تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری جسورانه امید به آینده بهتر را نوید می‌دهد
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی:

تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری جسورانه امید به آینده بهتر را نوید می‌دهد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 15911
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی گفت: تامین مالی از نظر سرمایه‌گذاری جسورانه می‌تواند از طرفی ریسک و از سوی دیگر، امید به آینده بهتر را داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی گفت: تامین مالی از نظر سرمایه گذاری جسورانه می‌تواند از طرفی ریسک و از سویی امید به آینده بهتر را داشته باشد در دنیا شرکت‌هایی که به این حوزه ورود پیدا می‎کنند تعداد اندکی به موفقیت می‌رسند اما خروجی این سرمایه گذاری می‌تواند دو تا شرکت با سود بسیار فزاینده‌ای باشد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در آیین امضاء تفاهم نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار، از پنج صندوق سرمایه گذاری جسورانه در جهت تقویت سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان به عنوان نخستین صندوق های سرمایه گذاری جسورانه رونمایی شد.

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی در این مراسم با بیان اینکه ورود به بازار سرمایه نوعی تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان است، اظهار کرد: همانطور که می‌دانیم این شرکت‌ها دارایی‌های فیزیکی و ملموسی را ممکن است نداشته باشند و پشتوانه آنها دارایی‌های علمی و دانشی باشد. بنابراین در نظام بانکی ورود این شرکت‌ها به عنوان تامین مالی جایگاه تعریف شده‌ای نداشته باشد اما ورود به حوزه بازار سرمایه تامین مالی پایداری می‌تواند تلقی شود.

دلیری عنوان کرد: همچنین تامین مالی از نظر سرمایه گذاری جسورانه می‌تواند از طرفی ریسک و از سویی امید به آینده بهتر را داشته باشد در دنیا شرکت‌هایی که به این حوزه ورود پیدا می‎کنند تعداد اندکی به موفقیت می‌رسند اما خروجی این سرمایه گذاری می‌تواند دو تا شرکت با سود بسیار فزاینده‌ای باشد بنابراین ورود به سرمایه‌گذاری جسورانه با بازدهی بالایی همراه است به گونه‌ای که در دنیا هر 1 دلار سرمایه گذاری در این حوزه 6.5 دلار درآمد داشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاون علمی با بیان اینکه 2 درصد سرمایه گذاری آمریکا بر روی سرمایه گذاری جسورانه است اما حدود 21 درصد اقتصاد آنها از این منبع تامین می‌شود، گفت: بنابراین این حوزه می‌تواند بازار سرمایه گذاری قابل اعتمادی برای سرمایه گذاری باشد. در کشور ما ورود اندکی به این حوزه صورت گرفته اما قوانین و مقررات کاملی برای این حوزه در قانون برنامه  پنجم و ششم، قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی دیده شده است. اما فعالیت منسجمی را در این حوزه شاهد نبودیم.

وی افزود: در حالی که بیش از 35 تشکل در این حوزه فعالیت می‌کنند که بیشتر صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند که خروجی آنها تا کنون بیش از 260 طرح است که بالغ بر 1460 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده که نیمی از آن در بخش سهام بوده و بیش از 6900 فقره تسهیلات از طریق این موسسات پرداخت شده است و تعدادی ضمانت نامه برای مجموعه شرکت‌های دانش بنیان فعال این حوزه صادر شده است.

دلیری همچنین ابراز کرد: در وضعیت کنونی بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بیش از 2500 شرکت دانش بنیان شناخته شده و 12 هزار متقاضی ثبت نام این حوزه هستند بنابراین بستر خوبی آماده است و با ورود این حوزه به بازار سرمایه شاهد فعالیت خوبی باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاون علمی با اشاره به اینکه 2466 شرکت مجوز دانش بنیان شدن را دریافت کردند اظهار کرد: از این تعداد بیش از 420 شرکت فروش بیش از یک میلیارد تومان را دارند و بیش از 125 شرکت بالای 10 میلیارد تومان فروش داشتند که نشان می‌دهد شرکت‌های با مجوز دانش بنیانی شرایط ورود به بازار سرمایه را نیز دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: البته در این بین بیش از 40 شرکت با درآمد بالای 50 میلیارد نیز وجود دارد که نشان می‌دهد امکان ارتقای شرکت‌ها وجود دارد و در دوره میان مدت بستر خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه داشته باشیم. در معاونت شورای تامین مالی دانش بنیان تشکیل شده که حوزه فعالیت در بازار سرمایه فعال تر شود، در جلسه امروز 3 محور ارتقاء بورس ایده، ایجاد صندوق‌های جسورانه و ایجاد تابلوی بورس را خواهیم داشت.

دلیری در پایان اظهار کرد: 110 طرح تا کنون در تابلوی بورس ایده وجود دارد همچنین 5 صندوق جسورانه رونمایی خواهد شد در تفاهمنامه بحث آموزش نیز مطرح است تا هم شرکت ها هم سرمایه گذارها با این حوزه بیشتر آشنا شوند. خروجی این جلسه ایجاد دو شورا است تا بستر سرمایه گذاری برای این صندوق ها بیش از بیش فراهم شود و در آینده شاهد این باشیم که بورس ایران بورس دانش بنیان باشد.

تفاهمنامه همکاری دو جانبه بین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف به کارگیری ظرفیت های بازار سرمایه در جهت رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به امضا رسید و مجوز  5 صندوق‌ جسورانه به مدیران آن اعطا شد.

 

صندوق سرمایه گذاری جسورانه ارزش آفرین سرآوا، صندوق سرمایه گذاری جسورانه پارتیان، صندوق توسعه آرمانی، صندوق سلامت رویان پارسیان و صندوق یکم آرمان آتی، 5 صندوقی بودند که طبق این تفاهمنامه مجوز فعالیت دریافت کردند.

 

براساس این تفاهمنامه، طرفین در جهت ترویج سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان از طریق آشنایی سرمایه گذاران بخش خصوصی با این حوزه و آموزش مفاهیم، اصطلاحات و نحوه فعالیت در بازار سرمایه به فعالان حوزه دانش بنیان همکاری می کنند.

 

همچنین تسهیل فرآیند ورود و تشویق شرکت های دانش بنیان به حضور و استفاده از ابزارها و نهادهای تامین مالی بازار سرمایه و راه اندازی و تقویت صندوق سرمایه گذاری جسورانه، در مفاد این تفاهمنامه قرار دارد.

انتهای پیام/25

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم