این معنا که حجم، سرعت و تاثیرات آنها فراتر از یک تغییر است. یکی از بخش‌های اصلی این انقلاب و تغییر پارادایم، برقی شدن قوای محرکه است یعنی حرکت از موتورهای احتراق داخلی به سمت خودروهای برقی خالص. در این فاصله فناوری های متفاوتی همچون انواع خودروهای هیبریدی مانند میکروهیبریدی و تمام هیبرید وجود دارد که در حال استفاده نیز هستند همانطور که در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران خودروهای تمام هیبرید مشاهده می شود.

احمد فیروی مدیر بخش انرژی های تجدید پذیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی درباره انواع این خودروها اظهار کرد: خودروهای هیبریدی از دو منبع محرکه موتور برقی و احتراقی برای حرکت استفاده می کنند. همچنین در خودروهای هیبریدی پلاگین علاوه بر قابلیت شارژ توسط موتور احتراقی خودرو، قابلیت اتصال به شارژها وجود دارد در نتیجه این خودروها در مقایسه با نوع هیبریدی قدرت پیمایش برقی بیشتری دارند. در مرحله بعدی خودروهایی قرار دارند که توسط یک موتور احتراقی کوچک که تنها برای شارژ باتری طراحی شده، کار می شوند. مزیت این خودروها این است که به نسبت هیبریدی ها مصرف، انتشار و آلایندگی کمتر دارد و نگرانی شارژ هم در آنها وجود ندارد. 

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که وسایل نقلیه الکتریکی نیازمند توانمندی دانشی و فناوری در عرصه زیرساخت‌ها است. که در این زمینه پروژه تجاری سازی زیرفناوری های اصلی وسایل نقلیه برقی و ایستگاه های شارژ در ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی پیگیری می شود. 

بنابراین برقی شدن خودروها موجب کاهش قابل توجه آلاینده‌ها از یک سو و انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی دیگر شده که این مسئله برای کلانشهرهای کشورمان موضوع مهمی است و اگر عزم جدی در کاهش آلایندگی داشته باشیم، باید برقی سازی خودروها را در اولویت خود قرار دهیم. در کشورمان نیز توسعه خودروهای هیبریدی را باید همچون فرصتی مغتنم دانست و از آن بهره برد تا همگام با سایر کشورها این فناوری را در کشورمان توسعه دهیم. البته حرکت هایی آغاز شده که امید می رود با سرعت بیشتر مسیر خود را طی کنند.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم