تجهیزات ایرانی راه‌گشای تحقیقات پژوهشگران کشور شد

تجهیزات ایرانی راه‌گشای تحقیقات پژوهشگران کشور شد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 43191
آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال گذشته با افزودن دستگاه های جدید طراحی و ساخته محققان ایرانی مسیر تحقیقات این حوزه را برای پژوهشگران کشور هموارتر کرد.

 

آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال گذشته با افزودن دستگاه های جدید طراحی و ساخته محققان ایرانی مسیر تحقیقات این حوزه را برای پژوهشگران کشور هموارتر کرد.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 18 تیر ماه سال 96 بود که خبرهای خوشی در حوزه تحقیقات پیش بالینی به گوش رسید. در این تاریخ آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نخستین آزمایشگاه جامع پیش بالینی کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد.

نکته مهم این مرکز تجهیز آن به وسیله محصولات با فناوری بالا است که شرکت­های دانش­بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران تمامی این تجهیزات را طراحی و ساخته اند. همچنين این مجموعه به شبکه آزمایشگاهی کل کشور متصل است تا محققان بتوانند با کمترین هزینه از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند. البته این آزمایشگاه در سال گذشته پس از یک دوره فعالیت خدمات خود را گسترش داد تا امکانات بهتری را در اختیار محققان و پژوهشگران کشور قرار دهد.

 

نخستین سیستم میکرو سی تی ایرانی ساخته شد

محمدرضا آی رییس این آزمایشگاه به خدمات ارائه شده این مرکز در سال 97 اشاره و بیان کرد: سیستم های تصویربرداری ویژه نمونه های کوچک با اضافه کردن نخستین سیستم میکرو سی تی در این مرکز تکمیل شد. سال گذشته این سیستم ساخته شده توسط محققان کشور در آزمایشگاه نصب شد تا خدمات در این حوزه به محققان کشور ارائه شود.

 

وی ادامه داد: دستگاه میکروسی‌تی یا Micro-Computed Tomography یک دستگاه تصویربرداری سه بعدی با استفاده از پرتوی ایکس است. این دستگاه همان روش تصویربرداری سی­تی­اسکن بیمارستانی را به کار می­گیرد اما در مقایسه با آن دارای رزولوشن بسیار بالاتری است و قابلیت تصویربرداری از حیوانات کوچک مانند رت و موش را دارد. همچنین بررسی ساختارهای استخوانی، بررسی ساختارهای عروقی، تصویربرداری قفسه سینه و قلب، تصویربرداری از اندام­های شکمی و دستگاه گوارش، تصویربرداری ساختارهای مغز و تحقیقات مرتبط با دندانپزشکی از جمله کاربردهای این سیستم تصویربرداری است.

 

به گفته آی، با توجه به نیاز فراوان محققان به سیستم میکرو سی تی و فقدان این سیستم در این مدت زمان کوتاه از نصب آن 25 پروژه انجام شده و در مجموع 25 تصویربرداری صورت گرفته است.

 

سال 98 ارائه خدمات پیش بالینی به محققان کشور رونق می گیرد

رییس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره فعالیت های این مرکز در سال 98 گفت: سیستم تصویربربرداری میکرو اولتراسوند را سال جاری به مجموعه دستگاه های تصویربرداری ویژه حیوانی در آزمایشگاه پیش بالینی اضافه می کنیم تا با این اقدام خدمات بیشتری به محققان ارائه شود.

 

آی همچنین بیان کرد: برگزاری کارگاه ها و رویدادهای علمی مختلف از فعالیت های ترویجی آزمایشگاه است که برای آشنایی محققان و علاقمندان با مدالیته های تصویربرداری در حوزه پیش بالینی و معرفی اهمیت و کاربرد هر کدام از سیستم های تصویربرداری انجام می شود. این اقدام سال گذشته نیز پیگیری شد و در مجموع از افتتاحیه تا کنون موفق به برگزاری 42 رویداد علمی شدیم که 917 محقق علاقمند در این کارگاه ها شرکت کردند و در مجموع 6478 نفر ساعت آموزش دیدند.

 

وی حضور فعال در کنگره های علمی را از دیگر اقدامات آزمایشگاه پیش بالیی در راستای ترویج این حوزه تحقیقاتی دانست و به حضور در رویدادهایی همچون نخستین سمپوزیوم نقشه برداری مغز ایران، دهمين كنگره بين المللى آزمايشگاه و بالين و سومين كنگره ملى علوم پايه پزشكى و توليد دانش بنيان اشاره کرد.

 

بر اساس این گزارش، در راستای رسالت آزمایشگاه برای افزایش تحقیقات در حوزه پیش بالینی با رویکرد تصویربرداری، سیستم های تصویربرداری ویژه حیوانی در آزمایشگاه نصب و راه اندازی شده اند که در ادامه بخش های مختلف این آزمایشگاه معرفی شده است.

 

داروها ردیابی می شوند

آزمایشگاه تصویربرداری Micro-PET یکی از آزمایشگاه های این مرکز است.  سیستم پت می­تواند سیگنال­های مولکولی بسیار کوچک را در عمق زیاد با تفکیک مکانی و کنتراست بالا ردیابی کند و داده­های دقیق کمّی را در مورد گسترش مکانی و زمانی ارائه دهد. سیستم پت که در آزمایشگاه پیش­بالینی نصب‌شده، تصویربرداری in vivo از موش و رت­های آزمایشگاهی یا هر موجود زنده­ دیگری به قطر 100 میلی‌متر را فراهم می­کند. در این آزمایشگاه از ابتدا تاسیس تا کنون 39 پروژه انجام شده است که در مجموع 278 تصویربرداری صورت گرفته است.

 

دیگر آزمایشگاه این مرکز، تصویربرداری SPECT است. یکی دیگر از مدالیته های تصویربرداری پزشکی هسته ای، سیستم اسپکت است که تصویربرداری عملکردی از ارگان ها را انجام می دهد. بررسی کیت های رادیو دارویی برای استفاده در مراکز پزشکی هسته­ای، بررسی رادیو داروهای تولید شده جهت تشخیص بیماری تیروئید و درمان آن و تصویربرداری فیزیولوژیک از ارگان­های مختلف بدن مانند کلیه، مغز، استخوان، کبد، معده، طحال و قلب برای تحقیقات دارویی از جمله کاربردهای این سیستم تصویربرداری است. در این آزمایشگاه از ابتدا تاسیس تا کنون 20 پروژه انجام شده است که در مجموع 48 تصویربرداری صورت گرفته است.

 

همچنین باید به آزمایشگاه تصویربرداری اپتیکی  اشاره کرد. تصویربرداری نوری امکان تصویربرداری همزمان مواد فلورسنت مختلف جهت بررسی همزمان ویژگی­های مختلف یک عضو یا بافت و یا تصویربرداری همزمان از بافت­های مختلف را فراهم می­کند، ارزیابی درمان فوتودینامیک،  بررسی بیماری­های عفونی و التهاب­ها،  عملکرد کلیه، مطالعات علوم اعصاب، مطالعات ایمونولوژی،  مطالعات قلب و عروقی،  مطالعات بیان ژن ، مطالعه و بررسی فرایندها و روش­های دارورسانی،  مطالعات فارماسیوتیک و چگونگی توزیع داروها از جمله کاربردهای این مدالیته تصویربرداری است. در این آزمایشگاه از ابتدا تاسیس تا کنون 48 پروژه انجام شده است که در مجموع 661 تصویربرداری را شامل می شود.

 

انتهای پیام/25

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم