توسعه حمایت‌ها؛ تولید انبوه مواد پیشرفته ایران‌ساخت شتاب می‌گیرد

توسعه حمایت‌ها؛ تولید انبوه مواد پیشرفته ایران‌ساخت شتاب می‌گیرد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 77334
مواد پیشرفته و ساخت یکی از زمینه‌های پرکاربرد در صنایع است که با ظرفیت بالایی که برای نوآوری دارد نیازی از جامعه را رفع می‌کند.

اما فرآوری و تولید مواد پیشرفته، نیازمند فناوری‌های پیشرفته و وجود زیرساخت‌های حمایتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از بازوی اجرایی ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت، راه را برای تولیدات ایران‌ساخت این حوزه هموار می‌کند.

 

رشد تولید مواد پیشرفته

گستردگی و گوناگونی مواد پیشرفته به وسعت تمامی صنایع، تجهیزات پیشرفته و سازه‌هایی است که مدام در حال تحول‌ هستند. آن‌طور که حمید لطیفی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری بیان می‌کند، مواد پیشرفته اگرچه بازه وسیعی را در بر می‌گیرد، اما نفوذ این مواد را در فلزها، فرآورده‌های سرامیکی،  مواد پلیمری و کامپوزیت‌های پیشرفته  بیش‌تر و پررنگ‌تر می‌توان یافت.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین وجه تمایز مواد پیشرفته در نحوه فرآوری و  فرآیندهای ساخت و تولید آن‌ها است، ادامه می‌دهد: فناوری مواد پیشرفته از این جهت اهمیت دارد که توسعه و پیشرفته بسیاری از فناوری‌های پیشرفته (مانند حمل و نقل، نانوفناوری، انرژی‌های نو، زیست‌فناوری و بسیاری از دیگر فناوری‌ها، نیازمند دست‌یابی به این مواد است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر،فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری با بیان این‌که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در دست‌یافتن به فناوری مواد پیشرفته حاصل شده است، اضافه می‌‌کند: سال‌های گذشته با محدودیت‌های بسیار زیادی را در دست یابی به برخی از این مواد مواجه بودیم که همین موضوع چالش‌های زیادی را برای صنایع ایجاد کرد؛ همین اتفاق بیان‌گر اهمیت راهبردی بهره‌مندی از فناوری مواد پیشرفته است.

 

حمایت از طرح‌های فناورانه

لطیفی، به 6 ماموریت ستاد در راستای توسعه فناوری‌های لیزر و مواد پیشرفته اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: حمایت‌ها برای  رسیدن به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌های خاص، ترویج و فرهنگ‌سازی، ایجاد فضای مساعد تعامل و همکاری بین‌المللی و توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، همچنین ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب و کارهای جدید دانش‌بنیان و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان در حوزه مواد پیشرفته از ماموریت‌هایی است که امسال و همچون سال گذشته پیگیری می‌شود.

اما یکی از ضرورت‌ها شناسایی نیازهای فناورانه صنایع مختلف کشور با توجه به اولویت‌ها است که وی در این باره، از تکمیل و توسعه زنجیره تأمین و زنجیره ارزش صنایع به کمک مواد پیشرفته می‌گوید و اضافه می‌کند: در همین راستا، با هدف ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب‌و‌کارهای جدید دانش‌بنیان بیش از 40 طرح فناورانه پس از بررسی و تکمیل مستندات، حمایت شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری از ارتقای فناوری در صنایع موجود در سال جاری می‌گوید و ادامه می‌دهد: بیش از 10 طرح نیازمند حمایت برای ارتقای محصول، مورد حمایت قرار گرفتند. در ادامه اقدامات سال گذشته برای تعریف بسته حمایتی ویژه طرح‌های حوزه ستاد، امسال نیز  طرح‌های فناورانه فراخوان شدند که  و فرآیند بررسی نهایی طرح‌ها و تصویب آن‌ها در حال انجام است. این طرح‌ها پس از تایید نهایی در مسیر تجاری‌سازی و توسعه بازار قرار می‌گیرند.

 

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مذاکرات تجاری میان دانش‌بنیان‌ها و فناوران روسی؛ بازار محصولات ایران‌ساخت در این کشور رونق می‌گیرد
مذاکرات تجاری میان دانش‌بنیان‌ها و فناوران روسی؛ بازار محصولات ایران‌ساخت در این کشور رونق می‌گیرد
00/04/28 - 15:51
استفاده از ظرفیت‌های ملی برای توسعه اتوبوس برقی ایران‌ساخت؛ شبکه‌ای از 27 شرکت دانش‌بنیان و خلاق شکل می‌گیرد
استفاده از ظرفیت‌های ملی برای توسعه اتوبوس برقی ایران‌ساخت؛ شبکه‌ای از 27 شرکت دانش‌بنیان و خلاق شکل می‌گیرد
00/04/08 - 12:35
«ایران‌ساخت» با برگزاری«ساخت ایران» رونق می‌گیرد
«ایران‌ساخت» با برگزاری«ساخت ایران» رونق می‌گیرد
98/06/04 - 16:24
بیشتر بخوانیم