تجهیزات آزمایشگاهی به کمک تولید فرآورده‌های سلولی و زیستی می‌آیند
با تلاش یک شرکت فناور؛

تجهیزات آزمایشگاهی به کمک تولید فرآورده‌های سلولی و زیستی می‌آیند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 26206
یکی از شرکت‌های فناور داخلی در حوزه‌هایی چون سلول درمانی، مهندسی بافت و ژن درمانی، با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و تعامل‌های بین رشته‌ای بخش‌هایی

یکی از شرکت‌های فناور داخلی در حوزه‌هایی چون سلول درمانی، مهندسی بافت و ژن درمانی، با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و تعامل‌های بین رشته‌ای بخش‌هایی از این ساخت شامل تولید فرآورده های سلولی و بافتی را عرضه کرده است.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری،  ‌ توسعه دانش و فناوری در حوزه بیولوژی سلولی و مولکولی برای رسیدن به فناوری‌های نوین درمانی مبتنی نقش مهمی را در بهبود بیماری‌ها و آزمایش‌های تولیدات این حوزه ایفا کند.

بر همین اساس یکی از شرکت‌های فناور داخلی در حوزه‌هایی چون سلول درمانی، مهندسی بافت و ژن درمانی، با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و تعامل‌های بین رشته‌ای زیرساخت رسیدن بخش‌هایی از این زیر ساخت شامل تولید فرآورده های سلولی و بافتی را عرضه کرده است. 

 

ناصر احمدبیگی، با اشاره به فعالیت این شرکت فناور در حوزه سلولی و بافتی علاوه بر ارائه خدمات درمانی گفت: انواع فرآوردهای سلولی و بافتی از تولیداتی هستند و می‌توان به انواع سلول های بنیادی، بیوایمپلنت های استخوانی و پوشش زخم مشتق از پرده آمنیون و همچنین اسکافولد های نانو ساختار الکتروریسی اشاره کرد.

تجهیزات و نرم افزار های تخصصی پزشکی برای بیوراکتورها و انکوباتورهای کشت سلول، دستگاه‌های ایمیجینگ مولکولی، نرم افزار آنالیز تصویر مثل نرم افزار نرم ماز ونرم افزار کاریوتایپینگ از دیگر تجهیزاتی هستند که به گفته مدیرعامل شرکت سبز، به بازار عرضه شده‌اند.

اما آموزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به عنوان نخستین فعالیت‌هایی است که در این شرکت انجام شده است و به گفته احمدبیگی قالب بسته آموزشی مشتمل بر چندین عنوان کارگاه تئوری-عملی ارائه شده است و طی 6 سال گذشته بیش از 1000 نفر داوطلب را در حوزه سلول های بنیادی و بیولوژی ملکولی آموزش داده است. 

مطالعات راهبردی.سبز تا کنون در این حوزه  چندین  مطالعه انجام داده و نتایج آن را به سیاستگذاران علمی کشور ارائه نموده است. به عنوان نمونه می¬توان به اجرای یک پروژه مطالعاتی دوساله برای تدوین پیش¬نویس "دستورالعمل ملی استفاده از سلول و فراورده¬های سلولی در کارآزمایی¬های بالینی و کاربردهای درمانی" اشاره نمود که پس از تصویب در ستاد توسعه علوم و فناوری¬های سلول¬های بالینی، اکنون مراحل نهایی برای ارائه به عنوان یک دستورالعمل ملی از سوی اداره غذا و دارو را طی می¬کند. 

این فعال فناور رشد پژوهش در زمینه علوم پایه سلولی و روشهای جدید درمانی مبتنی بر سلول درمانی در کشور، را از عواملی دانست که مراکز دانشگاهی عموماً مایل به توسعه زیرساخت های خود در این حوزه¬ها هستند. 

مدی عامل شرکت سبز، این نیاز را زمینه‌ای برای ارائه خدمات مشاوره به این مراکز عنوان کرد و گفت:  کمک می‌کنیم تا دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پزوهشیدر حداقل زمان و با صرف کمترین هزینه آزمایشگاه¬هایی مطابق با استانداردهای علمی داشته باشند. سبز تا کنون مراکز سلول درمانی مختلفی را در سراسر کشور راه اندازی کرده است.

احمدبیگی با بیان این‌که شرکت سبز 15 نفر نیروی متخصص به‌کار گرفته است، افزود: با جذب افراد نخبه و ایجاد انگیزه و زیرساخت-های مناسب هم هدف اصلی تامین شود و هم بستری برای کارآفرینی در این حوزه باشد.

این فعال فناور، توفیق در عرصه سلول‌های بنیادی را مستلزم تولید تجهیزات آزمایشگاهی- تحقیقاتی مورد نیاز دانست و گفت: در کنار تجهیزات اما آموزش و توانمندسازی افراد، کسب دانش فنی در خصوص ایجاد فضاهای استاندارد فرآوری سلول از لازمه‌های توسعه سلول‌های بنیادی کشور است.

 

وی به تدوین قوانین مورد نیاز و انجام مطالعات پیش بالینی و بالینی به عنوان یکی دیگر از لازمه‌های رشد شرکت‌های فناور فعال داخلی اشاره کرد وافزود: گرفتن مجوزهای لازم بعنوان حلقه‌های زنجیر این زیرساخت مورد نیاز است و نقش‌آفرینی تولیدات فناورانه داخلی برای درمان بیماری‌ها به این امر بستگی دارد.

 

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم