تجهیزات «ایران‌ساخت» تصویربرداری پیشرفته به یاری سلامت آمد

تجهیزات «ایران‌ساخت» تصویربرداری پیشرفته به یاری سلامت آمد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69942
تصویربرداری با استفاده از پرتوایکس، در شمار فناوری‌های پیشرفته‌ای قرار دارد که دانش فنی و تجربه را در حوزه‌های گوناگون دانشی طلب می‌کند. فناوری ساخت و قیمت تجهیزاتی که از فناوری میکروسی‌تی برای تصویربرداری بهره‌می‌برند، بالا است و بر همین اساس، یک شرکت فناور به کمک نیروی انسانی دانش‌آموخته راه را برای تولید تجهیزات این حوزه هموار کرده است.

دستگاه‌های میکروسی‌تی از فناوری تصویربرداری سه بعدی با استفاده از پرتوی ایکس بهره می‌برد. پایه و اساس روش فناوری میکروسیتی همان روشی است که در سی‌تی اسکن به کار می‌رود اما دقت و کیفیتی بسیار بالاتر ارائه می‌دهد به طوری‌که می‌شود از جانوران ریزاندام تصاویر با کیفیت ثبت کرد.

به کمک روش میکروسیتی، تصاویر ازاجسام و اندام‌ها در اندازه‌های میکروسکوپی از ساختار درونی بدون نیاز به روش‌های تخریبی و تهاجمی ارائه دهد. میکروسیتی به بیان ابعاد و ویژگی‌ها آن هم در ابعاد میکرومتری می‌پردازد. در نمونه‌های زیستی کوچک، امکان اسکن سه‌بعدی با این روش فراهم است و در شناسایی بیماری‌ها از تومور، مطالعه بافت و اندام‌هایی چون قلب و عروق، ریه و پوست در انسان و مطالعه جانوران به کار گرفته می‌شود.

 

زیرساخت فناوری تجهیزات تصویربرداری میکروسی تی توسط شرکت فناوری متین بهین نگاره فراهم شده است و اکنون تجهیزات ایران‌ساخت تصویربرداری به این روش در کشور تولید می‌شود.

ایجاد این زیرساخت فناورانه دانش، تجربه و تخصص در حوزه‌ فناوری‌های پیشرفته را طلب می‌کند. طیف وسیعی از صنایع از فناوری میکرو سی تی استفاده می کنند که تصویربرداری پری-کلینیکال، تصویربرداری از نمونه های مخازن نفتی، نمونه‌های کانساری، نمونه‌های زیستی و همچنین تصویربرداری از قطعات حساس در صنایع هوا فضا و صنایع خودرو از این فناوری بهره می‌برند.

شرکت فناوری تصویربرداری متین بهین نگاره با تعامل و تفاهم با صنایع و مراکز تحقیقاتی در حوزه‌های گوناگون، ضمن رفع نیاز صنایع به این فناوری، دانش فنی این حوزه را توسعه می‌دهد.

سه محصول گوناگون میکروسیتی توسط متین بهین نگاره تولید می‌شود که در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت عرضه شده و مورد استقبال صنایع و شرکت‌های مرتبط نیز قرار گرفت. این سه محصول درحوزه نفت و قطعات، تصویربرداری از حیوانات کوچک با کاربرد در پژوهش های پری-کلینیکالو همچنین تصویربرداری از نمونه های بافتی و زیستی کاربرد دارد.

 

با وجود خلأ نیاز به تجهیزات میکروسیتی، بسیاری از صنایع و همچنین پژوهش‌ها، حوزه نفت و افزایش کارایی و عمر مخازن نفتی، هوا فضا، قطعه سازی و همچنین تحقیقات زیستی و بافتی، نیازی جدی به این محصول فناور دارند که با فعالیت نیروی انسانی متخصص این شرکت بخشی از نیاز صنایع یادشده تأمین و زمینه‌ساز جلوگیری از خروج ارز شده شده است

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

پایان پیام/24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پانسمان پیشرفته به یاری بیماران آمد
پانسمان پیشرفته به یاری بیماران آمد
99/06/19 - 08:37
تجهیزات «ایران‌ساخت» به یاری صنعت فولاد آمد
تجهیزات «ایران‌ساخت» به یاری صنعت فولاد آمد
99/06/15 - 14:29
سنجشگر‌ پرتوهای هسته‌ای ایران‌ساخت شد
سنجشگر‌ پرتوهای هسته‌ای ایران‌ساخت شد
98/06/25 - 11:37
بیشتر بخوانیم