تسهیل در ترسیم نقشه سه‌بعدی تغییرات جذب نور در درون بافت

تسهیل در ترسیم نقشه سه‌بعدی تغییرات جذب نور در درون بافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38789
محققان در بخش لیزر موفق شدند، با بهره‌مندی از روش تصویربرداری به روش پخش نوری و الگوریتم‌های بازسازی تصویر، نقشه سه‌بعدی تغییرات جذب نور درون بافت را ترسیم کنند.



محققان در بخش لیزر موفق شدند، با بهره‌مندی از روش تصویربرداری به روش پخش نوری و الگوریتم‌های بازسازی تصویر، نقشه سه‌بعدی تغییرات جذب نور درون بافت را ترسیم کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ درواقع تصویربرداری پخش نوری "diffuse optical tomography: dot" روشی است که با استفاده از آن می‌توان تغییرات مکانی و زمانی جاذب‌های نور مانند آب، ملانین و یا ساختارهای شیمیایی درون رگ‌های خونی را اندازه‌گیری کرد و سپس به کمک الگوریتم‌های بازسازی تصویر، نقشه سه‌بعدی تغییرات جذب نور درون بافت را ترسیم کرد.


ازآنجاکه معمولاً در محل تومور و یا نزدیک رگ‌های خونی، میزان جذب پرتو و اکسیژن‌رسانی خون، متفاوت از محیط پیرامونی است  می‌توان محل تومور ( و یا رگزایی اطراف تومور) و ابعاد آن را در نقشه جذبی مشخص کرد. تاکنون از این روش برای تصویربرداری تومورهای سرطانی در نمونه‌های حیوانی و انسانی و همچنین بررسی تورم مفاصل در سال‌های اخیر نیز برای تصویربرداری فعالیت‌های مغزی بهره‌برداری شده است.
هزینه کم، سرعت‌بالای پردازش نتایج، پرتو غیر یونیزان و قابل‌حمل بودن از مزایای این روش نسبت به روش‌های دیگر تصویربرداری به شمار می‌رود.
درگذشته برای تصویربرداری از سلول‌ها و یا برش‌های نازک نمونه‌های بیولوژیک فقط از شدت نور استفاده می‌شده ولی شرکت‌های صاحب‌نام در سال‌های اخیر، از خواص موجی نور مانند قطبش و همدوسی نیز در ساخت میکروسکوپ‌های مختلف استفاده کرده‌اند.
میکروسکوپ‌های قطبشی و دستگاه‌های تصویربرداری مبتنی بر تداخل سنجی نور که برای تصویربرداری شبکیه، پوست و مجاری قلبی استفاده می‌شوند از این خانوارها هستند.
می‌توان روش‌های نوری را بر اساس قدرت تفکیک فضایی، توانایی افتراق دونقطه مجاور هم در یک صفحه افقی و یا عمودی است. یعنی هر چه قدرت تفکیک  فضایی بیشتر شود توانایی سامانه برای جداسازی نقاط نزدیک به یکدیگر بیشتر خواهد بود. از سویی میزان نور در بافت به عوامل مختلفی مانند طول‌موج، غلظت جاذب‌های موجود در محیط و .... بستگی دارد و معمولاً پردازش تصاویر است که سبب شده به‌عنوان " روش بر خط" حین عمل جراحی موردتوجه قرار می‌گیرد.
بر اساس این گزارش؛ موضوع ترسیم نقشه سه‌بعدی تغییرات جذب نور در درون بافت، از مفاهیمی است، که  در  دهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک به آن پرداخته شده است، این ویژه نامه با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی  و ستاد توسعه فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان منشر شده است. 
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم