توسعه آبزی‌پروری با استخرهای پیش‌ساخته کوچک‌مقیاس شتاب می‌گیرد

توسعه آبزی‌پروری با استخرهای پیش‌ساخته کوچک‌مقیاس شتاب می‌گیرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 81670
با توجه به هزینه‌های بالای شیوه سنتی آبزی‌پروری، هم‌اکنون استفاده از استخرهای پیش‌ساخته کوچک‌مقیاس، مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است.

سازه‌های آبی بتونی، بیشترین هزینه را در آبزی‌پروری به خود اختصاص می‌دهند. برای عدم‌تحمیل چنین هزینه‌ای، از استخرهای پیش‌ساخته که یکی از انواع روش‌های جدید و فناورانه است، استفاده می‌شود.

این روش نوین می‌تواند هزینه‌های اولیه و ثابت پرورش ماهی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داده و زمینه تولید ارزان را فراهم کند.

 

ارزان و قابل جابجایی

از مزایای استخرهای پیش‌ساخته می‌توان به قابلیت جابجایی و مونتاژ مجدد، نصب آسان و در کوتاه‌ترین زمان، قیمت‌های ارزان نسبت به سازه‌های بتنی، صرفه‌جویی در مصرف آب و زمین، تولید ارزان و متراکم در حجم کم و اشتغال‌زایی کوچک‌مقیاس برای مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد.

در اجرای طرح توسعه فناوری طراحی و ساخت استخرهای کوچک‌مقیاس پرورش آبزیان، از فناوری استخرهای پیش‌ساخته توسط ورق‌های گالوانیزه، استفاده از ورق‌های ژئوممبران، بهره‌گیری از بیوتکنیک غذایی برای تامین خوراک آبزیان و نوع مدیریتی سیستم پرورشی استفاده می‌شود.

 

اجرا در 3 استان

نادرقلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه گفت: پروژه استخرهای پرورش ماهی کوچک‌مقیاس با همکاری کمیته امداد امام خمینی و  با هدف اشتغال‌زایی در مناطق کم‌برخوردار، با مشارکت شرکت‌های توانمند داخلی در استان‌‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و مازندران اجرا شده و برنامه‌ریزی های لازم برای اجرا در سایر استان‌ها که توسط کمیته امداد معرفی می‌شود نیز در دست بررسی و اقدام است.

 

ایجاد فرصت‌های شغلی

از دستاوردهای این طرح می‌توان به بهره‌برداری بهینه و دومنظوره از آب کشاورزی، افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی و توانمندسازی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد برای اشتغال‌زایی و تولید، اشاره کرد. این طرح همچنین به ایجاد فرصت‌های شغلی و کسب درآمد پایدار برای خانوار در کنار سایر فعالیت‌های کشاورزی انجامیده و تولید و مصرف آبزیان در مناطق روستایی را توسعه و ترویج می‌دهد.

طرح توسعه فناوری طراحی و ساخت استخرهای کوچک‌مقیاس پرورش آبزیان، در این مرحله توسط دو شرکت نوین رشد نادین و شرکت آبزی افزا در مرحله اجرا قرار دارد. این طرح با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با تکیه بر توان و استعدادهای جوان داخلی، به مرحله اجرا درآمده و در حال توسعه است.

 مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گسترش استخرهای کوچک‌مقیاس پرورش آبزیان؛ مصرف آب کاهش می‌یابد
گسترش استخرهای کوچک‌مقیاس پرورش آبزیان؛ مصرف آب کاهش می‌یابد
00/02/21 - 09:32
اجرای طرح‌های فناورانه کوچک مقیاس؛ اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان رونق می‌گیرد
اجرای طرح‌های فناورانه کوچک مقیاس؛ اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان رونق می‌گیرد
99/10/01 - 14:33
شرکت های دانش بنیان محرومیت زدایی مناطق مختلف کشور را شتاب می‌دهند
شرکت های دانش بنیان محرومیت زدایی مناطق مختلف کشور را شتاب می‌دهند
98/06/11 - 09:51
بیشتر بخوانیم