تجزیه‌وتحلیل الکترون و دینامیک اتمی صورت می‌گیرد
با بهره گیری از لیزرهای فمتو ثانیه؛

تجزیه‌وتحلیل الکترون و دینامیک اتمی صورت می‌گیرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37695
محققان در حوزه لیزر؛ به منظور تعمیم لیزر به حوزه‌های مختلفی همچون فیزیک و شیمی، از لیزرهای فمتو ثانیه برای تجزیه‌وتحلیل الکترون و دینامیک اتمی در موارد مختلف استفاده می‌کنند.



محققان در حوزه لیزر؛ به منظور تعمیم لیزر به حوزه‌های مختلفی همچون فیزیک و شیمی، از لیزرهای فمتو ثانیه برای تجزیه‌وتحلیل الکترون و دینامیک اتمی در موارد مختلف استفاده می‌کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ یک گروه تحقیقاتی بر روی نانو فوتونیک و تعامل پالس‌های لیزر فوق کوتاه با مواد به‌گونه‌ای‌ کار می‌کنند تا لیزر را به بسیاری از زمینه‌ها، ازجمله فیزیک، شیمی، علم مواد و اپتیک مرتبط کند. این محققان از لیزرهای فمتو ثانیه برای تجزیه‌وتحلیل الکترون و دینامیک اتمی در موارد مختلف استفاده می‌کند.
تحقیقات انجام‌شده کاربردهای زیادی در ذخیره‌سازی داده‌ها، ارتباطات نوری و جراحی لیزری داشته است. طی آزمایشات مشخص شد که هنگامی‌که یک پالس قدرتمند لیزر فمتو ثانیه به شیشه بتابد می‌تواند تغییر کند، هنگامی‌که او نور لیزر را با استفاده از لنز میکروسکوپ متمرکز کرد، درواقع یک انفجار میکروسکوپی متمرکز دورن شیشه ایجاد شد و یک حفره توپی شکل کوچک به وجود آمد.
این محققان از میکرو انفجار به‌عنوان یک پانچ مینیاتوری استفاده کردند تا الگوی موجود در شیشه را برای کاربردهایی مانند ذخیره‌سازی داده با تراکم بالا آماده کند. میکرو انفجار همچنین می‌تواند به‌عنوان یک چاقوی جراحی لیزری با دقت بالا استفاده شود که پزشکان را قادر به انجام عمل جراحی بر روی یک سلول زنده بدون از بین بردن آن سلول می‌کند.
افزون بر شکل‌دهی الگوها در داخل شیشه‌ها و شکستن سلول‌ها، این گروه تحقیقاتی همچنین توانسته‌اند تا ساختارها را در سه بعد رشد دهند و از پالس‌های لیزر فمتو ثانیه برای تولید پلیمرها و لایه نشانی فلزات روی بستر شیشه‌ای استفاده کند تا ساخت مواد نوری را بهبود دهد.
این محققان در اوایل کارش در دانشگاه هاروارد بر استفاده از لیزرهای پالس کوتاه برای انجام طیف‌سنجی از مولکول‌های بسیار مرتعش برانگیخته متمرکز بود. با استفاده از روش طیف‌سنجی فوق‌سریع که توسط مازور ارائه شد، الکترونیک و واکنش ساختاری نیمه‌هادی‌ها به تحریک شدید نوری با جزئیات بی‌سابقه مشاهده شد. این مطالعات این امکان را فراهم کرد که در مورد حرکت الکترون‌ها و اتم‌ها در یک‌نیمه هادی‌ها درزمانی که دو سیستم از تعادل دور هستند، پاسخ سؤالات اساسی را به دست آورد.
آزمایشات انجام‌شده توسط یک گروه تحقیقاتی، فرصتی غیرمعمول برای مشاهده انتقال فاز ساختاری به وجود آورد. همچنین یک فن برای اندازه‌گیری عملکرد دی‌الکتریک کامل از نیمه‌هادی‌ها برانگیخته در سطوح بالا ایجاد کرد.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ به‌منظور پیشرفت و توسعه در بخش فناوری‌های نوین لیزر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم